Sm5-kuvia

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,397
Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tilaama ensimmäinen Sm5-juna esiteltiin Helsingin asemalla tiedotusvälineille ja yleisölle tänään 17.12.2008, kuten toisaalla kerrotaan. Muutama kiireellä otettu kuva täällä.
 
No "kouvo" varmaankin tarkoittaa sitä "itkua ja hammastenkiristystä", joka pyöri uusien lähiliikennejunien kuvaamisen ympärillä, myös tälläkin sivustolla. Aiheesta on ketju "Junat" alueella.
 
Kouvo, tämä aamun pääkaupunkiseudun sanomalehdissä on kuvia Sm5-junasta. JUnarunko on siis nyt esitelty medialle.
Eli eiköhän junan kuvaaminen ja kuvien julkaisu ole nyt hiema vapaampaa.
 
Mitä mieltä olette kaupunkikuvallisesti ajatellen siitä, että nämä kalustoyhtiön junat ovat väritykseltään erilaisia kuin osakeyhtiön omat junat?

Vaikka itse ymmärrän omistajien halun erottua eri värein, en kuitenkaan pidä kirjavuuden lisääntymisestä entisestään kaupunkikuvassa. Enkä usko, että suurta yleisöä junien omistajataho kiinnistaa, enemmän kiinnostaa se, että juna tulee, tulee ajallaan ja että kyytiin mahtuu.
 
Mitä mieltä olette kaupunkikuvallisesti ajatellen siitä, että nämä kalustoyhtiön junat ovat väritykseltään erilaisia kuin osakeyhtiön omat junat?

Vaikka itse ymmärrän omistajien halun erottua eri värein, en kuitenkaan pidä kirjavuuden lisääntymisestä entisestään kaupunkikuvassa. Enkä usko, että suurta yleisöä junien omistajataho kiinnistaa, enemmän kiinnostaa se, että juna tulee, tulee ajallaan ja että kyytiin mahtuu.

Minun mielestäni liikenteen tilaajan pitäisi erottua jollain tavalla junien designissä, ja siksi mielesstäni kaikki ne junat jotka on tarkoitettu nimenomaan YTV:n tilaamaan lähiliikenteeseen, pitäisi maalata kalustoyhtiön vihreä-valko-mustiin väreihin, vaikka junarungon omistaja olisi VR, että ne erottuisivat puhtaasti VR:n omista puna-valkoisista junista joihin ei seutulippu kelpaa.

t. Rainer
 
Kylläpä on hieno juna. Koska nuo tulevat liikenteeseen niin voi tulla Tampereelta testaan niitä?:D
 
Mitä mieltä olette kaupunkikuvallisesti ajatellen siitä, että nämä kalustoyhtiön junat ovat väritykseltään erilaisia kuin osakeyhtiön omat junat?

Vaikka itse ymmärrän omistajien halun erottua eri värein, en kuitenkaan pidä kirjavuuden lisääntymisestä entisestään kaupunkikuvassa. Enkä usko, että suurta yleisöä junien omistajataho kiinnistaa, enemmän kiinnostaa se, että juna tulee, tulee ajallaan ja että kyytiin mahtuu.
VR:n omista junistakin löytyy jo aika paljon kirjavuuttaa, kun samassa lähijunassa voi olla saneeraamaton Sm2, saneerattu Sm2 ja vielä kolmantena Sm1. Kolme erilaista junayksikköä joista tosin kaksi viimeisintä samanvärisiä. Oma lukunsa ovat sitten esim. IC-junat joissa punavalkoisten vaunujen keskellä voi olla sininen ravintolavaunu tai Kolarin yöjunat joissa muuten sinisessä junassa on punavalkoinen veturi ja mahdollisesti punavalkoisia autovaunuja.

Lisäksi junia harvoin näkee yhtäaikaa niin montaa että erivärisyys häiritsisi, muualla kuin tietysti Helsingin asemalla. Ja siihenkin Pisara tuo aikanaan ratkaisun.
 
Oikeasti tän uuden junan sarjamerkintä on 2081, Sm5 on turha.

Oikeasti kylläkin 2081 on se osa junayksikön UIC-numeroa, joka on kalustotyypin sisällä sama. Vastaa siis lähinnä sitä, että Sr1:n numerot ovat kaikki 30- tai 31-alkuisia, sekä Sr2:t 32-alkuisia.

Se, että jossain päin maailmaa kalustotyypin tunnuksena käytetään tuota osaa
koko tunnuksesta, ei tarkoita sitä, että Suomessa pitäisi. Ainakaan ennen kuin kaikella liikkuvalla kalustolla on UIC-numerointi.
 
Käytännön kannalta Sm5-tunnus sisältää enemmän tulkittavaa tietoa. Kyseessähän on sähköllä toimiva moottorivaunu. 2081-tunnuksesta pitää aika kaukaa hakea samantapaisia sääntöjä, kun esimerkiksi modulosäännöt harvemman päästä lähtevät.

Suurempi tietosisältö helpottaa mielikuvien yhdistämistä tunnuksen ja varsinaisen kaluston välillä. Tuskin se turhaa on.
 
Oma lukunsa ovat sitten esim. IC-junat joissa punavalkoisten vaunujen keskellä voi olla sininen ravintolavaunu tai Kolarin yöjunat joissa muuten sinisessä junassa on punavalkoinen veturi ja mahdollisesti punavalkoisia autovaunuja.
Sininen ravintolavaunu IC-junassa alkaa olla jo jonkinasteinen harvinaisuus, kun kaikki Rk-vaunut ovat punavalkoisia. Kertaakaan en ole nähnyt sinistä Rkt-vaunua IC-junassa ja havaintoja on sentään jonkin verran. Rbkt-vaunuja saattaa tuurilla joskus vielä nähdä. Lieneekö perjantain IC 49:ssä ja lauantain IC 50:ssä vielä lisävaununa Rbkt?
 
Takaisin
Ylös