Darmstadt, Hessen, Saksa

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Joitakin ajatuksia herättäviä kuvia kesältä 2006. Linke-Hofmann-Busch -matalalattiavaunuja 1990-luvulta ja vanhempia Waggon-Union -vaunuja 1970-80-luvuilta. Valmistusvuosi on vaunun numerossa. Raideleveys 1 m.

HEAG 98xx matalalattiamoottori- ja -perävaunu ovat tyypillistä vaunukalustoa

HEAH 7607 kun katu on näin kapea, niin vaunut kulkevat opastimien turvaamana vuoroin sinne, vuoroin tänne

HEAG 9438 nykyaikainen matalalattiaperävaunu vanhempaan korkealattiamoottorivaunuun kytkettynä tuo esteettömän palvelun kaikille

HEAG 9448 vaunut kulkevat mutkissa hiljaisesti ja kirskumatta

HEAG 9861 kun päätesilmukan laituri tehdään silmukan sisäpuolelle, vaunun kaikki ovet ovat laiturin reunassa. Ulkokaarteessa ovet jäävät kauas laiturista.

HEAG 9444 tilansäästöä syntyy kun käytetään raideristeystä erillisten vaihteiden sijasta

HEAG 8209 keskustan kävelykatualueella on iso monumentaaliaukio, jonka kautta suurin osa linjoista kulkee. Siinä on helppo vaihtaa mihinkä suuntaan vain on menossa

HEAG 98xx esikaupunkeihin voidaan liikennöidä näinkin eli linja on osittain yksiraiteista. Liikennesuunta turvataan opastimin. 10 minutiinkin liikenteessä kohtausraiteet saavat olla näillä muuten nopeilla osuuksilla varsin etäällä toisistaan. Peräkkäinajo samaan suuntaan on luonnollisesti aina mahdollista

HEAG 9116 Saksassa ei yleensä tehdä turhia mutkia pysäkkien kohdalla(kaan). Jos laituri ei mahdu katutilaan, ratkaisu on vaikka tällainen. Koko autokaista korotetaan pysäkin kohdalla laituriksi ja turvataan liikennevaloilla. Kun vaunu on pysäkillä, autoliikenne pysäytetään punaisiin valoihin. Kuten kuvastakin nähdään, taaempana seisoo auto. Saapuva raitiovaunu aktivoi liikennevalon, muulloin autoilla on vihreää. Laiturialueella eli tässä tapauksessa jalkakäytävän puolella voi olla vaikka kuinka korkeatasoinen odotuskatos, koska kapea laituri ei ole sellaisen esteenä

HEAG 9874 mallipysäkki hiljaiselta linjaosuudelta. Tietyt perusasiat ovat aina olemassa!

HEAG 9872 Ruuhka-aikana liikennöidään myös Schnellinie-pikavuoroja normaalireiteillä. Hyvä aikataulusuunnittelu varmistaa sen, että tällaisia vuoroja voidaan ajaa jokaisella pysäkillä pysähtyvien vakiovuorojen joukossa

HEAG 8212 Pikavuoro matkallaan. Tällä paikalla hetken seisoskeltuani rupesi mäen takaa horisontista näkymään täyttä vauhtia lähestyvä vaunu. Liikennevalot muuttuivat riittävän ajoissa ajon salliviksi, ja kun tämä pysäkki ei edes ollut pikavuoropysäkki, oli syytä kiirehtiä kuvaamisen suhteen - ja pitää kiinni lakista!
 
Todella mielenkiintoisia kuvia. Ja nuo uudet vaunut miellyttävät silmää erityisesti siksi, että ikkunarivistö ei ole sysimusta, vaan maalattu kaupungin väreihin kuten kuuluukin.

HEAG 9116 Saksassa ei yleensä tehdä turhia mutkia pysäkkien kohdalla(kaan). Jos laituri ei mahdu katutilaan, ratkaisu on vaikka tällainen. ... Kun vaunu on pysäkillä, autoliikenne pysäytetään punaisiin valoihin.

Tässäpä vasta oiva ratkaisu Bulevardille! Esteetön matkustajille, ei vähennä parkkipaikkoja ja kaupunkikuvallisesti OK (voihan siinä laiturilla olla samanlainen katukiveys kuin muullakin kadulla). Kyllä saksalaiset osaavat.
 
Erittäin hienoja kuvia ja mukavaa, että joku muukin niitä postaa kuin minä. Kaikki nuo kuvat herättävät ajatuksia, miten raitioliikenne voidaan järjestää hyvin.


Compact sanoi:
HEAG 9874 mallipysäkki hiljaiselta linjaosuudelta. Tietyt perusasiat ovat aina olemassa!

