...sen seurauksena saimme jlf:n tähänastisen historian mahtavimman kuvakoosteen! Kiitos Eppu!Alunperin kirjoittanut Eppu
Kesän hauskin reissu on ohi ja 118 kuvaa sisältävästä tuotoksestani riittää pureskeltavaa vähäksi aikaa.
Pari huomiota matkan varrelta:
Entisiä tamperelaisia löytyi etelänaapurista seuraavasti: 330, 331, 336, 338, 340, 350, 351?, 353, 358, 360. Lisäksi eräs virolainen harrastaja oli saanut käsiinsä tämän 341:n jäännöksen
Tallinnassa uusia Scania Omnilink -niveliä oli tunnut liikenteeseen jo useita. Eiköhän koko 15:n auton sarja ala olemaan jo kokonaisuudessaan liikenteessä.
Viimeisin muokkaaja Eppu; 24.07.2006 kello 00:46.
...sen seurauksena saimme jlf:n tähänastisen historian mahtavimman kuvakoosteen! Kiitos Eppu!Alunperin kirjoittanut Eppu
Löytyyköhän noista ex-helsinkiläisistä sisältä vihjeitä auton aiemmasta identiteetistä? STA:n ja HKL-Bussiliikenteen kalustoa näkyi kuvissa runsaasti, mutta kenen entinen on Scania-Wiima Pärnussa?
Eiköhän noissa ole numerokyltit vielä paikoillaan ovien kohdalla. Entisissä tamperelaisissa numero löytyi lähes kaikista autoista Pärnussa, ainoastaan tuo ex. 351 oli sellainen josta numero on siistitty pois. Sen takia en voinut saada täyttä varmuutta siitä, että se todella on ex. 351. Minä saatan saada lähiaikoina käsiini listan, joka sisältää runsaasti tietoa Tallinnan entisistä ja nykyisistä busseista - siitä mistä bussit ovat sinne tulleet. Nyt näitä tietoja löytyy jo nivelten osalta mashkesta tai itse kokoamastani listasta.Alunperin kirjoittanut TEP70
Tuossa Pärnun Scania/Wiimassa oli ne jämäkämmän malliset, kuvioidulla kankaalla varustetut pehmustetut kaupunkipenkit. Voisiko tämä auto olla peräisin esimerkiksi Metsälän rivistöstä? Ainakin keulan yläosa viittaa pääkaupunkiseudulle. Ovet tässä autossa ovat 2+2+1 ja YTRAn mukaan se on vuodelta 1991. Muuta en osaa tästä autosta sanoa, koska bongasin tämän auton linjalta vain pari kertaa ja kuvaustilannekin meni nopeasti ohi.
Viimeisin muokkaaja Eppu; 24.07.2006 kello 10:07.
Tämä lienee ex JAM-469. Se meni uutena TLO:laiselle Tapio Leskiselle, sittemmin se on Turussa vaihtanut omistajaa. Eräässä vaiheessa JAM-469 kuului V. Nyholm Oy:n laivastoon.Alunperin kirjoittanut TEP70
Tällainen oli JAM-469 Nyholmilla ollessaan. Siitä sitten vaan pohtimaan että onko sama vaunu vaiko ei...Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
Tein myös pienen kalustolistan Pärnun paikallisliikenteen busseista: http://koti.mbnet.fi/aronea/EST/linnaliinid.html
Virheitä voi toki olla, mutta listasta saa melko hyvän käsityksen siitä, millaisella kalustolla Pärnussa tällä hetkellä ajellaan.
Pärnuun meni Turusta se JAM-469 eli entinen Nyholm< Tapio Leskinen.
Hyvä tuntomerkki tuolle autolle oli se, että auton sisustus ja värimaailma oli hyvin punainen.
Lisäksi Pärnuun muutti Turun Citybus/4 GAP-610 Wiima K202-221 Volvo B9M-60 ja Raision Linja/90 AFJ-605 Wiima K202-221 Volvo B9M-60.
Ja nuo lähtivät maasta kesäkuussa -05.
Yhdessä näistä K202/Volvoista on erikoiset takavalot. Ne ovat nimittäin poikittain heti puskurin yläpuolella - ratkaisu, jollaista en ole ennen nähnyt. Liekö alkuperäiset vai Viron puolella vaihdetut, sitä en osaa sanoa.Alunperin kirjoittanut helleh
Jokos ex-HKL 8500 on jäänyt pois ajosta Tallinnassa? Mielenkiintoista, että 8703 on päätynyt kuitenkin Tallinnaan. Silloin kun se jäi pois ajosta, liikkui huhuja, että se romutettaisiin varaosiksi Helsingissä. Ja oli hassua, että kaksi 87-sarjan niveltä poistettiin jostain mielijohteesta, kun muutama 85- ja 86-sarjainen säilyi liikenteessä paljon pidempään. 8710 kiersi Tallinnaan Konneveden kautta, se oli Koivurannalla jonkin aikaa tanssibussina.Alunperin kirjoittanut Eppu
Luonnollisesti äitini ehti matkustaa 8710:lla Jyväskylästä Sumiaisiin, minulle ei koskaan osunut Jyväskylässä asuessani mitään tuollaista sensaatiota kohdalle. Kuljettajalla oli kuulemma suuria vaikeuksia kääntää letkua Sumiaisten Seon pihalla.Äiti näki päiväkävelyllä myös Dr12 2222:n viimeisellä ajollaan 26.11.1990, itse olin samaan aikaan koulussa tietämättä mitään tuostakaan.
Jaa niin, 8827 on ainakin yksi noista Tallinnan HKL-Scanioista.
#2248 on ex HKL 8827 ja #2249 on ex HKL 8829.Alunperin kirjoittanut TEP70
Kyllä, se poistettiin vasta noin kuukausi sitten ja on jo purettu. Tuo #1037 taitaa puolestaan olla ainoa ex. TKL-nivel, joka on TAK:lla vielä liikenteessä.Alunperin kirjoittanut TEP70
Onkohan TAKin porukka saanut korjattua ex HKL 8827:aa? Oli muistaakseni aivan omaa luokkaansa mitatessa tärinän määrää tyhjäkäynnillä...Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
We komen aan in Erps-Kwerps.
Kilpinauhat ovat erilaiset. Ei muuta kuin vertailua Suomi-kuviin.Alunperin kirjoittanut Eppu
![]()