Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/21

Viestiketju: Zürichin liikennettä kesällä 2009

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Kuvia Zürichin raitiovaunu- ja bussiliikenteestä on täällä. Raitiovaunuilla on kaupunkialueella ylivoimaisen keskeinen rooli. Johdinautot ja muut bussit täydentävät sitä, osin kehämäisillä, osin muutoin syöttävillä yhteyksillä. Pidemmillä matkoilla junilla, varsinkin S-Bahnilla, on hyvin tärkeä osa. Tässä kuvastossa keskitytään ratikka- ja johdinautoliikenteeseen.

  2. #2
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Zürich... Zürich.... Sinne kaipaan takaisin... Tietää kyllä minne meikäläinen reilaa ensi kesänä. Upeita kuvia.

    Ovat näköjään saaneet linjalle 32 kaksinivelisiäkin tungettua.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Ovat näköjään saaneet linjalle 32 kaksinivelisiäkin tungettua.
    Vuosien 2007...08 toimituserään kuuluvat yksilöt 61 - 77 riittävät hyvin linjan 31 tarpeisiin ja yli jääneitä yksilöitä sijoitellaan sitten linjalle 32. Kuulin VBZ:lta, että hankinnassa on toisetkin 17 tuplanivelikköä ja niiden ensisijainen sijoituskohde tulee olemaan linja 32. Haasteena tulee olemaan tilan riittävyys varikolla, uutukaiset ovat kukin noin 6 metriä pidempiä kuin edeltäjänsä (18-metriset Mersut siis korvataan).

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    On kyllä tyylikästä kuvamateriaalia, tyylikkäästä kaupungista, ei voi muuta sanoa.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 12.07.2009 kello 17:24. Syy: skandien lisäilyä
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Toinen aika metka juttu Sveitsin ratikoista. Ei ole takavaloa koolla pilattu:

    http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...i2009+123A.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Onko muuten tietoa, kuinka kauan näissä mersuissa on ollut elektroninen linjakilpi? Itse en muista nähneeni viime kesänä moisia.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Onko muuten tietoa, kuinka kauan näissä mersuissa on ollut elektroninen linjakilpi? Itse en muista nähneeni viime kesänä moisia.
    Ei niitä nytkään ollut kuin osassa ajoneuvoja. Ja toisaalta kun nuo korvataan Hesseillä melko pian, niin ei niihin luulisi satsattavan enää kovinkaan paljoa. Tai no ei niitä kaikkia ihan vielä korvata, Hessejä lienee tilauksessa 17 kpl, ja Mersuja on sentään nelisenkymmentä (nrot asettuvat välille 101 - 143).

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Toinen aika metka juttu Sveitsin ratikoista...
    Ja kolmas aika metka juttu tulee Sveitsin trollikoista.

    Jos halutaan GiganttiHeavyTrolley lanseerata positiivisella kaupallisella nimellä, niin nimeen laitetaankin myönteiset sanat "kevyt" ja "ratikka", eli "LighTram" ja unohdetaan raskaaseen ja pitkään bussiin viittaavat termit. Tällä tavalla tästäkin erityisen konstikkaasta autokummajaisesta saadaan kelpo kulkuväline... Raskas Jokeri-bussi onkin kevytratikka

    Esimerkkikuva ja -tekstit: http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/...i2009+141A.jpg

    Toisaalta Ranskassa ovat kai metro ja bussit ratikkaa paremmassa huudossa, kun kerran Rouenissakin liikennöidään ratikkaa peräti erikoisella métrobus-nimellä. Ja toisaalta Suomessa liikennöidään kunnallisen rautatien paikallisjunaa myös nimellä "metro". Aiemminhan Rauman kaupungilla oli myös omat rautatiet, mutta ne olivat sentään vain "junia".

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    Wink Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Eikö LighTram olekaan suomeksi KevyTpässi?

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Raskas Jokeri-bussi onkin kevytratikka
    No tulipahan tuo kuuluisa kevytraitiotiekin viimein määriteltyä... Upeita pelejähän nuo Hessin tuplaniveliköt ovat, siitähän ei pääse yli eikä ympäri. Ymmärrän hyvin, että hankkivat niitä lisää, tuolla kun joukkoliikenteen laatuun on ymmärretty panostaa kautta aikojen.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kai Sillanpää Näytä viesti
    Eikö LighTram olekaan suomeksi KevyTpässi?
    Sanotaanko, että tuollaisten (alkuperäisten) nimihirvitysten keksijä olisi suomeksi PässiNpää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    No tulipahan tuo kuuluisa kevytraitiotiekin viimein määriteltyä... Upeita pelejähän nuo Hessin tuplaniveliköt ovat, siitähän ei pääse yli eikä ympäri. Ymmärrän hyvin, että hankkivat niitä lisää, tuolla kun joukkoliikenteen laatuun on ymmärretty panostaa kautta aikojen.
    Panostus on todellakin asiantuntevissa käsissä, kun raskas-bussejakin kutsutaan kevytraitiovaunuiksi. Eikö Sveitsissä uskalleta vannoa bussi-brändin nimeen, vaan pitää sotkea siihen raideliikennekilpailija/-vihollinen?

