Liikennettä Tallinnassa

Rattivaunu sanoi:
Yiritin rei'ittää sitä etuoven luona olevalla laitteella, mutta ystävälliset kanssamatkaustajani neuvoivat minua oikeanlaisen laitteen luokse keskiovien läheisyyteen.
Uudet aikapohjaiset liput ovat tosiaan suurempia kuin vanhat, joten ne eivät vahingossakaan mahdu käsikäyttöiseen leimauslaitteeseen. Oman bussimatkusteluni perusteella väittäisin, että kelloleimauslaite on myös busseissa keskioven luona. Nivelissä taisi olla takaosassa toinen laite.

Kelloleimauslaite suostuu leimaamaan myös perinteisen pienemmän lipun, mutta en tiedä saako niin varsinaisesti tehdä. Kuvittelisin kuitenkin niin koska keskiovien luona ei perinteistä laitetta tainnut olla lainkaan.

Tallinnan ratikkakalusto on entisen DDR:n tuomisten jälkeen hyvin nuorta. Vanhimmatkin vaunut ovat 80-luvulta. Kolhosta ulkonäöstään huolimatta Tatrat ovat ymmärtääkseni luotettavia ja moniin on lisäksi uusittu sähkölaitteita Virossa, joten niillä ajetaan uuden kaluston hinnan tuntien vielä pitkään.

Harrastusreissuilla kannattaa muistaa, että saatavilla on nyt siis myös paljon kaivattu 24 tunnin lippu.
 
late- sanoi:
Tallinnan ratikkakalusto on entisen DDR:n tuomisten jälkeen hyvin nuorta. Vanhimmatkin vaunut ovat 80-luvulta.
Näinhän se näyttäisi olevan. Tosin tämä sivusto kertoisi, että jokunen 1970-luvun T4-vaunu kuuluisi yhä ajokalustoon. Nykyinen liikennöintisysteemi (linjat 1, 3 ja 6) ei kuitenkaan edellytä niin suurta kalustotarvetta, että noilla tarvitsisi ajaa. En nähnyt viimeisimmällä reissullani lainkaan noita nivelettömiä Tatroja.
Siinä missä Helsinki hankkii vuoden 1967 - 70 vaunuja käytettynä, Tallinna hankkii noin 20 vuotta nuorempaa. Sen sijaan me korjautamme 1950-luvun vaunuja yhä, ja missäpä muuallakaan kuin juuri Tallinnassa... :wink:
 
Trammipark

Tällä kerralla teemana oli tutustua TTTK:n "keskustan raitiovaunuvarikkoon", joka sijaitsee Pärnu Maanteen varrella Vana Lõunassa. Varikolla on korjattu ja korjataan myös Helsingin 1950-luvun 4-akselisia vaunuja. Kuvissa näkyy myös HKL #9. Kiitän kauniisti virolaisia ystäv(ättär)iäni, jotka tämän ainutkertaisen kuvausreissun mahdollistivat. Kiitokset kuuluvat osaksi myös HKL-RL:n eräille työntekijöille, jotka lähtivät puuhaamaan koko retkeä. Mutta itse kuvat löytyvät täältä.
 
Nyt on uusia kuvia täällä. Kuvista näkyy, että nivelbussit uusiutuvat voimakkaasti. Jokin aika sitten TAK:lle tuli parikin satsia erittäin tasokkaita Volvo B12MA-niveliä 8500-korilla ja nyt heinäkuun 2006 kuluessa firma on ottanut ajoon koko joukon low-entry -tyypin Scania CL94UA6x2 OmniLink -niveliä. Etenkin nivelien puolella 1980-luvun autot vähenevät voimakkaasti, joskin edelleen ajossa näkee HKL:n vanhoja Wiima N202:ia sekä vastaavia Säfflejäkin (ex Ruotsi).
Johdinautopuolen helmiä ovat Ganz / Solariksen Trollinot sekä nivelinä että pätkinä. Niitä parempaa kyytiä ei taideta kumipyöräpuolella antaa missään lähialueidemme kaupunkien paikallisliikenteessä.
 
Uusia kuvia parin päivän (turhis)reissulta löytyy täältä. Tunnelma etelänaapurissa oli jokseenkin kireähkö patsaskiistan takia. Muutenkaan en tällä kertaa viihtynyt kovin hyvin, ja näyttää siltä etten ainakaan ihan heti ko. maahan mene uudestaan...
 
Uusia kuvia parin päivän (turhis)reissulta löytyy täältä.
Ei ainakaan kuvasaaliin perusteella ollut kyse mistään turhisreissusta... :)

Tätä kuvaa jotkut saattoivat vähän ihmetellä. Tuossa on nähdäkseni kysymys siitä, että vaunu #148 sai väliosansa piloille kolaroidusta vaunusta #107. Etu- ja takapäät ovat edelleen Erfurtin väreissä, väliosa taas TTTK:n nykyisissä raitiovaunuväreissä.
 
Tätä kuvaa jotkut saattoivat vähän ihmetellä. Tuossa on nähdäkseni kysymys siitä, että vaunu #148 sai väliosansa piloille kolaroidusta vaunusta #107. Etu- ja takapäät ovat edelleen Erfurtin väreissä, väliosa taas TTTK:n nykyisissä raitiovaunuväreissä.
Näin tosiaan taitaa olla. Ja se on ainakin minun mielestä varoittava esimerkki siitä, miten ei pitäisi tehdä. TTTK:lla ei näemmä olla kovin kummoisesti jaksettu näitä Saksasta tuotuja Tatroja maalailla omiin väreihin. Liekö syynä se, että ne on tarkoitus pukea kokomainoksiin... Vaan samapa tuo, ainakaan minua ei jaksa ko. maan asiat enää kovinkaan paljoa kiinnostaa. Tai no... jos jotain positiivista pitäisi sanoa, niin matkustaminen tällä Ajokki-nivelellä oli varsin miellyttävä ja nostalginen ;) kokemus. Se oli nimittäin ikäänsä nähden uskomattoman hyvässä kunnossa. Ei minkäänlaisia nitinöitä eikä räminöitä ja kattokanavatkin olivat pysyneet kuoppaisista kaduista huolimatta nätisti paikoillaan.
 
Ei ollut hukka reissu, hyviä kuvia olet saanut. Nuo Säffle-nivelet on aika hauskoja, vois suomessakin toimia. Ehkä..
 
Ei ollut hukka reissu, hyviä kuvia olet saanut. Nuo Säffle-nivelet on aika hauskoja, vois suomessakin toimia. Ehkä..
Mutta kun ei. Ne, samoin kuin hieman vanhemmat Carrus City -nivelet ovat lähes koko auton mitalta 1+2 penkityksellä. Säffleissä on istumapaikkoja 36 ja Carruksissa 39, eikä tällaisilla seisomapaikoille optimoiduilla autoilla ole mitään käyttöä Suomen oloissa - puhumattakaan siitä etteivät kummatkaan ole matalalattiaisia.
 
Ei ollut hukka reissu, hyviä kuvia olet saanut. Nuo Säffle-nivelet on aika hauskoja, vois suomessakin toimia. Ehkä..

Mikä hinku on nyt saada tänne Säffle-korisia maakaasu- ja nivelvirityksiä? Voihan sitä Veolian Dogeihin vaikka laittaa ylimääräisen vihreän pömpelin katolle, jos se tekee autosta paremman. Kyllä niitä varmaan tänne joku olisi jo keksinyt enemmänkin hankkia, mikäli olisivat olleet sen arvoisia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös