Markus bussbilder

Liittynyt
15 Maaliskuu 2016
Viestit
35
Osoitteesta https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/ löytyy kuvia busseista, joilla olen retkilläni matkustanut.

Tällä hetkellä sivulla on kuvia vuodesta 2010 alkaen ja laajemmin vuodesta 2016 alkaen. Seuraavaksi on suunnitelmana laittaa esille vuosien 2008 ja 2009 kuvia, vaikka ne ovat osaltaan varsin heikkolaatuisia. On toki uudemmissakin kuvissa heikkolaatuisia mukana, sillä yritän saada kuvan kaikista busseista, joilla matkustan retkilläni eikä hyvän kuvan saaminen onnistu aina.

Viime vuoden 2019 kuvissa ovat ahvenanmaalaiset ja ruotsalaiset bussit merkittävässä osassa, mutta yleisesti bussikuvani ovat suurimmalta osin manner-Suomesta.

 
Nyt on vuodet 2008 ja 2009 laitettuina esille. Seuraavaksi olisi tarkoituksena täydentää vuosia 2010, 2011 ja 2012, joista kaikista puuttuu alkuvuoden kuvat ja parilta ensimmäiseltä myös loppuvuoden kuvat.

2008: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2008/
2009: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2009/

Reilussa kymmenessä vuodessa on moni bussiyksilö ja bussimalli poistunut liikenteestä. Eipä näy enää esimerkiksi Wiima K202 -korisia busseja liikenteessä. (Alla on kuva joensuulaisen Lehtosen Liikenteen Wiimasta.) Reilut kymmenen vuotta sitten en kuvannut busseja vielä kovin ahkerasti enkä matkustanutkaan busseilla niin usein kuin myöhempinä vuosina, joten monia busseja en ehtinyt kokea enkä saada niistä kuvaa (tai hyvää kuvaa). Jotain oli kuitenkin kertynyt kokoelmaan.
 
Nyt ovat vuodet 2010, 2011 ja 2012 täydennettyinä.

2010: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2010/
2011: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2011/
2012: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2012/

Hakiessani bussien tietoja Trafista huomasin, että monet noina vuosina kohdalle sattuneet bussit ovat jo poistuneet ammattiliikenteestä, mikä on täysin luonnollista.
Vuoden 2011 joulukuussa sattui kohdalle Pikakuljetus Rovaniemen Lahti 310, joka oli silloin jo 25 vuotta vanha. Se siirtyi sittemmin Koillismaan Liikenteelle ja on Trafin tietojen mukaan jo romutettu.


Välillä sattui kohdalle uusiakin busseja. Tässä on Eskelisen Lapin Linjojen keskimoottorinen Volvo 9700H NG, joka oli pääsiäisen 2010 menoliikenteessä lisäautona Rovaniemeltä Sodankylään asti. Nykyään tämä bussi on OnniBus Flex -väreissä Koskilinjoilla / Gold Linella.
 
Kuluvan vuoden kuviakin on nyt tullut sivulle lisää. Touko-kesäkuussa 2020 bussimatkoilla sattui kohdalle varsin uusia busseja. Vuosimallit olivat 2015-2020.
Toukokuu 2020: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/Maj+2020/
Kesäkuu 2020: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/Juni+2020/

Pohjolan matkan noin kolme kuukautta vanha Sprinter sattui kohdalle Joensuu-Iisalmi -linjalla.


Toukokuun loppupuolella oli aikaa täydentää myös menneiden vuosien kuvia. Vuodelta 2016 puuttunut helmikuu on nyt mukana ja aloin laittamaan esille myös vuoden 2013 kuvia. Jatkan sitä taas joskus.
Vuosi 2013: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2013/
Helmikuu 2016: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2016/Februari+2016/

Vuoden 2013 kansikuvaksi valikoitui Korsnäsin seurakunnan linja-auto.
 
On taas ollut aikaa jatkaa vuoden 2013 kuvien esille laittamista. Huomaa kyllä, että kuvaustaidoissa ja kameran käytössä on tapahtunut edistymistä siitä, kun hankin järjestelmäkameran elokuussa 2013. Tosin juuri nuo ensimmäiset kuukaudet uudella kameralla olivat erityisesti opettelua ja testailua, vaikka opettelu ja testailu jatkuu yhä.

Elokuu 2013: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2013/Augusti+2013/
Syyskuu 2013: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2013/September+2013/
Lokakuu 2013: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2013/Oktober+2013/

Pekolan Liikenteen ExpressBus Turun satamassa syyskuun 2013 lopulla:


Kuluvalle vuodelle 2020 on tullut lisäyksenä heinäkuu. https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/Juli+2020/
Heinäkuu näytti ensin olevan Volvo-painotteinen (9700H NG ja 9500), mutta loppukuusta sattui kohdalle pari Scaniaa. Neljä viidestä heinäkuun busseista on tuotu käytettynä Ruotsista. Tässä on yksi niistä.
 
Korkeita lähiliikenneautoja on varsin paljon tuplakeskiovilla. Mutta pikavuoro- ja tilausajokäyttöön tarkoitettuja ei tule äkkiseltään yhtäkään mieleen.


Ruotsissahan niitä on, mistä tämäkin yksilö on lähtöisin, voi olla että liittyy sikäläisiin vaatimuksiin kilpailutuksessa. Kuten Nobina norjalta haetut 8700-Volvot 1+2-ovituksella (esim. PL ja Forsblom) seutuliikenneautot :cool:
 
Ruotsissahan niitä on, mistä tämäkin yksilö on lähtöisin, voi olla että liittyy sikäläisiin vaatimuksiin kilpailutuksessa. Kuten Nobina norjalta haetut 8700-Volvot 1+2-ovituksella (esim. PL ja Forsblom) seutuliikenneautot :cool:

Tuplakeskiovet taitavat usein liittyä siihen, että autot on varusteltu invahissillä, jolloin leveämmälle oviaukolle on ihan selvä tarve. Tuplakeskiovia on käsittääkseni myös monissa norjalaisissa lentokenttäbusseissa, joilla lienee ajettu meikäläistä Finnair-bussia vastaavaa ajoa.
 
Kuluva vuosi 2020 on saanut jatkoa.

Elokuu 2020: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/Augusti+2020/
Syyskuu 2020: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/September+2020/
Lokakuu 2020: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/Oktober+2020/

Elokuun toiseksi viimeisenä päivänä piti ihan tarkoituksella tehdä yksi kotiseuturetki, jotta kuukausi ei jäisi bussikuvattomaksi ja -matkattomaksi. :D


Syyskuun kuvien joukossa on kuvia SLHS:n syysretkeltä.


Lokakuun kansikuvaksi pääsi Orajärven Bussien rahtiperä-Volvo.
 
Pian päättyvä vuosi 2020 on saanut täydennystä marras-joulukuun aikana olleen lomautusjaksoni aikaisilta retkiltä.

Marraskuu 2020: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/November+2020/
Joulukuu 2020: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2020/December+2020/

Yhdellä marraskuun retkellä matkustin muutaman kilometrin matkan tällä E. Rantasen / Kymen Charterlinen Volvo 8700:lla, joka on tuotu Ruotsista Suomeen viime kesänä.


Joulukuun kansiossa on kuvia myös Ahvenanmaan retkeltäni. Tässä Viking Line Bussin "Marianne" odottaa Maarianhaminan keskustassa lähtöä pohjoiselle paikallisliikenteen kierrokselle.
 
Elokuu 2014 on tainnut olla minulla kaikkien aikojen bussimatka- ja bussikuvaennätyskuukausi. :D Ainakin kuvia on kertynyt paljon ja päivämääriä katsomalla vaikuttaa, että olin lähes koko kuukauden bussimatkoilla. :lol:

Elokuu 2014 Suomessa: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/Augusti+2014/Augusti+2014+i+Finland/

Elokuun alkupuolella olin vielä Ruotsissa. Kesän 2014 bussikuvat Ruotsista jätän myöhemmäksi.

Elokuun puolivälissä tein bussipassiretken eteläiseen Suomeen: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/...ti+2014+i+Finland/Busspass-resa+13-20.8.2014/
Bussipassiretken helmiä olivat Korsisaaren harvinaisuudet, kuten tämä Berkhof Radial, joka pääsi koko vuoden 2014 kansikuvaksi.


Elokuun lopulla tein retken Jyväskylään ja Uudellemaalle. Kuten monen muunkin kaupungin paikallisliikenne, oli myös Jyväskylän paikallisliikenne uudistunut sinä kesänä. https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/...014/Augusti+2014+i+Finland/Resa+25-31.8.2014/
Jyväskylän uudistuneen Linkki-paikallisliikenteen vanhinta kalustoa edustivat tällaiset Scania Omnilinkit vuodelta 2000.


Myös silloisen kotikaupunkini Joensuun paikallisliikenne oli uudistunut kesän aikana ja sinnekin oli tullut Scania Omnilinkejä, jotka olivat vuodelta 2002.
 
Viimeksi muokattu:
Sain tänään valmiiksi myös syyskuun 2014 kuvat: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/September+2014/

Pääpaino on Savo-Karjalan Linjan busseissa Joensuun paikallisliikenteessä. Iso osa kuvista on suttuisia tai muuten huonolaatuisia, sillä olin kuvannut puhelimen (Nokia 500) kameralla sillä aikaa, kun järjestelmäkamerani oli huollossa juuri aktiivisimpina bussimatkapäivinä. Kuvankäsittelyllä kuvat kuitenkin paranivat edes vähän. :wink:

Laadukkaampia järjestelmäkameralla otettuja kuvia edustaa tämä Kerimäen kirkon edessä otettu kuva Savo-Karjalan Linjan Sprinteristä.
 
Sain tänään valmiiksi myös syyskuun 2014 kuvat: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/September+2014/

Pääpaino on Savo-Karjalan Linjan busseissa Joensuun paikallisliikenteessä. Iso osa kuvista on suttuisia tai muuten huonolaatuisia, sillä olin kuvannut puhelimen (Nokia 500) kameralla sillä aikaa, kun järjestelmäkamerani oli huollossa juuri aktiivisimpina bussimatkapäivinä. Kuvankäsittelyllä kuvat kuitenkin paranivat edes vähän. :wink:

Laadukkaampia järjestelmäkameralla otettuja kuvia edustaa tämä Kerimäen kirkon edessä otettu kuva Savo-Karjalan Linjan Sprinteristä.

Mielenkiintoisia ja hyviä kuvia.
 
Loppuvuoden 2014 kuvakansiot ovat valmiina.

Lokakuu 2014: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/Oktober+2014/

Marraskuu 2014: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/November+2014/

Joulukuu 2014: https://markusbuss.bilder.fi/kuvat/Bussar/2014/December+2014/

Savonlinja ja Savo-Karjalan Linja ovat ylivoimaisena enemmistönä kuvissa. Kuvien laatu ei ole huippuluokkaa, mutta kuvissa on kyllä taltioituna pala historiaa.
Savonlinjan osalta ExpressBus-kuosi on jo historiaa, kuten myös monissa kuvissa esiintyvä Savonlinja-yhtiöiden vanha kuviointi.
Puolestaan Savo-Karjalan Linjan osuus Joensuun paikallis- ja lähiliikenteessä vähenee tänä vuonna ja yhtiön kuvan mukaiset Scania Omnilinkit ovat myös jo poistuneet.



Marraskuun kohdalla on alakansiossa kuvia HSL:n liikenteestä pääkaupunkiseudulta. Tässä on esimerkkinä Pohjolan Liikenteen Irisbus Crossway HSL:n tilaajaväreissä.


---------- Viestit yhdistetty klo 13:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:52 ----------

Mielenkiintoisia ja hyviä kuvia.

Kiitos paljon! :)
 
Takaisin
Ylös