Esimerkiksi tämä: jo sieluni silmin näen tuollaisen pysäkin esimerkiksi Jokeri- tai Viiraradalla Viikissä.
 
Viimeksi muokattu:
HEAG 98xx esikaupunkeihin voidaan liikennöidä näinkin eli linja on osittain yksiraiteista. Liikennesuunta turvataan opastimin. 10 minutiinkin liikenteessä kohtausraiteet saavat olla näillä muuten nopeilla osuuksilla varsin etäällä toisistaan. Peräkkäinajo samaan suuntaan on luonnollisesti aina mahdollista
Tämäkin kuva on joulukuun alusta historiaa. Rata rakennetaan kaksiraiteiseksi ja sitä vielä jatketaan Arheiligen/Hofgasselta Arheiligenin pohjoislaitaan. Rakennusaikana Arheiligeniin ei ole raitioliikennettä.
Saksalaisella perusteellisuudella koko katu rakennetaan uusiksi. Entinen tärkeä läpikulkukatu muutetaan vehreäksi puistokaduksi, jonka "valtiaita" ovat raitiovaunut. Tässähän on omakotiasutusta. Mutta "tuonnempana" rata kulki keskellä saksalaista "pikkukaupunkikatua". Sielläkin jalkakäytävät levitetään ja istutetaan satoja puita. Kadunvarsipysäköinti mahdollistetaan kuitenkin pysäköintitaskuilla.
Ilmeisesti jo 2008 puolenvälin paikkeilla pääsevät raitiovaunut taas Hofgasseen asti ja uusi osuus otettaneen käyttöön vuoden 2010 alusta.
 
Vielä voi lisätä, että vauntyypit ST10 76xx ja ST11 82xx postuvat kaupungin katukuvasta tänä vuonna. ST11-vaunuja käytetään vastaavien ST12 91xx -vaunujen varaosalähteenä. 6-akselisten ST10-vaunjujen kohtalosta ei ole tietoa (romutusko).
Darmstadtiin toimitetaan tänä vuonna sarja matalalattiavaunuja (mallia 98xx).
Mutta eikun äkkiä HKL-RL ostoksille. Edes yksi kunnon "Darra" tänne.
 
Erittäin hienoja kuvia ja mukavaa, että joku muukin niitä postaa kuin minä.
Pitää ihan mainita tässä yhteydessä, että tänne esillelaittamani muutamat kuvat ovat itsekuvattuja, eivätkä siis linkityksiä jostain suuremmasta webbimaailmasta.

Kuvia "Meiltä ja muualta", niin kuin HKL:n muinainen tiedotuslehti oli nimeltään, on näpsitty jo neljättäkymmenettä vuotta.

Kuvissani, kuten muidenkin, noudatetaan tavanomaisia - itsestäänselviä - kansainvälisiä tekijänoikeusmääräyksiä. Niitä ei siis voi linkittää eteenpäin noinvain, eli ne ovat vain JLF:n katselijoiden ilona täällä.
 
Pitää ihan mainita tässä yhteydessä, että tänne esillelaittamani muutamat kuvat ovat itsekuvattuja, eivätkä siis linkityksiä jostain suuremmasta webbimaailmasta.

Kuvia "Meiltä ja muualta", niin kuin HKL:n muinainen tiedotuslehti oli nimeltään, on näpsitty jo neljättäkymmenettä vuotta.

Kuvissani, kuten muidenkin, noudatetaan tavanomaisia - itsestäänselviä - kansainvälisiä tekijänoikeusmääräyksiä. Niitä ei siis voi linkittää eteenpäin noinvain, eli ne ovat vain JLF:n katselijoiden ilona täällä.
Toki tällaiset määräykset ovat tiedossani.

Jos epäsuora syytös (kuten tulkitsin) kohdistui minuun niin pieni puolustus: en omaa niin huomattavaa kokoelmaa, että voisi esittää kaikkia mielestäni mielenkiintoisia kuvia täällä. Hyvä kuva jostain kohteesta kertoo/havainnoillistaa asiaa enemmän kuin tuhat sanaa, niinkuin sanonta kuuluu. Taannoisen Saksan reissuni kohdalla kävi vieläpä niin, että sieltä otettu melkoinen kuvamateriaali on suurimmalta osalta mennyttä, koska muistikortti jossa ne olivat tuhoutui yllätten. Tämä tapahtui kun olin aikeissa tallentaa niitä tietokoneeni kovalevylle ja laitoin ko. korttia ilmeisesti vialliseen kortinlukijaan. Tuon jälkeen muistikorttia ei enää voinut lukea millään välineellä ja niinpä se oli suoraa roskiskamaa. Jonkinlainen onni onnettomuudessa oli, etta tuossa muistikortissa oli vielä takuu voimassa ja niinpä sain uuden samalaisen vaihdossa. Mutta kuvat olivat siis mennyttä. Ne kuvat jotka ovat täällä ovat ainoat reissustamme jäljellä olevat kuvat. Mitäpäs siitä; on ainakin syy mennä ottamaan lisää kuvamateriaalia Eurooppaan.

Mainittakoon, että itse olen suurimmaksi osaksi linkannut www.railfaneurope.net sekä www.urbanrail.net sivustojen kuvia, jossa on varsin kattava kokoelma alaanliittyviä kuvia ja aiheittain luokiteltuna. Lisäksi olen linkannut kokonaisia viestiketjun osia www.skyscreapercity.com foorumilta, jonka "Subways and Urban Transport"- osiossa keskustellaan varsin mielenkiintoisista joukkoliikenteeseen liittyvistä asoista.

Mutta ehkäpä minäkin sitten kun kerkiän korkeampaan ikään omaan paremman kokoelman kuvia, jottei tarvitse näyttää muiden ottamia kuvia. Mutta ok, laitan siis jatkossa tuon linkin näkyviin, jotta tiedetään mistä kuvat ovat peräisin.
 
Viimeksi muokattu:
Taannoisen Saksan reissuni kohdalla kävi vieläpä niin, että sieltä otettu melkoinen kuvamateriaali on suurimmalta osalta mennyttä, koska muistikortti jossa ne olivat tuhoutui yllätten. Tämä tapahtui kun olin aikeissa tallentaa niitä tietokoneeni kovalevylle ja laitoin ko. korttia ilmeisesti vialliseen kortinlukijaan. Tuon jälkeen muistikorttia ei enää voinut lukea millään välineellä ja niinpä se oli suoraa roskiskamaa.
Tämä nyt ei ehkä tänne kuulu, mutta neuvoksi kaikille. Minulle kävi kerran samalla tavalla ja juuri kuvien tietokoneelle latauksen yhteydessä. Ulkomaankuvia, epätoivoinen tilanne. Käännyin kuitenkin mistään mitään tietämättä internetin puoleen. Ja ratkaisu löytyi (tässä tapauksessa Norman Ibas oy). Se pystyy palauttamaan tiedot lähes tilanteessa kuin tilanteessa, kertovat siis itse. Omalla kohdalla se onnistui. Ensimmäinen teko kortin vioittumisen jälkeen on, että älä tee mitään, alä yritä mitään. Sitten vaan firmaan yhteyttä. Ihan halpaa "photo recovery" -palvelu ei ole. Omassa tapauksessani hyötysuhde jäi kuitenkin reilusti plussan puolelle.
Opin tästä sen, että kuvatiedostot pitää saada kamerasta suoraan tietokoneelle (ilman mitään erillisiä lukijoita). Muuten kamera vaihtoon. Ja kameran on oltava verkkovirrassa kun kuvia siirretään. Sain oppia, että yleisin syy tiedostojen vahingoittumiseen on kameran akkujen/paristojen jännitteenvaihtelu siirtohetkellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos epäsuora syytös (kuten tulkitsin) kohdistui minuun niin pieni puolustus...
Ei se ollut missään nimessä tarkoitettu sinulle Vristo, anteeksi jos käsitit sen niin.

Olen vain huomannut mielestäni lievästi epäkohteliaan käytännön muualla ja toivon vain että se ei leviäisi laajasti. Esim. ruotsalaiseen SSS:n foorumiin napsitaan joskus kuvia mm. Suomesta. Jutun kirjoittaja kertoilee kylläkin asiantuntevasti tapahtumista, mutta käyttää sitten oheiskuvina muitten ottamia kuvia. Kuvat kaapataan suomalaisilta harrastajien sivuilta, eikä niistä noilla uusilla sivuilla ilmene alkuperäisen lähdesivun osoitetta saati kuvaajatietoja. Olen joskus löytänyt omia kuviani tällälailla leviteltynä. Ja muitten kuvia tietysti vielä enemmän...
 
...Jutun kirjoittaja kertoilee kylläkin asiantuntevasti tapahtumista, mutta käyttää sitten oheiskuvina muitten ottamia kuvia.
Jäi sanomatta, että kun näin menetellään, lukija luulee tietysti kuvien olevan kirjoittajan omia otoksia. Erityisesti tämä vääryys todentuu, kun kirjoittajan juttu kertoo jostain uutisesta tai tapahtumasta ja se mukaan liitetty kuva on sitten otettu myös nimenomaisessa tilanteessa.

Ainoa joka on nähnyt varmasti jotain vaivaa, on nimetön kuvaaja! Juttu on voitu "kopioida" vaikka sanomalehdestä...
 
Takaisin
Ylös