Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/17

Viestiketju: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Ratikkakuvia tunnelmallisesta Baselista löytyy täältä. Eipä riitä sanoja kuvaamaan sitä tunnelmaa, mitä voi kokea noilta "aavevaunulinjoilta" 15 ja 16. Voi TUSKA!

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Mitenkäs Tangot siellä, paljonko niitä on liikenteessä ja millaiset ovat kulkuominaisuudet noin matkustajan tai jalankulkijan näkökulmasta? Meluaako paljon? Matkustamo väljä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Hienoja kuvia. Baselista saanee hyvän kuvan siitä, millaiset Turun raitiotiet tänä päivänä olisivat, jos Pentti O. Savolaisen 1959 esittämät kehittämissuunnitelmat olisivat toteutuneet. Satuit kuvaamaan vielä saman 465:n jonka itse kuvasin linjalla 15.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitenkäs Tangot siellä, paljonko niitä on liikenteessä ja millaiset ovat kulkuominaisuudet noin matkustajan tai jalankulkijan näkökulmasta? Meluaako paljon? Matkustamo väljä?
    BLT:n kalustoon ja linjoihin tutustuin vain pikaisesti. Näytti siltä, että Tangojen aktiiviajat ja -ajot olisivat vasta edessä päin. Ainoa Tango, joka kamerani eteen sattui, taisi olla jonkinlaisessa opetus- tai testiajossa. Sivistyneen rauhallisesti se ohitti bongauspaikkani. Googlaamalla saa käsityksen, että Tango-sarjasta vasta muutama ensimmäinen olisi toimitettu Baseliin. Niistäkin vain joku tai jokunen on päässyt kaupalliseen käyttöön saakka.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ratikkakuvia tunnelmallisesta Baselista löytyy täältä. Eipä riitä sanoja kuvaamaan sitä tunnelmaa, mitä voi kokea noilta "aavevaunulinjoilta" 15 ja 16. Voi TUSKA!
    Vaikka tämä linkki on ollut tällä foorumilla jo muutaman kerran esillä, laitan sen vielä kerran. Katselkaa nimimerkki Rattivaunun erittäin asiallista kuvamateriaalia Baselista ja pistäkää tuo videoni taustalle pyörimään ja kuunnelkaa sen ainutlaatuista "rattivaunu-äänimaisemaa". Samankaltainen äänimaailma oli tuttua myös helsinkiläisessä raitioliikenteessä vuosikymmeniä sitten.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Samankaltainen äänimaailma oli tuttua myös helsinkiläisessä raitioliikenteessä vuosikymmeniä sitten.
    Vristo, vielä helsinkiläisempää ääntä saa kuulla Zürichin Be 4/6 Mirage -vaunuista. Ajokytkin ääntelee kuin Ratti-Karian vastaava, ratamoottorit vislaavat kuin VTS:t, pyöristä tulee täsmälleen sama ääni kuin Keppi-Karioista, samoin kompurasta ja ovista. Tunnelma on uskomaton.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Mielenkiintoinen huomio noista Zürich-kuvistasi: trollikassa ei ole rekisterikilpeä. Onkohan siis niin, että Sveitsin tieliikennelain mukaan johdinauto ei ole ajoneuvo, vaan raidekulkuneuvo (tai sellaiseen rinnastettava kulkuneuvo)?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mielenkiintoinen huomio noista Zürich-kuvistasi: trollikassa ei ole rekisterikilpeä. Onkohan siis niin, että Sveitsin tieliikennelain mukaan johdinauto ei ole ajoneuvo, vaan raidekulkuneuvo (tai sellaiseen rinnastettava kulkuneuvo)?
    Sveitsissähän on ymmärretty trollikan olevan sidottu ajojohdinverkostoon, kuten kiskokulkuneuvot ovat sidoksissa raiteisiin. Ei niitä tarvitse merkata rekisterikilvillä, kun ne eivät liikenneverkostolta muualle karkaa. Ja kun toisaalta kaupunkien kaduilla ajelee raitsikoita ilman rekisterikilpiä, niin miksipä samanlailla liikenneverkostoonsa sidottuja trollikoita pitäisi suotta rekisteröidä valtakunnalliseen kilpirekisteriin.

    Sitä en tiedä, onko trollikka Sveitsissä ajo- vai kulkuneuvo. Ehkä se on "johdinauto"? Kenties turhan tarkka erittely on liian luterilaista alppimaalaisille?

  9. #9

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Kyllähän tuossa kirjoittaja vriston esimerkissä rekisterinumero näkyy heti ikkunan alla. Tarrana vain.

    Nojoo, eihän se ole valtakunnallisen kumipyöräkulkuneuvorekisterin mukainen, mutta onpahan rekisterimerkintä kuitenkin. Instituutioiden (oli se yritys tai julkista palvelua) kalustoa ei periaatteessa olisi mitään polttavaa tarvetta yleisestikkään pitää yleisrekisterissä, jos instituutio itse kykenee lain vaatimat asiat hoitamaan. Sveitsin näennäisesti hajanaisessa yhteiskunnassa, jossa pääosa hallinnosta on hyvinkin paikallista lienee lisäksi helppo ajatella eri rekisterien olevan useissa käsissä.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kyllähän tuossa kirjoittaja vriston esimerkissä rekisterinumero näkyy heti ikkunan alla. Tarrana vain.
    No ei se ole rekisterinumero, vaan vuoronumero, jollaisia käytettiin mm. HKL-Bussiliikenteessä ennen ja HKL-Raitioliikenteessä vielä tänäkin päivänä.

    Toinen esimerkki nimimerkki Rattivaunun kuvamateriaalista ja tällä kertaa Zürichin dieselbussista, jossa on toki oikeakin rekisterikilpi: VBZ linja 34/vuoro 03

    Vuoronumerojärjestelmä on tehty erottelemaan saman linjan eri liikennevälineet toisistaan ja sellainen järjestelmä on käytössä monissa maissa ja kaupungiessa. Toki niissä saattaa olla paljon paikallisia eroja, mutta niiden yksi tärkeimpiä tarkoituksia on auttaa kuljettajaa tietämään, mihin bussiin/vaunuun hänen pitäisi mennä töihin ja millaisella aikataululla sillä pitäisi ajaa ja jokaisella vuorolla on oma yksilöllinen aikataulunsa. Tämä kaikki taas selviää kuljettajalle hänen henkilökohtaisesta ajosarjakaaviostaan. Toiset vuorot saattavat olla ns. kokopäivävuoroja, jotka ovat ajossa aamusta yömyöhään saakka (trollikkaa ei rajoita edes naftan loppuminen ) ja toiset taas osapäiväisiä (HKL-termi niille on ruuhkavuoro), jotka ovat ajossa vain ruuhka-aikojen tungosaikaan.

    Vielä pari vuosikymmentä sitten ainakin HKL:n Ruskeasuon bussivarikolla monia kokopäivä- ja ruuhkavuoroja vieläpä kierrätettiin keskenään niin, että ne vaihtoivat vuoroa joka toinen päivä, jotta ruuhkavuoron paivatauolla niille jäisi aikaa päivittäishuolloille (mm. tankkaus ja pesu yms.).
    Viimeisin muokkaaja vristo; 13.07.2009 kello 07:30. Syy: skandien lisäilyä
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #11
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Tarrana vain.
    Eikä ole tarra, vaan sellainen pieni teline, johon voidaan vaihtaa numeroita.

    Vuoronumero Zürichin ratikassa (linja 11/vuoro 10): http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...0429A.jpg/full

    Vuoronumero Luzernin trollikassa (linja 2/vuoro 4):http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...0005A.jpg/full

    Baselinkin ratikoista löytyy:
    http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...0324A.jpg/full
    http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...0302A.jpg/full
    Viimeisin muokkaaja vristo; 13.07.2009 kello 07:42.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Raitiovaunut (samoin useissa tapauksissa johdinautot) tunnistaa nimenomaan vaunujen järjestysnumeroista. Järjestysnumeroiden tuleekin olla selvästi näkyvillä. Raitiovaunut eivät tietenkään kuulu ajoneuvorekisteriin senkään takia, että ne eivät ole ajoneuvoja.

    Kuten Compact totesi, raitiovaunut eivät yleensä katoa normaalista toimintaympäristöstään kovinkaan kauas, joten tässäkään mielessä erillisiä rekisteritunnuksia ei tarvittaisi. Johdinautopuolella asia on sikäli toinen, että varsinkin duokalustolla voidaan lähteä ihan ajamalla vaikkapa ulkomaille, jos vain tarvetta olisi. Kovin usein sellaista tarvetta ei kuitenkaan esiinny.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kyllähän tuossa kirjoittaja vriston esimerkissä rekisterinumero näkyy heti ikkunan alla. Tarrana vain.
    Jaa joo, sinä tarkoitit tuota ikkunan alla olevaa tarranumeroa, joka on toki kyseisen vehkeen järjestysnumero, jonka merkityksen nimimerkki Rattivaunu jo tuossa edelle selosti.
    Dieselbusseista löytyy tuon lisäksi oikea rekkari, jonka numero-osa on monesti sama kuin järjestysnumeron eli tuossa VBZ:n nivelmersussa 589. HKL:n bussiliikenteessäkin (ei HKL-Bussiliikenteellä, joka perustettiin vasta vuonna 1995) tämä oli käytäntö aina vuoden 1989 puoliväliin saakka (viimeinen sellainen oli Volvo B10M/Wiima K202/HKL 8936/BLP-936).
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #14
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Toinen esimerkki nimimerkki Rattivaunun kuvamateriaalista ja tällä kertaa Zürichin dieselbussista, jossa on toki oikeakin rekisterikilpi: VBZ linja 34/vuoro 03
    Toinen asia, minkä voi pistää merkille tästäkin kuvasta, on kaluston kunto. Jos tulkitsin oikein, niin kuvassa esiintyvä M-B O405G on joko 1980 -luvun loppupuolelta tai 1990-luvun alkupuolelta:
    http://homepage.hispeed.ch/wittwerfb...triebeNews.htm
    Selatkaa hieman alaspäin, kunnes tulee kalustoluettelo. Katsokaa autoja 651-658: nehän näyttävät olevan samaa sarjaa, ainakin Zürichin aikaisten järjestysnumeroiden ja rekisterikilpien perusteella. Toki tuo Rattivaunun ottamassa kuvassa esiintyvä auto 589 voi olla "astetta uudempi".

    Sveitsissä on ymmärretty, että asianmukaisesti huollettu (bussi)kalusto kestää käytössä pitkäääään.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Baselin raitiovaunuja kesällä 2009

    Juu, samaa sarjaa näyttäisi todella olevan tuo trollikkaa tuuraava dieselmersu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Toinen asia, minkä voi pistää merkille tästäkin kuvasta, on kaluston kunto. Jos tulkitsin oikein, niin kuvassa esiintyvä M-B O405G on joko 1980 -luvun loppupuolelta tai 1990-luvun alkupuolelta:
    http://homepage.hispeed.ch/wittwerfb...triebeNews.htm
    Selatkaa hieman alaspäin, kunnes tulee kalustoluettelo. Katsokaa autoja 651-658: nehän näyttävät olevan samaa sarjaa, ainakin Zürichin aikaisten järjestysnumeroiden ja rekisterikilpien perusteella. Toki tuo Rattivaunun ottamassa kuvassa esiintyvä auto 589 voi olla "astetta uudempi".

    Sveitsissä on ymmärretty, että asianmukaisesti huollettu (bussi)kalusto kestää käytössä pitkäääään.
    Entäs se kuva 57: kaksi vasemmanpuoleista Hess/Volvo B58-niveltä ovat vuosimallia 1974, kuva on otettu niiden ollessa linjaliikenteessä vuonna 2001! Eräs tuntemani joukkoliikennealalla työskentelevä henkilö kertoi matkustaneensa noilla vielä vuosituhannen vaihteen tienoilla ja totesi niiden olleen kuin "pakasta vedettyjä".
    Viimeisin muokkaaja vristo; 13.07.2009 kello 19:31. Syy: kappaleen muokkausta hieman
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Zürichin liikennettä kesällä 2009
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 13.09.2009, 11:15
  2. Raitiovaunuja Düsseldorfissa
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2009, 21:57
  3. Kesällä joukkoliikennemotisssa olevia kuntia
    kirjoittanut SlaverioT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 31.08.2008, 19:14
  4. Baselin uudet raitiovaunut
    kirjoittanut vompatti foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.07.2006, 15:42
  5. h99 kesällä 2006
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 14:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •