Heidelberg, Baden-Württemberg, Saksa

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,244
Muutama omaottama kuva viime kesältä. Tämä kehittyvä raitiotie- ja tunnettu kulttuurikaupunki kuuluu osana kolmen eri kaupungin liikennelaitoksen (Heidelberg, Mannheim ja Ludwigshafen) ja kahden kaukoraitiotieyhtiön (RHB ja OEG) verkostoon. Yhteinen ratapituus heillä on yli 200 km. Raideleveys 1 m. [Helsingissä ratapituus on 46 km.] HSB:n kalusto on DüWAGia 1970-luvulta 1990-luvulle ja uusimpana Bombardierin seitsenosaiset ja kahdeksanakseliset Variobahnit.

HSB 201 8-akselinen kolmiosainen DüWAG GT8 on vuodelta 1975

HSB 255 DüWAGin M8C vuodelta 1986, rinnalla on Mannheimiin lähtevä kaukoraitiovaunu OEG 116

HSB 256 DüWAGin M8C ja taustalla Heidelin mäkiä.

HSB 264 ja 269 DüWAGin MGT6D-vaunuja vuodelta 1995. Kun tila ei anna myöten tehdä päätepysäkille kääntösilmukkaa, niin kaksisuuntavaunujen parhaat puolet tulevat esiin.

HSB 266 MGT6D-vaunu kulkee esikaupungin kapeilla kaduilla yksiraiteisena vaikka näin. Kun ajetaan kuvasta poispäin, muu liikenne kulkee tietysti normaalisti. Sitten kun ajetaan tänne päin, vastaantuleva autoliikenne on pysäytetty liikennevaloilla johonkin sopivaan leveään kohtaan odottamaan ratikkaa. Euroopan Unionin ytimessä ja etenkin Saksassa raitiovaunu on kuningas, eikä mikään meistä pohjoisen asukkaista oudolta tuntuva toimintatapa ole mahdotonta.

HSB 277 seitsemänpalainen Bombardierin Variobahn GT8N vuodelta 2003 eräällä esikaupunkireitillä

HSB 275 metrinen Variobahn on täällä sisältä tämännäköinen

HSB 278 Variobahn kaupungin vanhassa keskustassa

HSB 278 ja 295 esikaupunkipysäkki liityntäbussipysäkkeineen. Oikealla oleva HSB 295 on koottu pysyvästi yhteenkytketyistä vaunuista HSB 241+234

HSB 291 kiinteästi kytketty vaunurunko koostuu kahdesta DüWAG GT6-vaunusta HSB 230+243 vuodelta 1973

HSB 278 Variobahn kulkee miellyttävän ääneti

Syvä ura yksi vaihdekolinan poistava tekijä on syvä ura vaihteen ristikappaleessa. Täällä eivät raitiovaunut kolise, kun niillä ei ajeta pyörän laipoilla vaihteissa ja ristikoissa
 
Huomattavan miellyttävää katseltavaa! Värejä myöten! Aika mielenkiintoista, että Variot toimivat tuolla. Ehkä siellä on sitten erilaiset radat.
 
Muutama omaottama kuva viime kesältä. Tämä kehittyvä raitiotie- ja tunnettu kulttuurikaupunki kuuluu osana kolmen eri kaupungin liikennelaitoksen (Heidelberg, Mannheim ja Ludwigshafen) ja kahden kaukoraitiotieyhtiön (RHB ja OEG) verkostoon. Yhteinen ratapituus heillä on yli 200 km. Raideleveys 1 m. [Helsingissä ratapituus on 46 km.]
Kehittyvä ja vireä on raitioteiden kannalta koko Ma-Lu-He -alue.
Mannheim:
-09.2005 uusi rataosuus, noin 2,5 km "Neuostheim - Rangierbahnhof".
Rataa on kuitenkin yli 7 km, koska rata menee SAP-Arenan sivuitse.(Hartwall-areena voisi olla sen pikkuveli). Pitkät matkat rata on kolmikiskoista lukuisine raiteenvaihtomahdollisuuksineen.
Neuostheimissä "kaupunkiverkko" sivuaa "Mannheim-Heidelberg" -raitiotietä. Koko asema-alue rakennettu uusiksi kääntösilmukoineen (taisipa olla vielä kaksiraiteinen), joka mahdollistaa kääntymisen molemmista suunnista. Ja Rangierbahnhof on Saksan toisiksi suurimman järjestelyratapihan kupeessa. Osa Stadtbahnring Ost projektia.
-28.06.2006 uusi 750 metriä pitkä kaksiraiteinen "yhdysrata" keskikaupungilla.
-09.12.2006 uusi noin 3 km pitkä kaksiraiteinen rata nyt toista kautta Rangierbahnhofille. Loppuosa Stadtbahnring Ost projektia.
Heidelberg:
-09.12.2006 uusi 4,4 km rata Kirchheimiin (1,1 km yksiraiteista), joka menetti raitiotieyhteyden vuonna 1972. Nyt kuljettaneen hieman eri reittiä.
Ludwigshafen:
No siellä palautettiin 09.12.2006 raitioliikenne (edes osapäiväisesti) parille kadunpätkälle, joista se oli säästösyistä lopetettu.
Ja yleensä ottaen ratoja ja pysäkkialueita sekä asema-alueita uudistetaan (kasvojenkohotusta) ympäri kaupunkeja.
Tuolla näyttää olevan sellainen kultainen periaate, että kun rakennetaan/uusitaan, tehdään risteyksiin kaikki mahdolliset raideyhteydet. Samalla periaatteella Mannerheimintien/Kaivokadun/Simonkadun risteykseen tulisi ns. Grand Union.
Radat rakennetaan toisin kuin meillä. Täällä kaivetaan kuoppaa, siihen kiskot ja betonia päälle.
Kuva sillalta Mannheimissa., (de.wikipedia.org). Siinähän on tietysti pääosassa kiskonliikuntalaite. Mutta suurinta kuvaa katsomalla näkee saksalaisen kerrosrakentamisen. Ja kaarteissa on varmana siirtymäkaaret. Vaikuttanee mys matkustusmukavuuteen. Eikä tosiaan pidä unohtaa raideristeyksien syviä uria (ei kuljeta laipalla).
 
Kiitoksia taas todella mielenkiintoisista kuvista! Nämä kuvasarjat innovatiivisine ratkaisuineen voisivat toimia todellisena kuvakirja-oppikirjana suomalaisille suunnittelijoille!

Näitä kun katselee niin silmät aukeavat aivan uudella tavalla.

Mä pidän erityisesti siitä, että vaikka kuva-aihe olisi otettu jotain tiettyä tarkoitusta, vaikkapa teknistä yksityiskohtaa, silmällä pitäen tai kaluston "tyyppikuvaksi", niin Compact-laadulla kuva on aina myös muutoin kaunis ja tasapainoinen ja taustaan on kiinnitetty huomiota. Ymmärrän hyvin vriston kommentin: silmä lepää.
 
Itse tallennan nämä Compactin täällä julkaisemat kuvat koneelleni kaupungeittain. En käyttääkseni niitä jotenkin väärin, vaan itselleni "oppikirjaksi" ratikkaliikenteen saloihin. Niitä voi katsella ilokseen sitten koska vaan. Kun saisi noi selostuksetkin muukaan. Jatka vaan samaa "ratikkarataa", Compact.
 
Takaisin
Ylös