Vek Pertti "PK" Kulmalan kuvat vaunut.orgissa

Liittynyt
8 Marraskuu 2005
Viestit
399
Turussa palvellut veturinkuljettaja Pertti "PK" Kulmala otti minuun kahdeksan eläkevuoden jälkeen yhteyttä ja tiedusteli kiinnostaisiko minua muokata hänen valokuva-arkistostaan kuvia sähköiseen muotoon vaunut.org-sivustolle lisättäväksi. Valokuvia selattiin upeiden tarinoiden värittäessä perjantaista iltapäivää Helsingissä lokakuussa 2007. Harmittavasti näiden arkistojen aarteiden kannalta, että kommentointi on vaunut.orgista poissa. Kuvat säilynevät kuitenkin jälkipolvillekin ja toivottavasti tuovat lisää mielenkiintoista tietoa myös rautateiden historiasta veturinkuljettajan näkökulmasta.

Ensimmäiset kuvat rantaradalta 1970-luvun alusta on nähtävissä osoitteessa http://vaunut.org/kuvat?pvm=13.10.2007&kuvaaja=454 . Toivottavasti kuvista irtoaisi asiallisia kommentteja.

Korjauksia:

Kuvat on merkitty vuodelle 1974, joka heti ensimmäisenä tuli korjattavaksi todennäköisesti vuodelle 1972. Muokkaaminen ei onnistu ilman ylläpitäjää.

Veturi on myös tyypiltään Sr12, eikä Sv12, kuten virheellisesti kirjoitin kuvateksteihin. Mun moka, pahoittelen.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset kuvat rantaradalta 1970-luvun alusta on nähtävissä osoitteessa http://vaunut.org/kuvat?pvm=13.10.2007&kuvaaja=454 . Toivottavasti kuvista irtoaisi asiallisia kommentteja.

Korjauksia:

Kuvat on merkitty vuodelle 1974, joka heti ensimmäisenä tuli korjattavaksi todennäköisesti vuodelle 1972.
Hienot kuvat! Täysin mahtavat!

Kyllä ne kuvat voivat olla vuodelta 1974:kin, kun tarkemmin katsoo. IRC:ssä tein vähän hätäisiä arvioita perustuen osaksi virheelliseen sijaintiin kuvauspaikan suhteen. Ilmala - Huopalahti -osuudella laukaistu kuva näyttäisi olevan vähän ennen Tunnelitien ylitystä. Vuonna 1974 siinä on hyvinkin saattanut maisema näyttää juuri siltä kuin kuvassa näkyy.

Sv12 -tunnusta käytettiin vetureista 2501 - 2568 sekä 2601 - eteenpäin siihen saakka, kunnes sarjat Sr12 ja Sv12 yhdistettiin sarjaksi Dv12. Sr12-koneiden numerot olivat 2701 - 2760. Helsingistä ajettiin noihin aikoihin kai lähinnä Sr12 -vetureilla mm. Turun ja Porin suunnan veturivetoisia pikajunia. Jossain vaiheessa niissä pikajunissa kyllä esiintyi 26-sarjan koneitakin.
 
Sv12-sarjalaiset erottaa toisistaan "ohjaamon kuvista" mm. erilaisesta jäähdyttäjän "ulostulo-ritilästä", sekä jäähdytysnesteen täyttö-korkista. "25-sarj." täyttökorkki on oik. laidassa, "26-sarj" keskellä konesuojan päällä, 26-sarjassa jäähd. päällä on "suoja-läpät" (ainakin alunperin- lienevätkö poistettu en tiedä).
 
Mukavaa, että arkistoista löytyy tällaisia kuvia työn äärestä. On paljon mahdollista, että itsekin olen matkustanut PK:n ohjastaman junan kyydissä juuri noihin aikoihin. Ehkä hän oli silloin vielä koneapulainen. - Saman huomasin eräässä kuvassa, että veturi oli Sr12 eikä Sv12, jonka Claytonin säiliön luukku paljasti. Sr12 oli tosiaan yleisin veturi Helsingin - Turun pikajunissa 1970-luvun alkupuolella. Vuosikymmenen puolivälissä, kun 2600-sarjalaisia alkoi valmistua, niin niitäkin näkyi.
 
Moi,

Kiitos runsaasta palautteesta kuvista, joka on lämmittänyt myös PK:n mieltä viikonloppuna. Ircissä on käyty runsaasti keskustelua kuvista ja lisäksi olen saanut muutamia sähköposteja kuvatekstien tarkentamista varten. Valitettavasti tosiaan kuvatekstien muokkaaminen ei tällä hetkellä onnistu käyttäjältä, joten joudun odottelemaan vaunut.orgin pääkäyttäjän apua. Kuvatekstit tullaan korjaamaan lähiaikoina. Kolmessa kuvassa on Sr12, eikä Sv12 kuten kuvateksteissä väitin. Virhe oli tosiaan minun, joka on aina pärjännyt Dv12-veturilla ilman vaihtoehtoja.

Kuvia on tällä hetkellä skannattuna noin 100 kpl ja niitä lisätään vorgin sivulle tasaiseen tahtiin - hiivatti ja jalkaanmenoähkyä vältellen.
 
Kuvat on merkitty vuodelle 1974, joka heti ensimmäisenä tuli korjattavaksi todennäköisesti vuodelle 1972. Muokkaaminen ei onnistu ilman ylläpitäjää.

Todella mielenkiintoisia kuvia. Semmoinen tuli ajankohtaan liittyen mieleen, että P101:tä esittävä kuva lienee eri vuosimallia kuin nuo toiset. Kaikki kuvaan mahtuneet matkustajavaunut ovat teräsrakenteisia aina makuuvaunuja myöten, joten vaikuttaisi 80-luvun tyyliltä.
 
P101:tä esittävä kuva lienee eri vuosimallia kuin nuo toiset. Kaikki kuvaan mahtuneet matkustajavaunut ovat teräsrakenteisia aina makuuvaunuja myöten, joten vaikuttaisi 80-luvun tyyliltä.

Täytyy tarkistaa kuvausajankohta seuraavalla kerralla, kun olemme Pertin kanssa yhteyksissä. Tuo 1970-luku oli tosiaan täysi veikkaus, jossa saattoi käydä perinteiset "tämä arpa ei voita".
 
Onko kuvassa näkyvä rakennus tosiaan liikennepaikkarakennus? Näyttää nimittäin vahvasti siltä, tai joltain vastaavalta, Hakkari-kyltti vaikuttaisi olevan talon katolla (vaikkei saa edes selvää, onko kyltissä tekstiä).
 
Onko kuvassa näkyvä rakennus tosiaan liikennepaikkarakennus? Näyttää nimittäin vahvasti siltä, tai joltain vastaavalta, Hakkari-kyltti vaikuttaisi olevan talon katolla (vaikkei saa edes selvää, onko kyltissä tekstiä).
Milloin lie rakennus muuten kadonnut? Purettu jo ennen Hollon oikaisua?
Rakennus lienee ollut näillä kohdin: kuva1, kuva2

Kiva nähdä kuvia paikoista, jotka ovat muuttuneet täysin.
 
Takaisin
Ylös