Kuvia UITP:n joukkoliikennekonferenssin näyttelystä

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
Kävin eilen maanantaina Messukeskuksessa UITP:n konferenssin näyttelyssä ja tässä oma kuvasato paikan päältä.

Suosittelen muuten käymistä siellä vasta torstaina, jolloin on se "virallinen" yleisötilaisuus mikäli vain ehtii sinne 9-15.30 välisenä aikana, sillä silloin on varmasti paremmin saatavilla infoa alan esittelijöiltä yms.
 
Hyviä kuvia! Mietin ennen kuvien katsomista kannattaako mennä näyttelyyn torstaina, mutta nyt jo odotan torstaita. Sen valko-venäläisen MAB:in auton takavalot muistuttaa jotenkin Ikarus E94F takavaloja (pyöreän muodon osalta).
 
tämä valkovenäläinen bussi on MAZ http://www.maz.com.by/index.php/en/news/ sinänsä melko asiallisen näköinen, mitähän maksaisi
...eli olisiko vapaasti suomeksi käännettynä Minskin Automobiilitehdas ;) Joka tapauksessa en ottais noita ryssävehkeitä tänne kotisuomeen. Ovat kaikki samaa yksitoikkoisen rumaa muotoilua, enkä edes usko että pystyvät yhtä laadukkaaseen jälkeen kuin esim. kotimaiset valmistajat. Ikarusten laatukin kertoo jo tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajatellaan bussialaa raakana bisneksenä ilman liikoja tunteiluja, niin totuus on, että ainoa kohta missä voi säästää, on kaluston pääomakulut. Kuljettajien palkat ja polttoaineet maksavat suunnilleen saman kaikille. Jos MAZ maksaa puolet vastaavankokoisesta Volvosta, ja kun tehdään tarjousta jostain pk-seudun kohteesta, niin kohta on ainoa konsti voittaa tarjoamalla MAZeja tai Volgabusseja, mikäli ei halua tehdä tappiollista tarjousta. Tilaaja määrittelee auton hyvyyden vain mittaamalla porrasaskelmakorkeuksia, käytäväleveyksiä ja linjakilpitekstin korkeutta ym. vastaavien seikkojen perusteella, eikä auton itämaisen statuksen mukaan. En tässä tarkoita kuitenkaan että itse olisin jotenkin innostunut tällaisesta kehityksestä, totean vain, millaista tulevaisuus voi olla. Myydäänhän jo esimerkiksi Ruotsissa jo täyttäpäätä Autosaneja ja jopa jotain kiinalaisbusseja.
 
Jos ruoditaan lisää, mitä UITP-pippaloissa oli tarjolla, niin olihan siellä - tämä on vain minun mielipide, kamalin nykypäivän busseista http://www.scania.fi/About_us/Lehdistotiedotteet/press-2007/press07-test.asp eli tämä Scanian hybridikonseptihökötys. Millaista mahtais olla ajaa autoa, missä pyörät ovat ihan kulmissa ja akseliväli ja samalla kääntyvyys mahdollisimman kankeaa. Kuskiparan paikka pistetty keskelle autoa, miten siinä enää rahastetaan, kun asiakkaat ovat kirjaimellisesti selän takana. Auton tekniikka voi olla vaikka kuin erinomaista, niin eikö sitä olisi voinut sijoittaa tavalliseen Scania-Scalaan.
 
Millaista mahtais olla ajaa autoa, missä pyörät ovat ihan kulmissa ja akseliväli ja samalla kääntyvyys mahdollisimman kankeaa. Kuskiparan paikka pistetty keskelle autoa, miten siinä enää rahastetaan, kun asiakkaat ovat kirjaimellisesti selän takana.

Mallihan on jo vanha tuttu DAB-busseista, joita mm. HKL:llä oli numeroilla 9812 ja 9813/9855 (ja todettiin huonoksi, bussit poistettiin kuitenkin kohtuullisen nuorina). Konseptia ei ole suunniteltu kuljettajarahastukseen, mutta kyllähän ainakin Helsingissä kuljettaja rahasteli selkänsä taakse.
 
Hih hih. Eipä ole näyttelyynkään löytynyt sellaista Scalaa, jossa ei olisi etukulma rikki...
 
kohta on ainoa konsti voittaa tarjoamalla MAZeja tai Volgabusseja, mikäli ei halua tehdä tappiollista tarjousta

Ihan päteviltä vehkeiltä vaikuttivat tuolla UITP:ssä nuo venäläiset, ukrainalaiset ja valkovenäläiset bussit. Ihan samanlaisia ne olivat minun mielestäni kuin länsimaisetkin autot. Jos matkustusmukavuus on hyvä ja muutenkin autot ovat edes vähän parempia kuin Ikarukset, niin ei minulla ole mitään niitä vastaan, vaikka ne ovatkin tuntemattomia itämaisia merkkejä.
 
Tässä on minun kuvasarjani UITP:stä. Kuvat on otettu torstaina 24.5. jolloin näyttely oli avoinna kaikille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tutkiessani tarkemmin näitä kaikkia kuvia tuli mieleen, että minkä pituisille esillä olleet bussit on suunniteltu? Pahimpia esimerkkejä oli Citaro LE, jossa löin pääni kunnolla kattoon takaosassa.
 
Itsellänikin osuu pää kattoon monen bussin takaoven luona. Haitta on mielestäni vähäinen, keskioven luona on enemmän tilaa.
Tärkeämpää on mielestäni että istuinten jalkatila on riittävä. Tähän asiaan kiinnitetään nykyisin kiitettävän paljon huomiota. Jalkatilaan mahtuu kätevästi myös reppu.
 
Takaisin
Ylös