Bussikuvia eri sivustoilla

Fotobusissa on lähes 10 000 kuvaa suomalaisista busseista (mukaan lukien ulkomailla tilausajossa ja romuttamoilla kuvatut). Sivusto on saatavilla mm. englanniksi. Hakutoimintoja voi käyttää vain kirjautuneena, mutta kalustolistoista pääsee katsomaan kuvia muutenkin. Kuvalliset näkyvät lihavoituina (jos kuva on nykyisen eikä aiemman omistajan ajoilta).

Esim. HelBin kalusto: https://www.fotobus.msk.ru/list.php?did=2187
Kaikki Scalat: https://www.fotobus.msk.ru/list.php?serv=0&mid=1674
 
Phototrans. Mielestäni parhain palvelu, koska se sisältää niin tietokannat kuin kuvatkin. Myös jäseneksi pääseminen on valvottua, joten virhetietoa on äärimmäisen vähän paitsi "valmistenumero" kohtaan VIN:n lopun laittaminen:lol: .

Kuvia löytyy yli 800 000, joista Suomessa otettuja noin 4000.

Kalustolistat ovat myös selkeät ja helppolukuiset ja mukavan lyhyet, koska sivusto tiivistää saman mallin autot yhteen alakategoriaan. Esimerkiksi HelB: https://phototrans.eu/autobusy.php?..._text=helsingin+b&bus_operators_submit=Lähetä .

Hakuehtoja on valtavasti niin kuville kuin malleillekin.
 
Phototrans. Mielestäni parhain palvelu, koska se sisältää niin tietokannat kuin kuvatkin. Myös jäseneksi pääseminen on valvottua, joten virhetietoa on äärimmäisen vähän paitsi "valmistenumero" kohtaan VIN:n lopun laittaminen:lol: .

Kuvia löytyy yli 800 000, joista Suomessa otettuja noin 4000.

Kalustolistat ovat myös selkeät ja helppolukuiset ja mukavan lyhyet, koska sivusto tiivistää saman mallin autot yhteen alakategoriaan. Esimerkiksi HelB: https://phototrans.eu/autobusy.php?..._text=helsingin+b&bus_operators_submit=Lähetä .

Hakuehtoja on valtavasti niin kuville kuin malleillekin.
Phototransista en paljoa pidä käytettävyyden vuoksi. Ensinnäkin ruudun peittävät mainokset häiritsevät. HSL/HRT -joukkoliikenneviranomaisella ei löydy kaikkia HSL-kuvia, vaan osaan on merkitty virheellisesti esim. HKL/HST. Kuvauspäiväksi saa valittua vain tarkan päivän eikä aikaväliä. Autoja haettaessa sama koskee valmistusvuotta eikä hakuehdoissa ole lainkaan mahdollisuutta valita hakuehdoksi sitä, milloin auto on tullut liikennöitsijälle tai poistunut siltä. Kalustolistoista ei erota ennen bussin tietojen avaamista, onko autosta kuvaa vai ei. Olisi myös hyvä olla mahdollisuus merkitä kuukausi, jolloin auto on tullut tai poistunut liikennöitsijältä, vaikkei sitä suomalaisilla kalustolistoilla olekaan.

Hyvänä puolena toki hakua voi käyttää rekisteröitymättä.
 
Phototransista en paljoa pidä käytettävyyden vuoksi. Ensinnäkin ruudun peittävät mainokset häiritsevät. HSL/HRT -joukkoliikenneviranomaisella ei löydy kaikkia HSL-kuvia, vaan osaan on merkitty virheellisesti esim. HKL/HST. Kuvauspäiväksi saa valittua vain tarkan päivän eikä aikaväliä. Autoja haettaessa sama koskee valmistusvuotta eikä hakuehdoissa ole lainkaan mahdollisuutta valita hakuehdoksi sitä, milloin auto on tullut liikennöitsijälle tai poistunut siltä. Kalustolistoista ei erota ennen bussin tietojen avaamista, onko autosta kuvaa vai ei. Olisi myös hyvä olla mahdollisuus merkitä kuukausi, jolloin auto on tullut tai poistunut liikennöitsijältä, vaikkei sitä suomalaisilla kalustolistoilla olekaan.

Hyvänä puolena toki hakua voi käyttää rekisteröitymättä.

Ymmärrän pointtisi ja unohdin mainita, että suuri osa hakuvaihtoehdoista vaatii kirjautumisen. Kaikki mainitsemasi ehdot saa valittua kirjautuneena.
 
No nyt kun Phototrans tuli mainittua, tekee mieli kans vähän kommentoida.
Alkujaanhan sivusto oli nimellä TWB, joka tuli osoitteesta transport.wroc.biz. Alkuperäisessä TWB:ssä oli mukana myös junakalusto, joka sittemmin 2000-luvun puolivälin jälkeen erotettiin omaksi projektiksensa, joskin se osio on jäänyt enemmän tai vähemmän heitteille. Vaikka TWB oli kovin Puolaan keskittyvä sivusto, se laajeni vähitellen käyttäjien toimesta kattamaan vähitellen kuvia ja autotietoja sieltä täältä Euroopasta. Erityisesti itseä on miellyttänyt alusta alkaen se, että kullakin yksilöllä on oma ”kalustokorttinsa” ja sen alla voi olla vaikka kuinka paljon kuvia.

Näkisin, että juuri tämä ”kalustokortti” oli se, mikä piti tuoda kotimaisiinkin tietokantoihin, jotka sitä ennen muistuttivat lähinnä kalustolistoja. Enemmällä datalla höystettynä.

Phototransissa oli alkujaan vaikeuksia ymmärtää, miten esim Puolassa myytyä Volvo B10BLE (meidän Carrus City L) sai myös Scanian eri alustoilla ja monilla eri pituuksilla. Myöskään uudelleenkorituksia siellä ei ymmärretty lainkaan. Sittemmin mallien nimeämislogiikkaa on muutettu huomattavasti ja joka malli on oma tietueensa tietokannassa, valmistustehtaan tarkuudella, joskin tämäkin on vähän vaiheessa edelleen.

Yksi hidastava tekijä autotietojen lisäämisessä kantaan oli, kun Ruotsista tänne uitettuja autoja olisi pitänyt tietää niiden sijaintikaupunkien tarkkuudella, Linjebussin ja Connexin autot kun olivat kaupungin tarkkuudella, eivätkä suinkaan kaikki yhden operaattoritunnuksen alla. Oli hyvin turhauttavaa yrittää etsiä tietoja, joten autoja jäi lisäämättä paljon. Nyttemmin tätäkään ongelmaa ei ole, paitsi ehkä Norjassa, jossa esim Nettbuss voi olla Drammen, Sør, Oslo tai jotain muuta.

Ulkoasultaan ja käytettävyydeltään sivusto ei enää vastaa tämän päivän ihanteita, mutta oleellista onkin sisältö. Toivottavasti ylläpitäjillä riittää vielä paukkuja tuoda sivuston ulkoasu 2020-luvulle. Ilahduttavaa myös nähdä, että varsinkin kotimaisten autojen tietoja on päivitelty vhiljattain hyvin ahkerasti.
 
Takaisin
Ylös