Liikennettä Suur-Kööpenhaminassa: Bussit

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
Kööpenhaminan joukkoliikenteessä bussien rooli on ollut kertakaikkisen hallitseva varsinkin raitioteiden täydellisen lakkauttamisen jälkeen. S-Tog on tärkeä liikennemuoto seudullisessa liikenteessä, osaksi jopa kaupunkiliikenteessäkin, mutta bussien rooli on S-Togista ja "minimetrosta" huolimatta täysin suvereeni.

Bussilinjoja on useanlaisia. Punaisen tunnusvärin avulla erottuvat A-linjat (1A, 2A, 3A jne...) ovat eräänlaisia päälinjoja, joihin on panostettu muita linjoja enemmän. A-linjat kulkevat huomattavan tihein vuorovälein ja niistä tarjotaan hyvää reaaliaikaista kulkutietoinformaatiota. A-linjat muodostavat selkeän ja kohtalaisen helposti hahmotettavan verkon, jossa on nähtävissä osaksi samoja piirteitä kuin Tukholman Stomlinjeissä. Monia A-linjoja liikennöidään kolmiakselisilla isoilla busseilla.

Toisen erityisryhmän muodostavat S-linjat. Ne eivät pysähdy läheskään niin tiheästi kuin tavalliset linjat tai A-linjat. S:ien tunnusväri on sininen. Nimiensä mukaisesti S-linjat kulkevat useiden S-Tog-asemien kautta. Niissä on nähtävissä tiettyjä samoja piirteitä kuin Suur-Helsingin Bussi-Jokerissa. Ainakin yhdellä S-linjalla (S250) käytetään kaksikerroksisia linja-autoja.

Tavallisia linjoja on sitten joka lähtöön. Niitä liikkuu niin keskustassa kuin metropolialueen kaukaisillakin kolkilla. Useat kauempana liikkuvat linjat ovat S-Togin syöttölinjoja. Todettakoon, että metropolialuetta palvelee S-Togin ohella muunkinlaiset junat eli regionaltogit. Niilläkin voi matkustaa jopa kaupunkialueen sisällä tutuilla Almex-tyypin pahvilipuilla. Toisaalta esimerkiksi Roskilden (myös Movian aluetta) paikallisbussit toimivat syöttöbusseina juurikin regional-tyypin junille.

Ja itse asia: Movian bussit.
 
Takaisin
Ylös