Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-29/29

Viestiketju: Liikennettä Göteborgissa

  1. #16
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1982

    oletus

    Kiitos minunkin puolesta Laurille hienoista kuvista

    Vaikuttaa kuvista päätellen siltä, että joukkoliikenne Göteborgissa on todella suosittua suhteessa asukasmäärään. Raitioliikenteen sekä bussiliikenteen yhteensopivuus sekä käytettävyys on toteutettu mainiosti. Ainakin laaja ratikkaverkosto, nopea keskustan rataverkko sekä Angerydin vaihtoasema toivat hyvän vaikutelman.

    Tuplanivelbussista sen verran, että tuntuu ihan hyvältä keksinnöltä. Ilmeisesti bussin perä ei oikaise kaarteessa yhtään sen enempää kuin yksinivelauto. Laurin kuvista katsoin, että bussin etuosassa ei juurikaan ole istumapaikkoja. Tällöin istumakapasiteetti ei voi olla kovin paljon suurempi kuin 18m nivelbussissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu
    Ja ehkäpä sitten jäänkin vappuna Tukholman seudulle kiertelemään. Mm. Lidingö ja Nacka ovat sellaisia paikkoja, joissa suunnittelin pyörähtäväni.
    Oiva valinta!

    Itse olen viime aikoina haaveillut perusteellisesta tutustumisesta Tukholman läänin joukkoliikenteeseen niin linjaston kuin bussikalustonkin kannalta. Erityisesti minua kiinnostaisi verrata uusilla ruuhkabussilinjoilla matkustamista pendeltågiin tai tunnelbanaan.
    Jään innolla odottamaan kuviasi :P

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Kuten jotkut Teistä tietävät, kävin 24.4. - 27.4.2006 Göteborgissa kuvaamassa raitiovaunuliikennettä. Tähän mennessä olen saanut verkkoon asti GS-kuvia päiviltä 24.4. ja 25.4. Loput tulevat, kunhan kerkiävät.
    Maanantai 24.4.2006
    Tiistai 25.4.2006

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Ja tästä löytyy sitten loput Göteborgin kuvat eli 26. - 27.4. otetut.

  4. #19
    jac
    jac ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Käväisin parin päivän reissulla Göteborgissa katsomassa jalkapallo-ottelua Ruotsi-Suomi ja perjantaina oli aikaa matkustella kaupungin alueella. Tässä reissun kuvat.

    Ensimmäiset kolme kuvaa ovat Viking Linen terminaalilta Tukholmasta.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jac
    Käväisin parin päivän reissulla Göteborgissa katsomassa jalkapallo-ottelua Ruotsi-Suomi ja perjantaina oli aikaa matkustella kaupungin alueella. Tässä reissun kuvat.
    Ovatpas erinomaisen mukavia kuvia! Kylläpäs monet paikat näyttävät tutuilta. Nelisen viikkoa ennen jacia kävin itse kutakuinkin noissa samoissa paikoissa, tuollahan näkyy nopeasti ajatellen mm. Stigbergstorget, Drottningtorget, Eketrägatan, Saltholmen, Redbergsplatsen, Angered C, Gamlestadstorget, Bergsjön, Kortedala Torg, Kålltorp / Torp, Majorna, Marklandsgatan, Tynnered, Lana, Korsvägen, Järntorget sekä lukuisia muita erittäin mielenkiintoisia paikkoja. Erityisen mukavaa on se, että raitiovaunujen lisäksi monia busseja näkyy kuvissa.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 27.05.2006 kello 17:49. Syy: Täydennetty listaa

  6. #21
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Onpa jac ottanut mielenkiintoisen kuvan Jönköpings Länstrafikin junasta Västtrafik-tarroin. Tällaisia Bombardier Itino -dieselmoottorijunia on ajettu Smoolannin sähköistämättömillä radoilla vuodesta 2003 alkaen, ja oli tiedossa, että Västtrafik on ostanut kaksi vastaavaa, mutta kaksivaunuista junaa Kinnekulletåget-linjalleen. Yllätys kuitenkin on, että juna 1411, joka oli viimeinen JLT:n hankkima Itino, ajeleekin nyt Västtrafik-junana.
    --
    Lauri Räty

  7. #22
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Tämä linkki sopinee ketjuun koska linkissä on kuvia Göteborgin liikenteestä...

    Alla linkki Bustrip - projektissa tehtyyn Göteborgin vertaisarviointiin, jossa kaupungin joukkoliikenne arvioitiin varsin korkeatasoiseksi. Arviossa on pohdittu muutenkin kaupungin liikennepolitiikkaa.

