Liikennettä Tallinnassa

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,471
Joukkoliikenneaiheisia kuvia on täällä. Raitioliikenne Ülemisten haaralla on keskeytyksissä ja näin ollen linjat 2 ja 4 ovat pois liikenteestä. Tondin ja Koplin haaroilla em. linjojen poisjäänti on korvattu väliaikaisella linjalla 6.
Johdinautokalustoa on tällä vuosituhannella uusittu erittäin tyylikkäillä ja hiljaisilla Solaris-lankavaunuilla.
Bussipuolella on osaksi kokonaan uusia, osaksi pääasiassa entisiä pohjoimaalaisia katureita. Matkustajien kuljetukseen tarkoitetuilla varsinaisella perävaunulla ("täysperävaunulla") varustettuja busseja näyttää liikkuvan etenkin Lasnamäen linjoilla. Matkustin tuollaisella perävaunulla eikä kyyti ollut lainkaan niin pomppivaa kuin ennakolta arvelin. Vähäistä kolinaa ja hyppimistä kompensoi dieselmoottorin melu-, tärinä- ja hajuhaittojen poisjääminen.
 
Ompa kahteen kuvan päätynyt ex TKL:n Ajokki City nivel vuosikertaa 1985 (#336...340) ja varmasti paremman näköisenä kuin 2000-luvulla kertaakaan Suomen maaperällä :shock:
 
killerpop sanoi:
Ompa kahteen kuvan päätynyt ex TKL:n Ajokki City nivel vuosikertaa 1985 (#336...340) ja varmasti paremman näköisenä kuin 2000-luvulla kertaakaan Suomen maaperällä :shock:
Samaa kattelin minäkin. Tekis kovasti mieli mennä itse joku kerta päiväksi tuonne kuvailemaan ja saada nuo kaikki AJ city-N:t kameran linssin eteen - myös se Linköpingistä tullut :wink:

Ja muuten - kuvasin tämän onnikan viime reissulla: http://jno.1g.fi/29075371A.html. Harmitti vaan, kun se pääsi puoliksi karkaamaan. Kuitenkin kiinnostaisi tietää, mikä kori tuossa on ja mistä päin maailmaa se on Tallinnaan päätynyt...?
 
Eppu sanoi:
Ja muuten - kuvasin tämän onnikan viime reissulla: http://jno.1g.fi/29075371A.html. Harmitti vaan, kun se pääsi puoliksi karkaamaan. Kuitenkin kiinnostaisi tietää, mikä kori tuossa on ja mistä päin maailmaa se on Tallinnaan päätynyt...?
Tuo lienee Steyr-korinen Volvo. Ainakin tuo muistuttaa kovasti keulan piirteiltään B10L-alustoille rakennettuja Steyr-Volvoja, mutta tuossa korkealattiainen alusta tuo keulaan hieman lisäkorkeutta.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Rattivaunu sanoi:
Raitioliikenne Ülemisten haaralla on keskeytyksissä ja näin ollen linjat 2 ja 4 ovat pois liikenteestä.
Mitä ratatöitä radalla tehdään? Saitko kuvia ko. töistä?
Kuvastoni ensimmäinen ja kolmas kuva on otettu Tartu maanteeltä. Siitä kohtaa normaalisti ajavat mainitsemani linjat 2 ja 4. Kuvissa paistavat ja loistavat vain tyhjät kiskot.
Käsittääkseni tuosta paikasta hieman keskustaan päin on huomattava remontti, joka koskee ilmeisesti muutakin kuin vain katua ja siinä olevaa raitiotietä. Työmaan kohdalta en lopulta ehtinyt ottaa kuvia. Kaiken kaikkiaan otin silti toista sataa kuvaa tuolla reissulla...
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Rattivaunu sanoi:
Raitioliikenne Ülemisten haaralla on keskeytyksissä ja näin ollen linjat 2 ja 4 ovat pois liikenteestä.
Mitä ratatöitä radalla tehdään? Saitko kuvia ko. töistä?
Kuten jo todettiin, työt eivät koske pelkästään raitioliikennettä. Kyseessä on Tarton maantien leveennys. Tuon varrelta taidettiin hiljattain purkaa kaksi varsin kaunista vanhaa puutaloa :( . Joka tapauksessa liikenne on varmasti kadun valmistumisen jälkeen sujuvampaa kyseiselle suunnalle ja raitiolinjatkin taitavat saada oman kaistansa.

EDIT: Katso myös: http://www.tallinn.ee/uudised?id=10432
 
killerpop sanoi:
Eppu sanoi:
Ja muuten - kuvasin tämän onnikan viime reissulla: http://jno.1g.fi/29075371A.html. Harmitti vaan, kun se pääsi puoliksi karkaamaan. Kuitenkin kiinnostaisi tietää, mikä kori tuossa on ja mistä päin maailmaa se on Tallinnaan päätynyt...?
Tuo lienee Steyr-korinen Volvo. Ainakin tuo muistuttaa kovasti keulan piirteiltään B10L-alustoille rakennettuja Steyr-Volvoja, mutta tuossa korkealattiainen alusta tuo keulaan hieman lisäkorkeutta.
Myös osoitteessa http://ytra.visio.ee/SK.html oleva hakulaite antaa tuloksen, joka kertoo auton olevan VOLVO STEYR. Hakuun tarvitaan ajoneuvon rekisteritunnus, jonka tässä tapauksessa näkee kuvasta.
 
Kasikuusnolkakkonen

Ookasimme Perälän Antin kanssa eilen TAK:n autolla 3684 (684 TAK), se näytti olevan entinen HKL 8602.
 
Kovin näyttää samalta kuin viimeksi tuolla käydessäni, samat mainokset ja kaikki. (Hauska muuten tuo Raision "margariiniministeriö suosittelee")

Mutta mistä nuo vaunut, joissa on punavalot etukulmissa ovat peräisin? Jollain tuollaisella keväällä taisin käydä päristelemässä ja olin huomaavinani jotain viitteitä työkalu-Saksaan.
 
Vaunut 124 - 132 ovat peräisin Gerasta, samoin numerosta 139 ylöspäin. Vaunut 133 - 138 ovat tulleet Cottbusista. Viittaamasi Raisio-vaunu 134 on siis yksi viimeksi mainituista. Tässä näkyvä vaunu (140) on Tallinnassa saatu ajoon 16.5.2005 eli oikeastaan ihan vastikään. Ihan kaikkia toistaiseksi viimeisimmän geralaiserän vaunuja ei kai ole saatu edes ajoon.
 
Tallinnassahan tuli tänä kesänä käyttöön Suomenlahden pohjoispuoleltakin tuttu tunnin voimassaoloajan sisältävä lippu. Oliko tämän myötä tullut jotakin muutoksia lipunmyyntiin tai leimauslaitteisiin? Vanhojen kertakäyttölippujen ongelmanahan on ollut se, että niihin tehtävä "reijitysleima" on ollut helppo hävittää, kun joillakin paikallisilla on tapana ensin leimata lippunsa mahdollisimman kevyellä reijityksellä, ja sen jälkeen kostuttaa noita lippuja, jonka jälkeen on ollut helppo silittää lippuun tehdyt reijät taas sileiksi.
 
738 sanoi:
Tallinnassahan tuli tänä kesänä käyttöön Suomenlahden pohjoispuoleltakin tuttu tunnin voimassaoloajan sisältävä lippu. Oliko tämän myötä tullut jotakin muutoksia lipunmyyntiin tai leimauslaitteisiin? Vanhojen kertakäyttölippujen ongelmanahan on ollut se, että niihin tehtävä "reijitysleima" on ollut helppo hävittää, kun joillakin paikallisilla on tapana ensin leimata lippunsa mahdollisimman kevyellä reijityksellä, ja sen jälkeen kostuttaa noita lippuja, jonka jälkeen on ollut helppo silittää lippuun tehdyt reijät taas sileiksi.
Minulla oli käytössä juuri tämä lippu.
Yiritin rei'ittää sitä etuoven luona olevalla laitteella, mutta ystävälliset kanssamatkaustajani neuvoivat minua oikeanlaisen laitteen luokse keskiovien läheisyyteen. Siinä leimaaminen kävi helposti. Yleensä uudenlaisia laitteita ratikoissa oli juuri ovilla 2. Saattaa olla, että sama juttu koskee muitakin liikennemuotoja. Tuollahan busseihinkin noustaan kaikista ovista.
 
Näköjään Virossa ei johdinautoissa käytetä rekisterikilpiä, toisin kuin Suomessa (silloin joskus) tai vaikkapa Ruotsissa. Ilmeisesti johdinautot rinnastetaan lainsäädännössä jollain lailla raidekulkuneuvoihin?

Noissa Ganz Solariksien kuvissa tämä näkyy erityisen selvästi koska niissä on rekisterikilvelle syvennys etupuskurissa.
 
Muistaakseni ei Sveitsissäkään johdinautoja rekisteröidä kilville. Selväähän on että vaunut eivät liikennöi muualla kuin langan alla (paitsi akku/apudiesel varikoilla tms.). Siksi on rekisterikilvitys katsottu aivan turhaksi touhuksi. Toki autot katsastetaan ja niiden tunnistus hoidetaan liikennöitsijän kylkinumeroilla ja sitä kautta ovat "seurannassa". Samahan se on kun ei raitiovaunuissakaan ole rekkareita :D
 
Takaisin
Ylös