Kauniaisten asemalla tulipalo

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,481
Kauniaisten rautatieasemarakennuksessa oli tulipalo lauantaiaamuna 30.8.2008. Iltapäivällä otin paikalta muutaman kuvan. Junaliikenne ei ymmärrettävästi voinut kulkea täysin aikataulussaan, koska asemarakennusta lähin raide (nro 2) oli suljettu liikenteeltä. Kakkosta pitkin mennään normaalitilanteessa Helsingin suuntaan. (Numerointi menee niin, että asemarakennukselta katsoen raidejärjestys on 2 - 1 - 3).
 
VR Oy:n kiinteistöpäällikkö Matti Siitari ei halua, että asema korjataan entiselleen, ks:
HS 31.8.2008

Tästä kannattaisi nyt protestoida sekä julkisesti että esim. Siitarin esimiehille.
On aivan selvää, että tällainen kulttuurihistoriallisesti merkittävä rakennus näkyvällä paikalla, josta on sekä piirustukset että runsas valokuvadokumentointi, voidaan helposti korjata. Hirsirakennusten runko kestää yleensä tulipaloja yllättävän hyvin. Rakennukselle voisi löytää parempaakin käyttöä kun Siitarin pulju on tähän mennesä löytänyt.
 
Pääkaupunkiseudulla vanha puutalo omakotitalona rautatieaseman vieressä ei kuulu enää nykyaikaan. Kauniaisten aseman tilalle voisi rakentaa esim. uuden kerrostalon. Jos asema halutaan säilyttää, voidaan sen jäännökset viedä muualle ja rakentaa tuhoutuneet osat uusiksi siellä.
 
Pääkaupunkiseudulla vanha puutalo omakotitalona rautatieaseman vieressä ei kuulu enää nykyaikaan.

Tässä nyt lähinnä oikeutat Siitarin ammattitaidon puutetta. Kysehän on siitä, että VR Oy:n kiinteistöpuolta ei ole kiinnostanut löytää rakennukselle arvoistaan käyttöä. Ottaen huomioon, että asema sijaitsee kuitenkin Kauniaisten tosiasiallisessa keskuksessa ja sen ohi kulkevat melkoiset ihmisvirrat, on vain omistajan ammattitaidon puutetta, jos sille ei löydetä kannattavaa käyttöä.

Kauniaisten asemalla on koko kaupungin kannalta erittäin suuri merkitys, koska koko yhdyskunta on syntynyt rautatieaseman ympärille. Tavallaan voi sanoa, että asemalla on sama merkitys kuin Turun Tuomiokirkolla Turulle ja Helsingin Senaatintorilla Helsingille pääkaupunkina.

Tokihan monen suojelurakennuksen tilalle voisi rakentaa kerrostalon, jos typeryyttä riittää. Mutta eiköhän Kauniaisista löydy vielä niillekin aika monta tonttia muualtakin kuin aseman tilalta.
 
Pääkaupunkiseudulla vanha puutalo omakotitalona rautatieaseman vieressä ei kuulu enää nykyaikaan.

No koko Kauniaisten steissi ei kuulu nykyaikaan. Laiturit ovat liian matalia, Helsingin päässä kilkkaa tasoristeys laiturille, ja vielä vanha tavara-asema on takana. Eli jos halutaan modernisoida niin sitten pitää koko asema laitureineen ja muineen pistää uusiksi. Se että siitä viedään se puutalo pois ei tee siitä vielä nykyaikasta. Onhan toki ainakin Tuomarilassa, Kauklahdessa ja Kirkkonummella vielä "puutalot"..
 
Pääkaupunkiseudulla vanha puutalo omakotitalona rautatieaseman vieressä ei kuulu enää nykyaikaan.
Minun mielipiteeni taas on, että kyllä modernissakin kaupungissa on tilaa vanhemmillekin rakennuksille, kuten juuri tälle suojellulle Kauniaisten vanhalle asemarakennukselle. Sellainen elävöittää ja tekee asuinympäristöstä viihtyisämmän. Jopa Hongkongin kaltaisissa alfalttiviidakoissa on vanhoja suojeltuja rakennuksia pilvenpiirtäjien keskellä (kuten sielläkin vanha Kowloonin rautatierakennus, jonka jäljellä oleva kellotorni on alueen keskisimpiä maamerkkejä).

Ymmärrän kyllä, että toiset ihmiset ovat tällaisen menneisyyden säilyttämistä vastaan. Mutta minusta Kauniaisten vanha asemarakennus on oikealla paikallaan vain siellä, missä kuuluukin eli rautatieympäristössä. Rautatiet ja niiden rakennukset ovat mielestäni modernin ajan airuita parhaimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän se kovin iso rakennus ole, mahtuu kerrostalojen sekaan. Espoon kaupunkiradan varrelle on rakennettu vähän. Ehkä rakentaminen saa uutta puhtia kaupunkiradan saavuttaessa Espoon keskuksen. Ja siinä samalla rempataan Kauniasenkin laiturit.
 
Tässä nyt lähinnä oikeutat Siitarin ammattitaidon puutetta. Kysehän on siitä, että VR Oy:n kiinteistöpuolta ei ole kiinnostanut löytää rakennukselle arvoistaan käyttöä. Ottaen huomioon, että asema sijaitsee kuitenkin Kauniaisten tosiasiallisessa keskuksessa ja sen ohi kulkevat melkoiset ihmisvirrat, on vain omistajan ammattitaidon puutetta, jos sille ei löydetä kannattavaa käyttöä.

Kauniaisten asemalla on koko kaupungin kannalta erittäin suuri merkitys, koska koko yhdyskunta on syntynyt rautatieaseman ympärille. Tavallaan voi sanoa, että asemalla on sama merkitys kuin Turun Tuomiokirkolla Turulle ja Helsingin Senaatintorilla Helsingille pääkaupunkina.

Se mikä minua ihmetyttää, että eivätkö VR:n vakuutukset kata asemarakennuksen rakentamista uudelleen?

Jos asemarakennus olisi ollut palohetkellä esim Kauniaisten kaupungin tai jonkun järjestön omistuksessa, niin ei olisi hetkeäkään epäselvää rakennetaanko se uudelleen vai ei.

Vrt esim Pasilan puuaseman, ns rauhanaseman kohtaloa. Sekin paloi kun oli juuri siirretty uudelle paikalleen, mutta rekennettiin silti uudelleen.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös