Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Kiitos taas kerran mahtavista kuvista. Oikein vatsapohjaa kutittelee, kun ajattelee koko juttua: kaksi vuotta sitten alueella oli satakoneita, satamarata ja ties mitä. Nyt ratikkakiskot, jotka ovat tosi urbaani juttu. :lol:

Olen katusuunnitelmat kyllä HKR:n sivuilla nähnyt, mutta tuleekohan kasin silmukka siihen kohtaan, johon nykyiset kiskot päättyvät? Ihmetetyttää myös, miten liikenteen aloittaminen voi venyä 1.1.2012, kun näin pitkällä ollaan jo. Voiko jonkun sähkönsyöttöaseman rakentaminen viedä niin kauan?
 
On hienoa ja kattavaa kuvitusta todella.
No se viivästys on vain nelisen kuukautta.
Verrattuna vaikka raide-Jokerin edistymiseen se on vain pieni , pieni hetki.
 
Olen katusuunnitelmat kyllä HKR:n sivuilla nähnyt, mutta tuleekohan kasin silmukka siihen kohtaan, johon nykyiset kiskot päättyvät? Ihmetetyttää myös, miten liikenteen aloittaminen voi venyä 1.1.2012, kun näin pitkällä ollaan jo. Voiko jonkun sähkönsyöttöaseman rakentaminen viedä niin kauan?

Kuvista en ihan pysty tunnistamaan mihin asti kiskot on tehty. Luulen, että niitä tulee vielä hieman lisää, mutta silmukka on aika pian kohdalla. Katsuunnitelmakoostetta ei ole nyt käsillä. Silmukkahan on pitkällä tähtäimellä väliaikainen, mutta seisonee kuitenkin paikallaan ainakin viisi vuotta. Silmukan malli saatiin lopullisesti löytyä lukkoon vasta vajaa kuukausi sitten ja muun muassa kuvissakin näkyvää korkeaa maavallia pitää hiukan siirtää sen tieltä.

Viivytys johtuu lähinnä siitä, että sähkönsyöttöasema tulee kerrostalon alakertaan. Kerrostalon rakentaminen puolestaan hiukan siirtyi, joten kokonaisuutta olisi hankalaa saada kuntoon syysliikenteen alkuun. Siirtämällä suoraan vuodenvaihteeseen yritetään samalla saada vähän testausaikaa valmiille yhteydelle. Radan pitäisi näillä näkymin olla liikennöintikunnossa jo marraskuussa. Ysin radathan valmistuivat vasta aivan viime tipassa.
 
Kameramies on viimein herännyt talviunilta. Heti aluksi linssin eteen osui Lapinlahdenkadun ja Malminrinteen risteystyömaa, jonne on tänä viikonloppuna ilmestynyt kiskotusta. Uusia kuvia onkin tarjolla alkaen tästä.
 
Työt ovat hiukan edistyneet varsinkin Lapinlahdenkadun risteyksen lähistöllä edellisen kuvapäivityksen jälkeen. Uusia kuvia alkaen tästä kuvasta.
 
Kiskotusta on jatkettu Ruoholahdenkadulla ja Jätkäsaarenlaiturilla. Uutta kiskotusta on myös tulevalla Tyynenmerenkadulla. Kuvastoa lienee mielekästä tutkailla alkaen tästä kuvasta.
 
Kameraa on ulkoilutettu tänään Jätkäsaaren raitioteiden työmailla, ensin Kampintorilla ja sen jälkeen Ruoholahdenkadulla - ja lopulta Jätkäsaaren puolella. Uusia kuvia on katseltavissa alkaen tästä kuvasta.
 
Kameraa on ulkoilutettu tänään Jätkäsaaren raitioteiden työmailla, ensin Kampintorilla ja sen jälkeen Ruoholahdenkadulla - ja lopulta Jätkäsaaren puolella. Uusia kuvia on katseltavissa alkaen tästä kuvasta.

Tämän kuvan kuvatekstissä mainitset, että kääntösilmukka puuttuu. Se taitaa juuri ja juuri rajautua kuvastasi pois, mutta kyllä siellä kääntösilmukantapainen on jo olemassa kivikasan juurella. Minkäänlaista yhteyttä aiemmin rakennettuun rataan ei ole.
 
Kameraa on ulkoilutettu tänään Jätkäsaaren raitioteiden työmailla, ensin Kampintorilla ja sen jälkeen Ruoholahdenkadulla - ja lopulta Jätkäsaaren puolella. Uusia kuvia on katseltavissa alkaen tästä kuvasta.
Ruoholahdenkadun kuvista näkee taas niin selvästi miten mahdotonta täällä on rakentaa suoraa raidetta suoralle kadulle.
Varmastikaan noissa mutkissa ei ole siirtymäkaaria, kun ei kerran ollut 1800 -luvullakaan.
 
Ruoholahdenkadun kuvista näkee taas niin selvästi miten mahdotonta täällä on rakentaa suoraa raidetta suoralle kadulle.

Suoraa rataa voidaan rakentaa helposti, jos tyydytään kulkemaan henkilöautojen seassa. Jos ei haluta kulkea muun liikenteen seassa, on väistettävä muun liikenteen tarvitsemia rakenteita. Kadun suunnittelussa kun on muitakin osapuolia kuin raitiotie. Kuvista muuten myös näkee aika selvästi, ettei kadun keskilinja ole suora. Toinen reuna siirtyy noin kymmenen metriä Lastenlehdon puiston muurin jälkeen. Ihan pelkän raitiotienkin kannalta tällä on se vaikutus, että pysäkit on sijoitettava leveämmälle osuudelle ja raitiotiessä on silloin oltava sivuttaissiirtymä pysäkkilaiturien takia.

Varmastikaan noissa mutkissa ei ole siirtymäkaaria, kun ei kerran ollut 1800 -luvullakaan.

Määrittelykysymys. Onhan Helsingissä käytännöllisesti katsoen kaikissa kaarteissa tasoitusjaksot. Klotoidisiirtymiä ei ole.
 
Suoraa rataa voidaan rakentaa helposti, jos tyydytään kulkemaan henkilöautojen seassa.

Olishan se Ruoholahdenkadulla onnistunut muutenkin, sijoittamalla ratikkarata kadun eteläreunaan Hietalahdenkadun itäpuolella.

Jos ei haluta kulkea muun liikenteen seassa, on väistettävä muun liikenteen tarvitsemia rakenteita.

Mieluummin niin päin, että muun liikenteen on väistettävä raitiotien tarvitsemia rakenteita. Ratikka on katutilan käyttäjistä raskain.

Sinänsä nuo Ruoholahdenkadun sivuttaissiirtymät eivät kuitenkaan minusta näytä kovin pahoilta. Hassuilta kylläkin. Mutta tuskin ne matkustettaessa juuri tuntuu.
 
kyllä siellä kääntösilmukantapainen on jo olemassa kivikasan juurella. Minkäänlaista yhteyttä aiemmin rakennettuun rataan ei ole.

Kävin tänään näppäämässä pari kännykkäkuvaa. Ensimmäisessä näkyy silmukan alussa oleva vaihde sekä tuplakiskotusta kaarteessa. Jälkimmäisessä ollaan lähtöpysäkkien kohdalla. Saukonpaateenhan tulee kaksi lähtölaituria samaan tapaan kuin Käpylässäkin.

Kuvien laatu nyt on mitä on, mutta jotain niistä näkee.

saukonpaasi1.jpgsaukonpaasi2.jpg
 
Kävin tänään näppäämässä pari kännykkäkuvaa. Ensimmäisessä näkyy silmukan alussa oleva vaihde sekä tuplakiskotusta kaarteessa.
Näyttäisi olevan käsikäyttöinen vaihde. Kai jossain pitää säästää.
 
Näyttäisi olevan käsikäyttöinen vaihde.

Mistä tuon voi nähdä tai päätellä?

Kai jossain pitää säästää.

No joo, silmukkahan on vain tilapäinen. Mutta silti ihmettelen, jos tuo kylmäksi jää. Pitkä sivuraide ja varsinkin kahden lähtölaiturin poikkeuksellinen järjestely kun on tehty sitä silmälläpitäen, että Välimerenkadun linjakin saattaa ehtiä tämän tilapäisen silmukan käyttäjäksi. Ja silloinhan siinä sitten vekslaillaan jatkuvasti, kun on kaksi linjaa, jotka lähtevät eri raiteilta.
 
Takaisin
Ylös