Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: HKL 358 galleriassa

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus HKL 358 galleriassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    HKL 358 (Valmet Tampella Strömberg 1956) Kauppatorilla linjalla 9 vuorossa 106 15.12.1976. Tämä oli linjan 9 viimeinen vuoro toistaiseksi . Vuoro lähti Kauppatorilta klo 17.49 ja oli Sturenkadulla Paavalin kirkon kohdalla sijainneella H-pysäkillä klo 18.05.
    Mahtava tunnelma- ja tilannekuva! Mikäs viikonpäivä tuo 15.12.76 oli, kun liikenne päättyi noin aikaisin? Vai oliko niin, ettei ysillä ollutkaan kuin arkiliikennettä tuossa vaiheessa? Liikennöintiajat siis tuntuvat olevan samantyyppiset kuin ykkösellä nykyään. Ysin seuraaja kakkonen sai sitten edes hiukan laajemmat liikennöintiajat.

    Oliko ysillä koskaan, edes satunnaisesti, vuoden 1959 vaunuja liikenteessä?

    Vanhalle ja uudelle ysille tulee muuten yhteinen reittiosuuskin Kaarlenkadulta Liisankadun risteykseen asti.

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: HKL 358 galleriassa

    Joku muukin näemmä huomasi kuvan ainutlaatuisuuden! Hienoa!

    15.12.1976 näyttäisi olleen keskiviikko. Kerrassaan outo päivä viimeiselle vuorolle...

    Itse mietiskelin myös tuota vanhan ja uuden ysin päällekkäisyyttä. Ainakin sen voin sanoa, että uuden ysin paineet nopeudessa tulevat olemaan kovat. Taitaisi tehdä keskinopeudeltaan noin 17 km/h tuo Albertin kuvailema vuoro. Ei varmaankaan montaa autoa ollut tiellä hidastamassa vuoden 1976 loppupäivinä.

    Mutta tosiaan. Hieno kuva! Toivottavasti saamme nähdä piakkoin vastaavia.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HKL 358 galleriassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Itse mietiskelin myös tuota vanhan ja uuden ysin päällekkäisyyttä. Ainakin sen voin sanoa, että uuden ysin paineet nopeudessa tulevat olemaan kovat. Taitaisi tehdä keskinopeudeltaan noin 17 km/h tuo Albertin kuvailema vuoro. Ei varmaankaan montaa autoa ollut tiellä hidastamassa vuoden 1976 loppupäivinä.
    Kokeilinpa reittioppaan kanssa. 1A:lla kestää iltaruuhkassa Kauppatorilta siihen Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksen pysäkille 17 min! Eli minuutin enemmän kuin vuonna 1976 kesti vähän pidemmälle Sturenkadulle. No, silloin ajoa nopeuttivat rahastajat ja se, ettei liikennevaloja ollut joka nurkalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Mutta tosiaan. Hieno kuva! Toivottavasti saamme nähdä piakkoin vastaavia.
    Samaa mieltä!
    Viimeisin muokkaaja vko; 28.09.2007 kello 09:52. Syy: lainaus korjattu

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: HKL 358 galleriassa

    Linjan 9 lopettaminen oli kytköksissä linjan 2 / 2A aloittamiseen. Ajankohta määräytyi ihan sen perusteella.

    Ysi oli 1970-luvulla keltataustaisilla päreillä pysäkkikilpiin merkitty linja. Sen liikennöintiaika vastasi aika lailla nykyisen Käpylän ratikan liikennöintiaikoja eli aamuaikaisesta läpi päivän tuonne iltapäiväruuhkan päättymiseen. Siis eräänlainen kokopäiväruuhkalinja. Viikonloppuliikennettä ei ollut.

    Jos surkeimmat skenaariot toteutuvat linjan 1 / 1A suhteen, saattaa ykkönen lyhentyä joskus täsmälleen samaan muotoon kuin vuonna 1976 päättynyt ysi. Toivottavasti niin ei kuitenkaan käy.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •