Löytyisikö raitiotiekuvia Turun Martinmäestä?

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Lupasin pitää kotikulmieni asukasyhdistykselle eli Martinrantaseuralle esitelmän Martin seudun raitioteiden historiasta eli kakkosen ja kolmosen historiasta, hiukan toki tulevaisuudestakin. Kuvien aihealueena olisi vanhojen kakkosen ja kolmosen linjat, rajoina Martinsilta, Korppolaismäen päätesilmukka sekä Itäisen Pitkäkadun eteläinen pää.

Jos jollakulla on kuvia Martin seudun raitioteistä, erityisesti varhaisempia kuvia 1930-50-luvuilta (uudemmatkin käyvät), ottaisin mielelläni vastaan niitä digitaalimuodossa. Jos sinulla on kuvia, lähetä yksityisviesti tai suoraan sähköpostia.

Kuvia voi toki postata kaikkien foorumilaisten iloksi tänne!

Laitan illasta tarkempaa tietoa kun tiedän ajan ja paikan. Alustavasti on suunnitteilla to 20.10.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Lupasin pitää kotikulmieni asukasyhdistykselle ... esitelmän Martin seudun raitioteiden historiasta eli kakkosen ja kolmosen historiasta... Kuvien aihealueena olisi vanhojen kakkosen ja kolmosen linjat...
Kuvia en omaa, mutta kysymystä piisaa Turun kolmosen raitsikasta. Missä oli linjan Martin ajantasauspysäkki, vai oliko sellaista ollenkaan? Vai ajettiinko Helsingin nykykäytännön mukaan siten, että henkilökunta ajoi "tauotta" muutaman kierroksen ja sitten uusi henkilökunta päästi kiertyneen henkilökunnan?

Piirka
 
Piirka sanoi:
Kuvia en omaa, mutta kysymystä piisaa Turun kolmosen raitsikasta. Missä oli linjan Martin ajantasauspysäkki, vai oliko sellaista ollenkaan? Vai ajettiinko Helsingin nykykäytännön mukaan siten, että henkilökunta ajoi "tauotta" muutaman kierroksen ja sitten uusi henkilökunta päästi kiertyneen henkilökunnan?
Ulkorenkaan ajantasauspysäkki oli Martin- ja Stålarminkatujen välisessä kaarteessa (kuva Raition 2/1991 kannessa), sisärenkaan taas viimeinen korokkeellinen pysäkki ennen Kuninkaankartanonkatua. Tasauspysäkit pyritään sijoitettamaan kierroksen kohtiin, joissa on keskimäärin vähiten matkustajia, ja joissa ei kulje muita linjoja.
 
Eira sanoi:
Ulkorenkaan ajantasauspysäkki oli Martin- ja Stålarminkatujen välisessä kaarteessa, sisärenkaan taas viimeinen korokkeellinen pysäkki ennen Kuninkaankartanonkatua.

Kiittää ja kumartaa. Vielä kun saisi kartan, johon pysäkit olisi merkitty, niin uskaltais kulkea "med kollektictrafik" Toispuoljokkee. Niissä muutamissa Turun aikataulukirjasissa, joita meiltä löytyy, on todella huonot linjakartat. Linjat kyllä on merkitty, mutta ei yhtään pysäkkiä...

Piirka
 
Takaisin
Ylös