RHB, Mannheim-Ludwigshafen-Bad Dürkheim, Saksa

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Rhein-Haardtbahn (RHB) liikennöi interurbaani-raitiotietä Mannheimin, Ludwigshafenin sekä Ellerstadtin kautta Bad Dürkheimiin. Suurissa kaupungeissa MA ja LU raitiovaunut liikennöivät sulassa sovussa kyseisten kaupunkien omien ratikoiden joukossa. MA:ssa sitä paitsi operoidaan toisen suunnan interurbaanioperaattorin Heidelbergin suunnan OEG:n kanssa. Kaupungeissa kuljetaan perinteisesti katuraiteilla, mutta maaseutuetapit mennä hurautetaan kahdeksaakymppiä omilla pikaradoilla. Kuvat ovat omia otoksia viime kesältä. Vaunukalustona on DüWAGin nivelvaunuja vuosilta 1963–95. Erikoisena piirteenä on muutama vanha ruuhkaperävaunu, nivelvaunuja jopa nekin!

MVV 515, RHB 1017+1057 RHB:n ruuhkavuoro Mannheimin keskustassa matkalla Bad Dürkheimiin. Vihertävä MVV:n GT8N-vaunu on vuodelta 1962, RHB:n 6-aks.telimoottori (ET6) + 6-aks. teliperävaunujuna (EB6) on puolestaan vuodelta 1963. Siis: noin 43-vuotiaat ja aikanaan huolella rakennetut sekä sittemmin hyvin ylläpidetyt raitiovaunut kohtaavat tässä toisiaan. Laadukkaasti valmistetun raitiovaunun alkuperäinen perin varhainen valmistusvuosi ei ole este hyvälle liikennepalvelulle myöhempinäkään palveluvuosina. Muuten: perävaunun perässä käytetään rautatienormin mukaista peltistä loppuopastelevyä, joka juontaa RHB:n rautatiestatuksesta. Eli RHB:n interurbaaniosuus on siis priorisoitu mahdollisimman korkealle.

RHB Linjaosuus maaseudulla on paikoin viivasuoraa ja suuren ajonopeuden mahdollistamaa rautatiemäistä avorataa. Paikka paikoin on tällaisia ratikkapysäkkejä haja-asutusalueen ulkopuolella. Ja tätä rataa käyttävät siis vain metriset raitiovaunut, sillä tämähän ei ole mikään ”Lahden oikorata” vaan raitiotie.

RHB 1017+1057 Bad Dürkheimin rautatieaseman edustalla on linjan päätesilmukka. Tästä pääsee ”kaupunkiin” nopeasti vaikkapa tällaisella ratikalla. Muita vaihtoehtoja on tietenkin juna tai moottoritie, kuten oheisesta tienviitastakin selviää. Ei liene kellekään epäselvää, mikä on se miellyttävin tapa?

RHB 1022 DüWAGin ET12 on juhlavan mittainen 12-akselinen moottorivaunu vuodelta 1967. Vaunukomeus tauolla Bad Dürkheimin vaunuhallin edustalla.

RHB 1032 DüWAGin ET8N-vaunu vuodelta 1995 ohittelee pientä saksalaisidylliä, Ellerstadtia. Kyseisen pikkukaupungin tiiviin asemakaavan takia rata on kaupungin alueella yksiraiteinen.

RHB 1041 RHB:n varikko Bad Dürkheimissa. Matala-DüWAG tekee lähtöä Mannheimiin.

RHB 1043 Ellerstadtin halki linja kulkee yksiraiteisena katuraitiotienä. Kuvassa vaunu on siirtymässä maaseudun pikaosuudelta pikkukaupungin keskustan ”pysäkinvälinmittaiselle” osuudelle. Tällaisia kaupunkeja ei Suomessa olekaan: tiivis alue alkaa tästä ja päättyy ”500 metrin” päässä. Pellot ja viinitarhat sijaitsevat kaupungin kahta puolen.

RHB 1043 Äsken oltiin tällä vaunulla huristelemassa tuhatta-ja-sataa maaseudulla ja nyt ollaan suurkaupungin (Mannheim) kävelykeskustassa. Ratikasta on moneksi - niin moneksi, että heikompaa hirvittää. Mikään muu kulkuväline maailmassa ei ole niin monipuolinen ja sopeutumiskykyinen kuin raitiovaunu! Raideleveydellä ei ole merkitystä, kuten näistä metrisistä vaunuista voidaan todeta. On vain annettava niille mahdollisuus!

RHB 1057+1017 Tähän kuvaan on hyvä päättää kiertoajelumme Euroopan monipuolisimmalla eli Reinin-Neckarin -raitiotieverkostolla. Yhdistetyn rataverkoston laajuus, yli 200 km (Helsinki vaivaiset 46 km), on maailman huippua ja kalusto monipuolista, kiitos viiden eri operaattorin. On uutta matalaa raitiovaunustoa, mutta joukossa hyödynnetään täysipainoisesti myös perinteistä käyttökelpoista vanhempaa kalustoa, joista suurin osa on varustettu matalalla väliosalla – siis vielä jonkin aikaa. Päätöskuvamme on Bad Dürkheimin kaupungista, RHB:n päätepaikasta ja pikkukaupungista, joka on Saksan kuuluisimman matkailureitin eli Deutsche Weinstrassen eräs merkittävimmistä välietapeista. Vuosimallia 1963 oleva 12-akselinen ruuhkavuoro on siirtymässä RHB:n vaunuhalliin päivätauolle.
 
Compact sanoi:
RHB 1043 Äsken oltiin tällä vaunulla huristelemassa tuhatta-ja-sataa maaseudulla ja nyt ollaan suurkaupungin (Mannheim) kävelykeskustassa. Ratikasta on moneksi - niin moneksi, että heikompaa hirvittää. Mikään muu kulkuväline maailmassa ei ole niin monipuolinen ja sopeutumiskykyinen kuin raitiovaunu! Raideleveydellä ei ole merkitystä, kuten näistä metrisistä vaunuista voidaan todeta. On vain annettava niille mahdollisuus!
Tämän paremmin en minäkään osaisi sanoa ja siihen on helppo yhtyä.


Kiitoksia erinomaisesta matkakertomuksesta; tuolla alueella täytyy mennä käymään seuravaan kerran Eurooppaan tullessani.
Nyt odotamme seuraavia kuvakertomuksia raitiovaunujen maailmasta Euroopassa.
 
Takaisin
Ylös