OEG, Mannheim-Heidelberg, Saksa

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Oberrheinische Eisenbahn-Gesellschaft (OEG) liikennöi kolmiomaista interurbaani-raitiotietä Mannheimin ja Heidelbergin välillä. On suora reittiosuus Seckenheimin ja Edingenin kautta sekä toinen pidempi Viernheimin, Weinheimin ja Schriesheimin kautta. Linjan päätekaupungeissa OEG:n raitiovaunut kulkevat sulassa sovussa paikallisten vaunujen kanssa. Päätekaupunkien välillä olevien pikkukaupunkien kaduilla kuljetaan katuraitiotienä, mutta taajamien välit hurautetaan kahdeksaakymppiä maaseutumaisemissa. Mainittakoon vielä, että DB:n lähijuniakin kulkee OEG:n liikennekentässä, mutta niistä ei ole kilpailijaksi. Oheiset kuvat olen ottanut viime kesänä.

Vaunukalustoa tällä metrin raitiotiellä on DüWAGeja 1960-80 -luvuilta ja 1990-luvun ADtranzeja sekä 2000-luvun Bombardierejä. Nuo kaksi viimeksimainittua ovat luotettavia Variobahneja.

OEG 85 DüWAG GT8 vuodelta 1966. Tässä ollaan Mannheimissa uuden Neuostheimin liikennesolmun ratapihalla. Vaunu on tulossa Heidelbergistä

OEG 99 DüWAG vuodelta 1973 matkalla Mannheimiin. Tässä ajellaan Weinheimin pikkukaupungin katuja

OEG 107 Vuoden 1974 GT8 Mannheimin rautatieaseman pysäkkialueella. Mm. tässä voi nähdä neljän eri raitiotieyrityksen vaunuja samanaikaisesti

OEG 107 Tämä raitiovaunu ei palvele vain Mannheimin sisäistä liikennettä, vaan sillä pääsee myös Weinheimin kautta Heidelbergiin

OEG 108 DüWAG ja mielenkiintoisen näköinen matala "rautatiemäinen" ajojohtoportaali Heidelbergissä. Kyseessä on raitiovaunupysäkki OEG-Bahnhof

OEG 111 DüWAGin GT8K vuodelta 1988 matkalla Heidelbergistä Mannheimiin. Nopeus on noussut huippuunsa ja tasoristeyksiä ennen kuljettaja huudattaa vaunun vislaa

OEG 113 Tässä ollaan ohittamassa Hirschbergin Grosssachsenia

OEG 113 Heidelbergissä OEG:n ratikat eivät pysähdy aivan kaikilla kaupungin tiheästi olevilla ratikkapysäkeillä. Onhan kyseessä sentään eräänlainen intercity

OEG 116 Perinteisen Saksan voi kokea vaikkapa täällä Seckenheimin pikkukaupungissa Heidelbergin ja Mannheimin puolivälissä. Fiilikseen tarvitaan ehdottomasti jonkinlainen DüWAG! Tässä oleva on varmasti maailman aivan viimeisimpiä perinteisiä DüWAGeja, se on nimittäin vuodelta 1989

OEG 117-122 ADtranz valmisti tämän Variobahn V6-matalalattiavaunusarjan vuonna 1996. Kuvan vaunu saapuu päätien reunaa Heidelbergin suunnasta ja on kohta Weinheimissa

OEG 117 Mannheimiin matkalla oleva Variobahn on pysähtynyt hetkeksi pikkukaupungin pysäkille vaihtamaan matkustajia. Grosssachsen Bf Hirschbergin pitäjässä

OEG 119 Mannheimin keskusta on hyvin pitkälti rauhoitettu turhasta autoliikenteestä

OEG 120 Mannheimin-Heidelbergin lyhyempi reittiosuus käsittää myös tällaisia avaria maatalousalueita. Hyvä täällä onkin posottaa!

OEG 126 Bombardierin valmistama Variobahn RNV6 on valmistunut 2003. Tässä vielä yksi kaupunkimaisema Seckenheimin pikkukaupungista ennen seuraavia peltojen ylityksiä

OEG 129 ja VBL 207 Mannheimissa kaksi ulkopaikkakuntalaista ratikkaa: OEG:n Heidelbergiin matkaava Variobahn vasemmalla ja oikealla Ludwigshafeniin menossa oleva DüWAG

OEG 130 Jälleen ollaan pikkukaupungin kadulla, Schriesheim. Turistipaikkakin tämä näkyy olevan: hotellilla on ehdottoman hyvä sijainti

OEG 131 ja 111 Kahden eri sukupolven vaunut kohtaavat toisensa. Schriesheimin ja Weinheimin välinen rataosuus on pisin yksiraiteinen OEG-osuus. Määrävälein on tällaisia tai vaatimattomampia kohtauspaikkoja. Vastaantulevien vaunujen aikataulut on tahdistettu taitavasti, joten yksiraiteisuudesta ei ole liikenteenhoidossa haittaa
 
Viimeksi muokattu:
OEG 117-122 ADtranz valmisti tämän Variobahn V6-matalalattiavaunusarjan vuonna 1996. Kuvan vaunu saapuu päätien reunaa Heidelbergin suunnasta ja on kohta Weinheimissa

Näistä vaunuista kannattaa huomata, etteivät ne ole kauttaaltaan saman levyisiä. Alaosaa on hieman kavennettu kuten on yläosaakin. Yläosa tietysti on useinkin vaunuissa jo muotoilysyistä kapeneva, mutta kapeneva alaosa on harvinaisempi. Tunnetuin esimerkki toisaalla on Hannover, mutta siellä kavennus on paljon suurempi.

Hieman vastaavalla muotoilulla on ilmeisesti mahdollista saada Helsingissäkin vaunuihin muutama lisäsentti juuri istuimien ja istuvien matkustajien takapuolten kohdalle. Tätä varmasti pohditaan seuraavaa vaunusarjaa hankittaessa.
 
Vau! Saisimmekohan maistaa tätä joskus Suomessakin?

Esim. Käpylän/Oulunkylän suunta tai lentokenttä"metro":

OEG 85 DüWAG GT8 vuodelta 1966. Tässä ollaan Mannheimissa uuden Neuostheimin liikennesolmun ratapihalla. Vaunu on tulossa Heidelbergistä

Ykkösen ja lentokentän linjan yhtymäkohta mäkelänkadulla...

OEG 120 Mannheimin-Heidelbergin lyhyempi reittiosuus käsittää myös tällaisia avaria maatalousalueita. Hyvä täällä onkin posottaa!

Lentokentälle Vanhan Tuusulantien vierellä...

...Tai sitten Jokeri Viikissä...

OEG 111 DüWAGin GT8K vuodelta 1988 matkalla Heidelbergistä Mannheimiin. Nopeus on noussut huippuunsa ja tasoristeyksiä ennen kuljettaja huudattaa vaunun vislaa

...Kuten tässäkin.

OEG 117-122 ADtranz valmisti tämän Variobahn V6-matalalattiavaunusarjan vuonna 1996. Kuvan vaunu saapuu päätien reunaa Heidelbergin suunnasta ja on kohta Weinheimissa

Ja tämähän on selvästi Länsimetro vähän ennen Kivenlahtea.

Lisää tällaista! :):):)
 
Näistä vaunuista kannattaa huomata, etteivät ne ole kauttaaltaan saman levyisiä. Alaosaa on hieman kavennettu kuten on yläosaakin. Yläosa tietysti on useinkin vaunuissa jo muotoilysyistä kapeneva, mutta kapeneva alaosa on harvinaisempi. Tunnetuin esimerkki toisaalla on Hannover, mutta siellä kavennus on paljon suurempi.

Hieman vastaavalla muotoilulla on ilmeisesti mahdollista saada Helsingissäkin vaunuihin muutama lisäsentti juuri istuimien ja istuvien matkustajien takapuolten kohdalle. Tätä varmasti pohditaan seuraavaa vaunusarjaa hankittaessa.
OEG:n vaunut ovatkin seudun leveimpiä, 2,5 m. (Muut ovat 2,2 - 2,4 metrisiä.)
Hyvin mahtuu 2+2 istuinjärjestys, ja vielä käytävä väliin.
 
Joo...voi kun joku näistä asioista päättävä katselisi näitä kuvia ja huudahtaisi mielessään: "Ahaa!". Erinomaista konsultointia, Compact. Mielikuvia ja ideoita nousee mieleen.

Albert sanoi:
OEG:n vaunut ovatkin seudun leveimpiä, 2,5 m. (Muut ovat 2,2 - 2,4 metrisiä.)
Hyvin mahtuu 2+2 istuinjärjestys, ja vielä käytävä väliin.
Vaunujen levennys voisi olla yksi olennaisimmista uudistuksista Helsigissäkin: mielikuva ahtaasta raitiovaunusta muuttuisi heti (raidevälillä ei ole siihen merkitystä). Kyllä on muuten eroa Variobahnilla ja Variobahnilla!
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä voidaan siirtyä 2,4 m vaunuihin ilman radan ja pysäkkien muutostöitä. Aivan pysäkkikorokkeen tasalla leveyttä ei voi lisätä nykyisestä 2,3 metristä, joten kori levenee sitten heti korokkeen yläpuolelta muutaman sentin verran. Pitäisin todennäköisenä, että seuraavien vaunujen kohdalla tullaan tekemään nimenomaan näin.

10 cm on jo paljon vaununleveydessä, vaikka tietenkin 2,5 m olisi vielä mukavampi.
 
Aivan pysäkkikorokkeen tasalla leveyttä ei voi lisätä nykyisestä 2,3 metristä, joten kori levenee sitten heti korokkeen yläpuolelta muutaman sentin verran.

Suojellun Töölön hallin ovet aiheuttavat kuulemma myös pieniä haasteita. Tästä syystä vaunujen on ilmeisesti kavennuttava myös yläosistaan takaisin perinteisiin mittoihin. En ole tarkemmin pohtinut mistä tämä johtuu.
 
Kyllä on muuten eroa Variobahnilla ja Variobahnilla!

Kannattaa myös muistaa, että HKL:n Variot ovat 100 %:n matalia - ja vain siksi, että matkustaja voi asioida helposti kuljettajan lippukonttorissa.

Heidelbergistä Mannheimin kautta Ludwigshafeniin, näiden yhtiöiden Variot ovat vain 65 % matalia.

Nykyään ei kukaan sata-matalia juuri hankikaan, koska tiedetään moisten vaunujen ongelmat.
 
OEG:n vaunut ovatkin seudun leveimpiä, 2,5 m. (Muut ovat 2,2 - 2,4 metrisiä.)
Hyvin mahtuu 2+2 istuinjärjestys, ja vielä käytävä väliin.
Olinpa väärässä. OEG:n RNV6 -vaunut ovat 2,4 m leveitä. Vanhemmat eli Duwagit ja V6:t ovat 2,5 m.
Vanhimmat Duwagit muuten "vetelevät viimeisiään" (1973 ja vanhemmat). Viime vuoden lopulla OEG:lle tuli 10 uutta RNV6-vaunua. Siellä jostain syystä uudet raitiovaunut saadaan hetikohta normaaliin käyttöön.
 
Viime vuoden lopulla OEG:lle tuli 10 uutta RNV6-vaunua. Siellä jostain syystä uudet raitiovaunut saadaan hetikohta normaaliin käyttöön.
.
Kuvalaina OEG 134 osoittaa uusien Variobahnien aina vaan lisääntyvän. Kymmenen uutta vaunua saatu puolessa vuodessa liikennekäyttöön! Kyllä vikaa pitää hakea, jos verrataan asioita Helsinkiin, aivan yksinomaan Helsingin "oudosta" ratainfrasta??

Kuva on julkaistu Interessengemeinschaft Nahverkehr Rhein-Neckar e.V.:n sivuilla.
 
Takaisin
Ylös