    Uskotaan nyt kuitenkin siis totuutta, joka tällä kertaa löytyy Tsyyrihistä.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Eikö Sveitsissä uskalleta vannoa bussi-brändin nimeen, vaan pitää sotkea siihen raideliikennekilpailija/-vihollinen?
    Vai olisiko sittenkin niin, että muualla maailmassa ei sorruta tuollaiseen kilpailija/vihollinen -vastakkainasetteluun samalla tavalla kuin täällä. Muualla maailmassa: sekä - että, Suomessa: joko - tai (- tai mieluiten ei mitään).

  13. #13
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Sanotaanko, että tuollaisten (alkuperäisten) nimihirvitysten keksijä olisi suomeksi PässiNpää.
    "LighTram3"-termin lanseerajahan on Carrosserie Hess AG, Sveitsistä.

    Eräs heidän tuotteistaan on: "trolleyzug: A 23.3m long trolleybus and trailer with a capacity of around 180 passengers".
    Melkoista nuolemista raideliikenteen positiivisen imagon suuntaan, vai mitä ?
    Pysykööt kukin omilla puolellaan, kun tämä joukkoliikennehan on rankkaa sotaa sen eri liikennemuotojen liikenne(elin)tilasta.

    Vakavasti ottaen: myös raideliikenteessä on lainattu termeja isommilta veljiltä, jotta pienemmätkin ja kevyemmät saataisiin kuullostamaan vakavastiotettavimmilta. "Light rail(way)" on hyvä esimerkki siitä; "Tram" muuttuu hetkessä moderniniksi kaupunkijunaksi kun siitä aletaan käyttää termiä "light rail".

    Omasta mielestäni sähköisen (tai hybridikäyttöisen) kaksoisnivelbussin markkinointinimi "lighTram3" on todella onnistunut ja antaa hyvän mielikuvan siitä, mitä sellainen voi olla parhaimmillaan eli lähestyä raitiotien korkeaa tasoa (kun se parhaimmillaan on sitä, vaikkapa juuri Zürichissä). Zürichin lisäksi noita on käytössä myös Luzerinissa sekä Genevessä ja lisää on tulossa. Kuten myös yksinivelistä versiota samasta tuotteesta, jonka termi puolestaan on Swisstrolley3.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Vakavasti ottaen: myös raideliikenteessä on lainattu termeja isommilta veljiltä, jotta pienemmätkin ja kevyemmät saataisiin kuullostamaan vakavastiotettavimmilta. "Light rail(way)" on hyvä esimerkki siitä; "Tram" muuttuu hetkessä moderniniksi kaupunkijunaksi kun siitä aletaan käyttää termiä "light rail".
    Kuten historiasta hyvin tiedetään, kaikki kiskoliikenne on samaa "heimoa". Oli se sitten raitiovaunu tai suurnopeusjuna. Kaikki on lähtenyt samasta alkumuodosta ja tarpeenmukaisesti siitä ajankanssa kehittynyt. Kevyemmin rakennettu raide on Suomessakin ollut aina raitiotie ja vankemmin tehty on rautatie. Jonkin termin lainaaminen "heimon" sisällä on siten aivan järkeenkäypää. Siitä on turha tehdä suurta numeroa. Joskus 1920-luvulla lanseerattiin suomeen termi "kenttärata" korvaamaan "raitiotietä" teollisuuden keveillä raiteilla. Englanninkieliset termit ovat kehittyneet omia polkujaan, usein vanhat jutut kertovat mm. "katurautateistä". Ja kaivosten pienet keveät ihmisvoimin siirreltävät vaunuraiteet ovat olleet jo 1700-luvulla "tramwaytä", ennenkuin on ollut haisuakaan "railwaystä". Sama heimo - samankaltaiset ilmaisut. Ei sotketa asioita kilpaileviin maantieliikenteen autobusseihin, oli moottorina sillä puolella sitten mikä milloinkin.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Zürichin liikennettä kesällä 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kuten historiasta hyvin tiedetään, kaikki kiskoliikenne on samaa "heimoa". Oli se sitten raitiovaunu tai suurnopeusjuna. Kaikki on lähtenyt samasta alkumuodosta ja tarpeenmukaisesti siitä ajankanssa kehittynyt.
    Ovathan automobiilitkin lähteneet kehittymään alun perin samasta lähtökohdasta. Joukkoliikennettä ajatellen hevosomnibusin ja hevosraitiovaunun tekniset erot olivat kaiken kaikkiaan varsin vähäiset.
    Ei saman sanan käyttö kumipyörien ja teräspyörien välillä ole mitenkään uusi asia (tuskin Compactillekaan). Englannin kielen sana "car" tarkoittaa paitsi henkilöautoa, myös useanlaista rautatievaunua. Sama juttu koskee ranskan kielen sanaa "voiture". Voiture ja car ovat lisäksi ihan normaalikieltä, kun taas enemmän tai vähemmän "isottelevalta" kuullostava LighTram on yhden ainoan valmistajan yhden ainoan tuotemallin markkinointinimi.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Zürichin malli (Zürich model)
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 53
    Viimeisin viesti: 01.11.2010, 14:35
  2. Baselin raitiovaunuja kesällä 2009
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 14.07.2009, 00:20
  3. Kesällä joukkoliikennemotisssa olevia kuntia
    kirjoittanut SlaverioT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 31.08.2008, 19:14
  4. Zürichin lähiliikenteestä ja Sveitsin kaukojunaliikenteestäkin vähän
    kirjoittanut Kari foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.08.2008, 16:55
  5. h99 kesällä 2006
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 14:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •