Lähijunissa huomioni herättävät nuo kumipäädyt, joita on myös Malmön ja Kööpenhaminan välilä liikennöivissä junissa. mennäänkö niistä vaunusta toiseen? Kuinka kuljettajan koppi on järjestetty, jos on läpikulku?
Dublinin bussiliikennettä hoitaa Dublin Bus, suurimmaksi osaksi eri ikäisillä Volvoilla ja kaksikerrosbusseilla.
http://www.dublinbus.ie/about_us/double_decks.asp
Raideliikennettä on sekä ratikka Luas, joka liikennöi ranskalaisilla Alstomin Citadiseilla, että paikallisjuna DART, jonka kalustoa on niin 80-luvun saksalaiset kuin 2000-luvun espanjalaiset ja japanilaiset sähkömoottorivaunut.
http://www.luas.ie/
http://www.irishrail.ie/fleet_inform...dart_fleet.asp
Kuvat otettu 21.4.2008 & 12.4.2008.
Lähijunissa huomioni herättävät nuo kumipäädyt, joita on myös Malmön ja Kööpenhaminan välilä liikennöivissä junissa. mennäänkö niistä vaunusta toiseen? Kuinka kuljettajan koppi on järjestetty, jos on läpikulku?
Yöbussissa on tunnelmaa
mä en kyllä näe missään kumipäätyjä mitkä olis vähäänkään samanlaisia kuin tämmösessä mitä kemkim oletettavasti hakee takaa...
http://www.jarnvag.net/bild/vagnguid...0Malmo2005.jpg
Pinssejä, solmioneuloja ja kangasmerkkejä: https://holvi.com/shop/btxshop/
Tuossa vorlonin DARTeista laittamassa linkissä oli:
http://www.irishrail.ie/fleet_inform...dart_fleet.asp
Kuvassa näyttää siltä, että käytävä jatkuu suoraan ja pieni ohjaamo on vasemmalla puolella. Toisella puolella lienee sitten konnarin hytti.
Ymmärtääkseni noissa Irlantilaisissa (ja Iso-Britannialaisissakin) junissa asia on juuri niin, kuin Vesa jo kirjoittikin - eli käytävä keskellä ja kapea ohjaamo toisessa reunassa.
Omakohtaisia kokemuksia minulla on kemkimin mainitsemista Öresundståg -junista. Näissä junissa voidaan kääntää ohjaamo pois tieltä liitekuvassa näkyvällä tavalla, jolloin junayksiköstä toiseen syntyy esteetön kulku. Normaalisti ohjaamo myös peitetään toisessa kuvassa näkyvällä tavalla, jolloin läpikukijalle on näkyvillä vain joitakin mittareita (ja avattava ohjaamon ikkuna). Samanlainen järjestely on myös DSB:n MF (eli IC3) ja ER/FR junissa.
Samalla sivulla on sekä muun lähiliikenteen "brittiläistyyliset" dieselmoottorivaunut, joissa "vanhemmissa" on läpikulku ja kumipäädyt, että vihreät DART-sähkömoottorivanut, joissa ei ole läpikulkua.
Luulisi noiden dieseleiden olevan brittiläisiä ulkomuotonsa perusteella, mutta ovatkin espanjalaisia ja japanilaisia.