    Linkki (PDF):
    http://www.bustrip-project.net/docum...inal120506.pdf

  8. #23

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    3

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Nostan tämän topicin ylös, koska paraikaa käynnissä olevissa yleisurheilun EM-kisoissa kävelyreitti tuntuu sivuavan raitiovaunulinjoja ja kauniita vaunuja onkin hauska seurata tv-ruuduista.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    No niin, päiväyksen 29.8.2006 pläjäys on viimein tarttunut verkkoon, olkaapa hyvä. 30.8. tuotokset uppaan hieman myöhemmin. Jos joku nyt jaksaa katsoa noita kuvia vähän pidemmälle saakka, voi huomata että viimein on Sirio-vaunujakin ajossa. Tosin minä näin tasan yhden vaunun linjaliikenteessä noina kahtena päivänä. Koe- ja koulutusajossa liikkui kyllä pari vaunua tuon #404:n lisäksi. Vanhoja työnsankareita M28 ja M29 näkyi todella runsaasti.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Ja nyt sitten 30.8.2006. Göteborgissakin on harrastettu X-linjasuunnittelua. Todellisuudessa tuo sivu vastasi täysin linjan 13 yhtä sivun osaa keskustasta Högsbotorpiin Skånegatanin yms. kautta.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Mikähän siinä on, että ruotsalaiset ratikat eivät ole kauniita? Nuo Gööteporilaiset ovat jotenkin niin kömpelön näköisiä, massiivisia otuksia. Tukholman tvärbanan vaunut ovat aika hirviöitä. Eikä Norrköpinginkään vaunut mitään kaunottaria ole. Ei se voi johtua pelkästään vaunun suuremmasta leveydestäkään, kyllähän leveä ja pitkäkin vaunu voi olla oikealla tavalla siron näköinen.

    Varioista ei ole meillä paljon hyvää sanottavaa, mutta hyvännäköisiä ne ovat. Ja miettikää meidän 70-luvun design-nivelvaunujamme. Vielä 33-vuotiainakin ne ovat aika ajattoman, jopa nykyaikaisen näköisiä! (vrt. esim. Mannet m/70).

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Mikähän siinä on, että ruotsalaiset ratikat eivät ole kauniita? Nuo Gööteporilaiset ovat jotenkin niin kömpelön näköisiä, massiivisia otuksia. Tukholman tvärbanan vaunut ovat aika hirviöitä.
    Makuasioista kai tässä on kysymys. On kyllä totta, että GS:n vanhat nivelet, alkujaan M21:t - nyttemmin M31:iksi päivitettyjä, ovat varsin kolkon elleivät peräti pelottavan näköisiä. Sen sijaan 4-akseliset M28-/M29-vaunut ovat mielestäni varsin tyylikkäitä kulkijoita. Varmasti leveys (2,65m) tekee vaunut omalta osaltaan massiivisen näköisiksi. GS:n vaunuthan toimittavat omalla tavallaan paitsi ratikan virkaa, myös esikaupunkiliikenteessä eräänlaisen kaupunkijunan virkaa. Osa esikaupunkilinjauksistahan oli tehty aikanaan metromaisella (kuitenkin paljon helsinkiläistä kevyemmällä) standardilla.
    Mitä Norrköpingin tulee vaunuihin, niin nehän ovat tätä nykyä saksalaisia standardivaunuja suurimmaksi osaksi. Muutamat käytössä olevat M67K:t ovat toki oma lukunsa. Lisäksi M97-vaunujen keulat on jokunen vuosi sitten modernisoitu melko kolkon näköisiksi. Norrköpingin vaunujen maksimileveys ei poikkea raideleveydestään huolimatta helsinkiläisistä (2,2...2,3m).

  13. #28
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Makuasioita tottakai. Pääasia, että ruotsalaiset edes säilyttivät ratikat muutamassa kaupungissa, ja palauttivat Tukholmassa. Tai no, tavallaan palauttivat. Tukholman seiskalinjan vaunut muuten ovat pääosin ihan kivan näköisiä, samoin Oslon vaunut ovat ihan asiallisia.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Liikennettä Göteborgissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Pääasia, että ruotsalaiset edes säilyttivät ratikat muutamassa kaupungissa, ja palauttivat Tukholmassa. Tai no, tavallaan palauttivat.
    Keskustan osalta (seiskalinja = museolinja) palauttivat, kuitenkin esim. Nockebyssä on ollut koko ajan.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Tukholman seiskalinjan vaunut muuten ovat pääosin ihan kivan näköisiä, samoin Oslon vaunut ovat ihan asiallisia
    Museoseiskan kaluston perustana oli sarja A31. Minäkin olen sitä mieltä, että ne ovat kivan näköisiä. Syynä ei ole se, että niiden alkuperä on Göteborgs Spårvägar... M23:ien leveys näkyy olevan busseista tuttu 2,5m. Se on siis hieman enemmän kuin Ruotsissa hyvin yleisesti käytössä ollut 2,2...2,35m. Esim. Tukholman omat Mustangit olivat aikanaan juuri noilla leveyksillä (niitä tosiaan oli tehty useammille eri kokonaisleveyksille). Helsingin 2,3m leveät vaunut eivät siis ole mitenkään ainutkertaisen kapeita, vaikka joskus niinkin kuulee väitettävän. Itse arvostan mahdollisimman leveitä ja tilavia vaunuja ja ehkä siksi GS:n valitsema periaate on minulle erityisesti mieleen.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 01.09.2006 kello 07:43.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Liikennettä Norrköpingissä
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.10.2009, 19:35
  2. Liikennettä Tallinnassa
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 08.07.2008, 21:53
  3. Kiskotöitä Göteborgissa
    kirjoittanut late- foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.11.2007, 23:42
  4. Z-liikennettä yms.
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.09.2006, 21:24
  5. Liikennettä Tukholmassa
    kirjoittanut 738 foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.09.2005, 20:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •