Raitiovaunuja Helsingissä 1973

Hienoja valokuvia Albert. Vanhoissa valokuvissa minua viehättää se, että voi verrata kuinka maisemat ovat vuosikymmenien saatossa muuttuneet tai pysyneet entisellään. Olisipa mukavaa jos Mannerheimintielläkin olisi istutuksia keskellä katua kuten Albertin ottamassa vaunun 317 kuvassa. Mannerheimintie puistobulevardiksi vanhan Heikinkadun tapaan!
 
Todella kivoja kuvia. Niissä taitaa esiintyä likimain kaikki silloin käytössä olleet vaunutyypit. Ajankohtahan oli valittu niin, että NrI:t eivät ihan olleet ennättäneet tulla linjaliikenteeseen.

Itse edustan (voi päätellä jo avatar-kuvastani) sellaista sukupolvea, että 1950-luvun telivaunut ovat "ne ainoat oikeat". 1920-40 -lukujen (osa pystyttiin toimittamaan vasta 1950-51) kaksiakseliset vaunut olivat nekin mielenkiintoisia, mutta kovin alkeellisia.

Vuonna 1973 en vielä itse valokuvannut - en sen enempää raitioliikennettä kuin mitään muutakaan. Ensimmäiset ulkona ottamani liikennekuvat ovat vasta vuodelta 1977. Kaikki edeltävän ajan kuvat tuntuvat hyvin kiinnostavilta ja omalla tavallaan "eksoottisilta". Syynä on osaksi jo sekin, että ennen vanhaan kuvattiin kuitenkin melko vähän. Kuvaaminen oli kallista ja miksei epäkäytännöllistäkin ainakin verrattuna nykyiseen digiaikaan.

Kuinkahan paljon viime vuosien (esim. 2003 - 07) digikuvia mahtaa olla jäljellä vuonna 2037?
 
Näitä kuvia on ilo katsella! Ja täydentävät kuvatekstit faktoineen ovat iso plussa. Taisipa muuten olla ensimmäinen kerta, kun näen VTS:n linjalla 8. Näyttääpä oudolta!

Toiveikkaana kyselen: tuleehan albumille vielä jatkoa?

Oma suosikkini taitaa olla tuo linjan 7 kuva. Kuvakulma ja asettelu toimivat hyvin yhteen, ja erityisen mielenkiintoiseksi kuvan tekee se, että siinä on rinnakkain uutta ja vanhaa: nykyinen rata on vasta rakenteilla ja jo käytöstä poistettu vanha rata aktiivikäytössä. En ole kovin monta kuvaa tuosta vanhasta ratalinjasta nähnyt.
 
Taisipa muuten olla ensimmäinen kerta, kun näen VTS:n linjalla 8. Näyttääpä oudolta!
1970-luvulta muistan hämärästi VTS:iä kasilla, perävaunujen kera, mutta viimeinen kokemukseni sellaisesta ko. linjalla on niinkin myöhään, kun lukioajaltani (1985-1988). Tuolloinhan laihialaiset olivat h8:n vakiokalustoa, mutta eräänä aamuna Salmisaaren päättärillä seisoi VTS-vaunu rahastajineen kaikkineen. Se oli muuten viimeinen kerta kun menin sellaisella linjaliikenteessä. Aivan tarkkaa ajankohtaa en nyt valitettavasti enää muista.
 
Albert vihjaisi urbaanilegendasta nivelvaunujen keskivaloon liittyen. Ei se mikään legenda ole, vaan tunnettu alan mies puuttui moiseen lain rikkomiseen. Eikä siinä HKL:n muu auttanut kuin ryhtyä noudattamaan lakia. Tosin laki sitten kipakkaan tahtiin muutettiin, mikä tietenkin kaikella tavalla olikin tarkoituksenmukaista.

Eli ei ole uuttaa, että herrat katsovat olevansa lain yläpuolella. Nykyään ovat ainakin sitä mieltä, ettei heitä koske tupakkalaki.

Antero
 
Albert vihjaisi urbaanilegendasta nivelvaunujen keskivaloon liittyen. Ei se mikään legenda ole, vaan tunnettu alan mies puuttui moiseen lain rikkomiseen. Eikä siinä HKL:n muu auttanut kuin ryhtyä noudattamaan lakia. Tosin laki sitten kipakkaan tahtiin muutettiin, mikä tietenkin kaikella tavalla olikin tarkoituksenmukaista.

No hyvä juttu! Legenda sai kyytiä ja asialle tuli virallinen vahvistus. Muutanpa aikanaan kuvatekstin sopivaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lain ja asetusten noudattamista seurannut liikenneharrastaja, enkä se ollut minä, tiedusteli 1973 oikeuskanslerilta mihinkä hän aikoo ryhtyä, kun HKL oli esitellyt kaksilamppuisen nivelraitiovaununsa, vaikka asetus sellaisen valojärjestelmän jyrkästi kielsi. Raitiovaunussa sai olla keskiviivalla vain yksi valkeaa valoa eteenpäin näyttävä lamppu ja vastaavasti yksi punainen takana.

Samassa yhteydessä hän myös tiedusteli oikeuskanslerilta, että onko HKL syyllistynyt asetuksen rikkomiseen, kun vuosista 1953 ja 1955 lähtien on ollut kaksilamppuisia hiomavaunuja.

Oikeuskansleri selvitti asian ja lopputuloksena asetus muutettiin pikavauhtia sallimaan myös kaksilamppuiset raitiovaunut ja samalla ilmoitettiin kysyjälle, että hiomavaunu ei olekaan raitiovaunu vaan työkone, jota vanha asetus ei siis koskenut, eikä kukaan ollut siksi syyllistynyt mihinkään. Hiomavaunut olivat siis olleet kenenkään tietämättä kaksikymmentä vuotta työkoneita, mutta vuoden 1973 asetusmuutoksen jälkeen niitäkin saattoi sitten kutsua raitiovaunuiksi.

Todennäköisesti Valmetilla sekä HKL:llä ei kiinnitetty huomiota alkuperäiseen asetustekstiin. Lamppuepisodi oli harrastustoiminnalle harmillinen, sillä HKL katsoi sen olevan raitiovaunuharrastajien yleinen "hyökkäys" heitä kohtaan.
 
Kiitos Compact tiedosta. Tieto on tämän(kin) foorumin suola.
Ja nyt alkaa tämä albumi olla paketissa. 30 kuvaa on varmaan riittävä määrä tuon otsikon alla.
 
Lamppuepisodi oli harrastustoiminnalle harmillinen, sillä HKL katsoi sen olevan raitiovaunuharrastajien yleinen "hyökkäys" heitä kohtaan.
Minusta tämä osoittaa erittäin ikävää asennetta. Eikö muka ole parempi, että tällainen lipsahdus selvitetään mahdollisimman pian? Paljon ikävämpää HKL:lle on, jos 20 vuoden kuluttua todetaan, että se on rikkonut lakia kaikki nämä vuodet. Olkoonkin, ettei siitä liene koitunut haittaa kenellekään, mutta kysehän on lainsäädännön periatteesta. Ei lakeja tehdä ajankuluksi tai muuten vaan ja kaikki voivat toimia niistä piittaamatta, jos niin omaksi edukseen katsovat.

HKL olisi voinut olla kiitollien siitä, että liikenneharrastajan ansiosta lainsäädäntö huomattiin ajantasaistaa niin, että HKL:n oli mahdollista kehittää raitioliikenteen turvallisuutta laillisesti.

Ovathan asiat nykyään onneksi toisin, eikö vain.

Antero
 
Vaan pitääkö heti iskeä lekalla hyttystä? Lakeja ja asetuksia pitää toki noudattaa. Se on selvä. Mutta tässähän eivät nyt ainakaan olleet lapset ja eläimet vaarassa, kuten eräässä mainiossa kotimaisessa elokuvassa (muuten Raid) summataan asioiden tärkeysjärjestystä. Olisiko kannattanut mieluummin ensin ottaa asiasta vaikka HKL:een yhteyttä?
No tuo on mennyttä aikaa. Mutta varmaan edelleen on harrastajan hyvä miettiä millaiseksi "poliisiksi" kannattaa ryhtyä.
 
Takaisin
Ylös