Kuvia Teneriffalta

Teneriffan raitiotie

Maaliskuisella Teneriffanmatkalla kameraan tallentui kuvia Santa Cruzin linja-autoaseman (Intercambiador) ja La Lagunan kaupungissa sijaitsevan Avenida Trinidadin välillä liikennöivästä, Kanarian saarten ainoasta raitiovaunusta.

Paikallinen tietolähde tiesi kertoa että jo aiemmin, 1900 -luvun alkukymmeninä Teneriffalla on ollut raitiovaunuliikennettä, tällöin linja kulki Sta Cruzista Lagunan kaupungin kautta läheiseen Tacoronten kylään jossa muuten vieläkin on asiasta muistona Tranvia -niminen baari.

Suunnitelmissa kuulemma on joskus tulevaisuudessa jatkaa nyt olemassa olevaa linjaa aluksi Lagunasta Los Rodeoksen (Tenerife Norte) lentoasemalle ja sieltä edelleen toisessa vaiheessa vanhaa reittiä noudattaen Tacoronteen saakka. Aika näyttää toteutuvatko suunnitelmat vai ei, ainakin nykyisellä rataosuudella on jo valmiiksi tehty muutamia vaihteita joista ei johda rataa vielä mihinkään.

Raitiovaunu kuvattuna Santa Cruzin linja-autoaseman edustalla: http://personal.inet.fi/yhdistys/rpopas/tranvia1.jpg
Samainen kulkuneuvo sisältä: http://personal.inet.fi/yhdistys/rpopas/tranvia2.jpg
 
Kummaa että tuollaisessa paikassa on käytetty urakiskoa. Puitakin näyttää olevan vieressä sen verran että lehtikelit tullee tutuksi.
Teneriffalla rakennetaan ratikkaa ranskalaisen koulukunnan periaatteella. Ranskalaiset suosivat urakiskoa. Kuvan paikkaan voi mahdollisesti tulla vielä nurmetus. Ranskalaiset tekevät nurmiradankin urakiskolla.

Antero
 
Lisäsin kotisivuilleni muutamia "lomakuvia" Teneriffalta. Raitiotie kulkee Santa Cruzin ja La Lagunan välillä nätisti, muttei kovin kovaa. Tyypillinen huippunopeus oli 40 km/h. Koska linjan 1 pysäkkiväli on pitkä, yli 600 m, saavutettiin varsin mukava 23 km/h keskinopeus.
 
Hyviä kuvia! Ratikan korotettu/erotettu kaistaosuus näyttää verraten kapealta esim. vaunuja 13 ja 14 esittävissä kuvissa. Nähtävästi tuolla kuitenkin on käytäntönä se, että korotuksen viereen autokaistan puolelle maalataan sulkuviiva. Sitä olen ehdottanut meillekin, saattaisi pitää autot hiukan kauempana korotuksista vaikkapa Mannerheimintiellä.

Millainen tuntuma Sinulle tuli, kuinka kapea tuo korotus käytännössä on? Jos raskas ajoneuvo ryhmittyy autokaistan reunaan lähes kiinni korotukseen, haittaako se peileineen silloin ratikan kulkua?
 
Kiinnitin raitiotiekaistan kapeuteen huomiota, mutta en osaa sanoa olisiko kuorma- tai linja-auton peili vaunun tiellä jos ajoneuvo olisi aivan tuossa radan ja kaistan välisen kanttarin viereen ajettu. Aika niukalta vaikuttaa.
 
Lisäsin kotisivuilleni muutamia "lomakuvia" Teneriffalta. Raitiotie kulkee Santa Cruzin ja La Lagunan välillä nätisti, muttei kovin kovaa. Tyypillinen huippunopeus oli 40 km/h. Koska linjan 1 pysäkkiväli on pitkä, yli 600 m, saavutettiin varsin mukava 23 km/h keskinopeus.

Hienoja kuvia. Sivulla on tosin pieni asiavirhe, sillä 1900 -luvun alussa raitiotietä pääsi Sta Cruzista La Lagunan kautta Tacoronten kylään asti, ainakin mikäli uskomme Teneriffalla yli 30 vuotta asunutta virallista paikallisopasta -tästä on muuten muistona Tacorontessa entisen päätepysäkin kohdalla sijaitseva "raitiovaunubaari" eli bar La Tranvia.
 
Sivulla on tosin pieni asiavirhe, sillä 1900 -luvun alussa raitiotietä pääsi Sta Cruzista La Lagunan kautta Tacoronten kylään asti, ainakin mikäli uskomme Teneriffalla yli 30 vuotta asunutta virallista paikallisopasta -tästä on muuten muistona Tacorontessa entisen päätepysäkin kohdalla sijaitseva "raitiovaunubaari" eli bar La Tranvia.

Kiitos vielä täsmennyksestä. Baari näyttäisi olevan paikoillaan, mikäli uskomme Googlen katunäkymiä. Ja miksipä emme uskoisi.

Baari ei ulkopuolelta näytä mitenkään erikoiselta nähtävyydeltä, mutta ehkä nimensä puolesta siellä olisi täytynyt vierailla.
 
Millainen tuntuma Sinulle tuli, kuinka kapea tuo korotus käytännössä on? Jos raskas ajoneuvo ryhmittyy autokaistan reunaan lähes kiinni korotukseen, haittaako se peileineen silloin ratikan kulkua?

Vastaan tähän kysymykseen vaikka se ei ole allekirjoittaneelle osoitettu.

Raitiovaunu mahtuu kulkemaan lähes joka kohdassa (pl. risteykset ) vaikka rinnalla olisi raskas ajoneuvo. Kävimme Santa Cruzissa vuodenvaihteessa 2010/2011, ja istuin Iinan ( 7v ) kanssa 1. linjan läpi. noin 37 min, korkeuseroa matkalla on lähes 600 m (!). Tämä tuntuu ilman viilenemisenä päätepysäkillä La Lagunassa.

Pari poimintaa Tuubista;

http://www.youtube.com/watch?v=5NnrnrkrC20&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=c5J4TTSqmhs&feature=related
 
Kävimme Santa Cruzissa vuodenvaihteessa 2010/2011, ja istuin Iinan ( 7v ) kanssa 1. linjan läpi.

Vuodenvaihteessa 2006/2007 kävelin rakenteilla olleen linjan 1. läpi. Vaati kaksi päivää (päiväretkeä etelän rannoilta). Tässä tapauksessa matka-aika on lyhentynyt huomattavasti ;)
 
Takaisin
Ylös