Kaupunkiliikennettä Fuzhoussa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Kuvailin hieman kaupunkiliikennettä täällä ja kuviin tarttui niin busseja, takseja kuin liikennetekniikkaakin. Lisään myöhemmin kansion täällä esiintyvistä henkilöautoista, eteenkin sellaista malleista, joita Suomessa ei ole tai poikkeavat niistä. Kaupunkiliikennettä sekin. Metroakin tulee jossain vaiheessa, sillä sen rakentaminen täälla alkaa tänä vuonna ja on määrä olla valmis 2014 (Fuzhoun 1. metrolinja noin 28.2 km ja 24 asemaa, kaikki tunnelissa)

Kuvat on jaettu asianmukaisiin kansioihin ja aikaa myöten pyrin täydentämään jokaisen kuvan asianmukaisilla selvennyksillä ja selostuksilla.

Olkaapa hyvät:
Kaupunkiliikennettä Fuzhoussa
 
Kiitos Risto, mielenkiintoisia kuvia!

Viittaako SLK6103/6113 -tyyppinimessä jompi kumpi lukemista akseliväliin, kuvien perusteella takaylitykset paikallisissa paikkureissa näyttävät aika pitkiltä. Minkä pituisia autoja nuo ovat, olisiko 10,5-11 metrisiä?

Harrastetaanko Fuzhoussa teli- tai nivelautoja, tai ylipäänsä takaovilla varustettuja busseja?
 
Tuon hieman salaperaisen koodin merkitys on vasta pikkuhiljaa avautumassa minulle ja näyttää olevan niin, että koodin ensimmaiset kirjaimet kertovat bussin valmistuspajan. Eli tässä tapauksessa SLK6103/6113 on lyhenne Sunlong bus-yhtiostä. Numerokoodi ei ole vielä avautunut minulle, mutta ei se nähdäkseni ainakaan bussin pituuteen tai akseliväliin viittaa. Tuo Fuzhoun katukuvassakin yleisin bussityyppi on pituudeltaan muistaakseni 10,3 metriä, joka on minusta hassun lyhyt kun muistaa millainen väestontiheys täällä on paikoitellen ja matkustajia busseissa sen mukaisesti usein. 12-metrisiä busseja on sitten muutamilla päälinjoilla ja vastaavasti lyhyempiä midibusseja joillain linjoilla. Telibusseja ei ole katukuvassa näkynyt, mutta joillain valmistajilla niitä on nakynyt. Nivelbussit sensijaan ovat aika yleisiä kiinalaisissa kaupungeissa, mutta Fuzhoussa niitä ei ole juuri nyt. Vielä runsaat kymmenen vuotta sitten joitain keskeisia linjoja liikennoitiin vanhoilla etumoottorillisilla nivelbusseilla, mutta ne olivat jo poistuneet katukuvasta kun minäkin tanne tulin vuonna 2002. Tiedä sitten hankitaanko jatkossa jollekin linjoille nykyaikaisia nivelbusseja.

Takaovia ei busseissa yleisesti ole.

Kuvaukseni jatkuvat muista bussityypeista ja laitan niitä jatkossakin näytille.
 
Innovatiivisia liikennevaloja paikalla, lieneekö tuollapäin Kiinaa olevan merkittävän vähän punavihervärisokeita vai ovatko he muuten toisen luokan kansalaisia?
 
Pelkäksi arvailuksi menee, mutta kovasti tekisi mieli ajatella, että kiinalaisbussien mallikoodeissa ne kaksi keskimmäistä numeroa sittenkin viittaisivat auton pituuteen. :)
Äkkiä katsoen esimerkiksi King Longien (noin) 8,4-, 11- ja 12-metrisyydet näkyvät koodeissa:
http://www.made-in-china.com/china-...ng-quot-Euro-Express-quot-XMQ6840HA-HB2-.html

Sunlongilta löytyi tosin 01-koodi täyskokoiselta näyttävästä autosta, joten vannomaan en mene ollenkaan. Em. mainossivustolla näkyi myös kiinalaispajojen kuorma-autoja, joissa mallikoodit alkavat kolmosella ja kaksi keskimmäistä numeroa näyttäisi viittaavan jotenkin kokoluokkaan (painoluokkaan/kantavuuteen???).
 
Innovatiivisia liikennevaloja paikalla, lieneekö tuollapäin Kiinaa olevan merkittävän vähän punavihervärisokeita vai ovatko he muuten toisen luokan kansalaisia?
Tuosta värisokeusjutusta mulla ei ole vielä selvyyttä, mutta taitaa olla aika selvää, ettei punavihervärisokea erota tuollaisen yksivaloisen liikennevalon punaista ja vihreää toisistaan. Saako siis sellaisen ominaisuuden omaava ajokorttia Kiinassa ollenkaan? En tiedä vielä.

Bussien pituuksista; Kai Sillanpaa taitaa olla oikeassa. Esimerkiksi tämä SLK6142 on yli 14-metrinen telibussi. Tämä taas on Xiamenissa valmistettavan KingLongin 12-metrinen katuribussi: XMQ6120G.
Tuosta kuvissani esiintyvästä SLK6103/6113-mallista SLK6103 on nimenomaan se yleisin tyyppi Fuzhoun katukuvassa ja se on 10,3-metrinen kun taas joillain linjoilla on myos 11,3-metrisiä SLK6113-busseja.

Tuosta selailemaan Kiinassa kaupan olevia busseja; kaikilla näyttää olevan sellainen koodi:
http://www.made-in-china.com/products-search/hot-china-products/City_Bus.html
 
Viimeksi muokattu:
Jotta homma ei olisi kuitenkaan ihan helppo ja yksinkertainen, niin näitä samantyyppisiä (kuin SLK6103/6113) valmistetaan myos täällä Fuzhoun seudulla, jolloin koodi on FZ6116UF6G. Fuzhoun katukuvassa on kumpaakin em. bussityyppiä, eikä niitä oikein ulkoisesti erota. Ainoastaan nuo em. koodin bussin valmistajalaatassa tai perässä kertovat, mistä tyypistä on kyse. Teknisesti ne ovat samanlaisia.

Täältä loytyy Fuzhoun alueella olevan FORTA-bussitehtaan valikoima: http://pic.chinacar.com.cn/typelist/4_407_i.html
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Fuzhoun katukuvassakin yleisin bussityyppi on pituudeltaan muistaakseni 10,3 metriä, joka on minusta hassun lyhyt kun muistaa millainen väestontiheys täällä on paikoitellen ja matkustajia busseissa sen mukaisesti usein. 12-metrisiä busseja on sitten muutamilla päälinjoilla ja vastaavasti lyhyempiä midibusseja joillain linjoilla. Telibusseja ei ole katukuvassa näkynyt, mutta joillain valmistajilla niitä on nakynyt. Nivelbussit sensijaan ovat aika yleisiä kiinalaisissa kaupungeissa, mutta Fuzhoussa niitä ei ole juuri nyt.
Kiitos mielenkiintoisista kuvista.

Bussit ovat todellakin oudon lyhyitä tuolla Kaakkois-Aasian suunnalla - tosin ainakin Hong Kongissa taitaa olla melkoisia jättiläisbusseja. Itse olen käynyt E-Koreassa ja Japanissa ja sielläkin kaupunkibussit ovat oudon lyhyitä - teli- ja nivelbusseja ei edes tunneta e.m. maissa. Mutta ehkä Japanissa ja E-Koreassa on todettu, että suurten matkustajamäärien liikuttamiseen tarvitaan jo metro.
 
Bussit ovat todellakin oudon lyhyitä tuolla Kaakkois-Aasian suunnalla - tosin ainakin Hong Kongissa taitaa olla melkoisia jättiläisbusseja.
Mutta niidenkin kaksikerrosbussien maksimipituus on 12 metriä ja ovat jopa alle 10-metrisiä. Mutta tietenkin kun on kaksi kerrosta päällekkäin niin kapasiteettia on reilusti enemmän.
 
Vaihdoin kuvat kokonaisuudessaan "Fuzhoun kaupunkibusseja"-kansioon. Kuvissa näkyy jonkin verran linja 77 uusia FZ6106UF63-busseja, jotka tulivat käyttöön ko. linjalle tämän kuun alusta. Niissä on erona edellisiin vastaaviin busseihin Isuzun kone, jossa on pakokaasujarru. Noissa autoissa, kuten muissakin samaa tyyppiä olevissa busseissa, on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa on sähköinen hidastin.

Lisäsin uuden kansion, jossa on kuvattuna Fuzhoun alueella olevia liikenneväyliä tai niiden hankkeeita. Sekä tieliikennettä että rautateitä on kuvattuna ja ensimmäisissä muutamassa kuvassa esitellään Fuzhoun kolmannen kehäväylän työmaata eritasoliittyminen sekä tunneleineen. Toisessa kuvaryhmässä on pari rautatieaiheista kuvaa, jossa toisessa on varsin lyhyt juna ja toisessa taas Fuzhoun rautatieaseman läheisyydessä oleva vaunuvarikko, jossa näkyy monenvärisiä junakokonaisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäsin muutaman tänään otetun kuvan selostuksineen kaupunkibussit-kansioon: tästä lähtien, olkaapa hyvat,

Kaukoliikenne-kansioon osui tänään yksi mielenkiintoinen tapaus.
 
Nyt on muutama videokin verkossa tämän kaupungin joukkoliikenteestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kesäkuun alusta aloitti uusi pikalinja K2 liikennöinnin ja tänään tuli testattua sitä. Muutama kuva uusista K2-linjan busseista (alkaen tästä), jotka ovat tyyppiä FZ6115.
 
Takaisin
Ylös