New Yorkin metro jakautuu kahteen eri pääsysteemiin, jotka eivät ole yhteensopivia keskenään (vaikka niissä on sama raideleveys ja virtajärjestelmä). Toisen systeemin (numerolinjat) junat ovat kapeampia profiililtaan ja vaunut ovat lyhyempiä kuin toisen (kirjainlinjat). New Yorkin nykymetrohan on joukko entisiä yksityisiä raitioteitä ja esikaupunkiratoja, jotka on aikojen saatossa nivottu yhteen, yhden brändin alle: New York Subway.
Tässä kuvassa näkyy kummankin pääsysteemiin junatyypit, "Queensboro Plaza"-asemalla, joka on kaksikerroksinen korkorata-asema ja joka on oikeaoppinen "cross-platform-interchange"-asema. Matkustajat voivat siis vaihtaa eri linjalta toiseen vain kävelemällä laiturin toiselle puolelle.
https://www.dropbox.com/s/xz0znuf2th...950-1.jpg?dl=0
Ja, jottei asia olisi liian yksinkertainen, tämä leveämpi systeemi jakaantuu vielä kahteen alasysteemiin, sillä eräillä sen linjoilla on erityisen tiukkoja kaarteita. Näillä linjoilla vaunut edustavat kyllä leveämpää profiilia, mutta ne ovat lyhyempiä.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:49 ----------
https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-...#New_York_City