Dublinin joukkoliikennettä

Liittynyt
29 Huhtikuu 2008
Viestit
3
Dublinin bussiliikennettä hoitaa Dublin Bus, suurimmaksi osaksi eri ikäisillä Volvoilla ja kaksikerrosbusseilla.
http://www.dublinbus.ie/about_us/double_decks.asp



Raideliikennettä on sekä ratikka Luas, joka liikennöi ranskalaisilla Alstomin Citadiseilla, että paikallisjuna DART, jonka kalustoa on niin 80-luvun saksalaiset kuin 2000-luvun espanjalaiset ja japanilaiset sähkömoottorivaunut.
http://www.luas.ie/
http://www.irishrail.ie/fleet_information/commuter_and_dart_fleet.asp



Kuvat otettu 21.4.2008 & 12.4.2008.
 
Lähijunissa huomioni herättävät nuo kumipäädyt, joita on myös Malmön ja Kööpenhaminan välilä liikennöivissä junissa. mennäänkö niistä vaunusta toiseen? Kuinka kuljettajan koppi on järjestetty, jos on läpikulku?
 
Lähijunissa huomioni herättävät nuo kumipäädyt, joita on myös Malmön ja Kööpenhaminan välilä liikennöivissä junissa. mennäänkö niistä vaunusta toiseen? Kuinka kuljettajan koppi on järjestetty, jos on läpikulku?

Kuvassa näyttää siltä, että käytävä jatkuu suoraan ja pieni ohjaamo on vasemmalla puolella. Toisella puolella lienee sitten konnarin hytti.
 
Lähijunissa huomioni herättävät nuo kumipäädyt, joita on myös Malmön ja Kööpenhaminan välilä liikennöivissä junissa. mennäänkö niistä vaunusta toiseen? Kuinka kuljettajan koppi on järjestetty, jos on läpikulku?

Ymmärtääkseni noissa Irlantilaisissa (ja Iso-Britannialaisissakin) junissa asia on juuri niin, kuin Vesa jo kirjoittikin - eli käytävä keskellä ja kapea ohjaamo toisessa reunassa.

Omakohtaisia kokemuksia minulla on kemkimin mainitsemista Öresundståg -junista. Näissä junissa voidaan kääntää ohjaamo pois tieltä liitekuvassa näkyvällä tavalla, jolloin junayksiköstä toiseen syntyy esteetön kulku. Normaalisti ohjaamo myös peitetään toisessa kuvassa näkyvällä tavalla, jolloin läpikukijalle on näkyvillä vain joitakin mittareita (ja avattava ohjaamon ikkuna :D ). Samanlainen järjestely on myös DSB:n MF (eli IC3) ja ER/FR junissa.
 

Liitetiedostot

  • Öresundståg1.jpg
    Öresundståg1.jpg
    26.3 KB · Lukukerrat: 268
  • Öresundståg2.jpg
    Öresundståg2.jpg
    22.6 KB · Lukukerrat: 249

Samalla sivulla on sekä muun lähiliikenteen "brittiläistyyliset" dieselmoottorivaunut, joissa "vanhemmissa" on läpikulku ja kumipäädyt, että vihreät DART-sähkömoottorivanut, joissa ei ole läpikulkua.

Luulisi noiden dieseleiden olevan brittiläisiä ulkomuotonsa perusteella, mutta ovatkin espanjalaisia ja japanilaisia.
 
Takaisin
Ylös