Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/57

Viestiketju: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

  1. #16
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ja tuossa Malminrinteellä on johdinautojakin nähty eräänä kautena, mutta ei ilmeisesti kuutosen ajaessa Mariaan.
    Malminrinteessä on vielä ainakin yksi ajojohtojen kannatinlankojen kiinnityskoukkukin jäljellä. Saas nähdä, tuleeko sille taas käyttöä. Fredallahan vanhoja koukkuja taas käytetään, tällä kertaa kuitenkin ratikoiden ajolankoja varten.

    Ratikan koukkuja on jäljellä seinissä muuten ainakin Eerikinkadulla ja Lapinlahdenkadulla. Kalevankadulla ja Annankadulla en ole tullut katsoneeksi, voi niitä sielläkin olla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Minähän muistan - en itse raitioliikennettä Lapinlahdenkadulla - mutta sen, kun kiskoja sieltä revittiin maasta pois.
    Eilen, kun kävelin Eerikinkadulla, katselin taas noita kiskojen jälkiä. Osaatko sanoa noin suurin piirtein vuotta, milloin ne kiskot purettiin? Sitä nimittäin pohdittiin eilen. Mitä ilmeisimmin katukiveys on ollut paikoillaan ainakin vuodesta 1959 saakka koskemattomana – lukuunottamatta sitä kiskojen väliä, joka sitten kivettiin purkutöiden yhteydessä uudelleen. Mutta milloin?

    Kuinkahan monta kertaa katu olisi päällystetty uudelleen, jos päällysteenä olisi tylsä asvaltti? Kivet ovat "ikuisia", ainakin tuollaisella suht rauhallisella kadulla, joka näkyy olevan hyvin perustettu.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eilen, kun kävelin Eerikinkadulla, katselin taas noita kiskojen jälkiä. Osaatko sanoa noin suurin piirtein vuotta, milloin ne kiskot purettiin? Sitä nimittäin pohdittiin eilen. Mitä ilmeisimmin katukiveys on ollut paikoillaan ainakin vuodesta 1959 saakka koskemattomana – lukuunottamatta sitä kiskojen väliä, joka sitten kivettiin purkutöiden yhteydessä uudelleen. Mutta milloin?
    Käydessäni uimakoulua Yrjönkadun uimahallissa. Ja sehän oli kesäkuu 1972. Silloin siis revittiin maasta ylös viimeisetkin kiskonjämät Eerikinkadulta. Osa kiskotuksesta oli poistunut jo paljon aikaisemmin. Lapinlahdenkadulla kiskotuksen viimeiset osat katosivat jo 1960-luvun jälkipuoliskolla. Koko osuudella Mannerheimintie - Marian sairaala on edelleen paljon ilmajohtojen kannatinkoukkuja - aivan kuten koko linjan 14 vanhalla reitillä Meilahdesta Laivurinkadulle. Tolppiakin on monessa paikassa.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Käydessäni uimakoulua Yrjönkadun uimahallissa. Ja sehän oli kesäkuu 1972. Silloin siis revittiin maasta ylös viimeisetkin kiskonjämät Eerikinkadulta.
    Aika pitkään ovat saaneet olla siellä! Vaikka niihän se oli Kuliksessakin. Mahtaakohan Kuliksessa olla mitään koukkuja jäljellä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #19
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Aika pitkään ovat saaneet olla siellä! Vaikka niihän se oli Kuliksessakin.
    Juu, varsinkin siihen nähden, että tuolle linjaukselle ei ollut tulossa raitioliikennettä tuolloin näkyvissä olleelle tulevaisuudelle. Miten käy Linjojen raitiotielle ja silmukalle? Se on ainakin tilausliikenteen kannalta hyvä paikka, ja käytetäänhän sitä jonkin verran varakääntöpaikkanakin.

    Ulkomailla näkee aika paljon käytöstä poistettuja raitioratoja ja johdinautojen ilmajohtoja. Tässä jämäkiskotusta Oslosta ja tässä Genèvestä, tässä taas käytöstä poistunut johdinauton silmukka Lausannessa ja tässä linjaliikenteeltä poistunutta ilmajohdotusta Winterthurissa. Winterthurin tapahtumista oli juttua johdinautot-ketjussa. Sen jälkeen paikkakunnalla poikettuani paljastui, että Breiten 1,5 km:n pätkän purkamisen jälkeen loppu osuus onkin rakennettu uusiksi / peruskorjattu niin, että sitä voi taas käyttää varayhteytenä ja / tai hallireittinä. Breiten linjahan meni dieselille jo 1986 ja osa johdotuksesta jäi eristyksiin muusta verkostosta. Eristyksiin jäänyt pätkä siis purettiin viime tammikuussa - liki neljännesvuosisadan joutenolon jälkeen.

    Joissakin maissa raitioteiden ja trollikoiden infraa taidetaan peruskorjata katuremonttien yhteydessä ikään kuin itsestäänselvyytenä. Jos ratikka- tai johdinautolinjan lopullisesta lakkauttamisesta ei päätöstä sillä alueella ole, infra laitetaan täysin uusiksi katuinfran mukana. Jos taas liikennettä ei ole näköpiirissä, kiskot viimein poistetaan ja / tai ilmajohdot myös.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Aika pitkään ovat saaneet olla siellä! Vaikka niihän se oli Kuliksessakin. Mahtaakohan Kuliksessa olla mitään koukkuja jäljellä?
    Olen antanut itselleni kertoa, että siellä on jopa kiskonjämiä jäljellä jossakin heinikossa. Valitettavasti en muista/tiedä tarkkaa paikkaa.

  6. #21
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Missäpäin Helsinkiä on vielä kiskoa kadussa merkkinä menneestä raitioliikenteestä? Itselleni tulee mieleen lähinnä vanhat päätesilmukat Arabiassa, Harjutorilla ja Töölöntorilla sekä vanhan ratalinjauksen kiskonpätkä Pasilan sillan itäpäässä. Onko vielä muitakin kohteita?

    Koukkuja löytyy muuten myös Katajanokalta vanhan päättärilenkin varrelta.

  7. #22

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    [...]vanhan ratalinjauksen kiskonpätkä Pasilan sillan itäpäässä.
    Jos en pahasti väärin muista, tätä pätkää ei enää ole.

  8. #23

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lissabonissa Portugalissa muutaman kerran käyneenä voin hehkuttaa kaupungin lukuisia jämäraiteita ja -virroituksia. Historiasta tai suunnitelmista on paha sanoa mitään kun en ole tutkinut, mutta vanhaa kaupunkia kiertämällä mielenkiintoisia, pitkäänkin käyttämättömiä raiteita löytyy nopeasti.

    Ne lienevät geometrialtaan lähinnä 2-akselisen vaunun ajettavia, joten 2-akselisten pikkuhiljaa hajotessa pois käyttö jää viimeisiltäkin linjoilta pois.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Jatketaanpa tulevaisuuden kiskoista. Kuvastoa on täydennetty alkaen tästä kuvasta.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Ratatyömaalla on tapahtunut jälleen pientä edistymistä, tällä kertaa Kampin päässä.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Ilahduttavaa on se, että Malminrinteen ratikkakaistan korotus todellakin on korotus. Reunakivi on lähes yhtä korkealla kuin viereisen jalkakäytävän reunakivi. Lopullinen ajoratojen asvaltti tietysti vielä madaltaa korotusta siitä, millainen se nyt on, mutta silti näyttää siltä, että korotus on huomattavasti korkeampi kuin vaikkapa Mannerheimintiellä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Missäpäin Helsinkiä on vielä kiskoa kadussa merkkinä menneestä raitioliikenteestä? Itselleni tulee mieleen lähinnä vanhat päätesilmukat Arabiassa, Harjutorilla ja Töölöntorilla sekä vanhan ratalinjauksen kiskonpätkä Pasilan sillan itäpäässä. Onko vielä muitakin kohteita?
    Mä luulisin, ettei enää ole. Vuonna 1990 näkyi vielä Ruskeasuon päättärisilmukan sisällä pätkä kiskoa, joka oli johtanut Mannerheimintien länsipuolella sijaitseviin vaunuhalleihin. Ja Kuliksen viimeiset kiskot taisivat hävitä vasta 1980-luvulla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Koukkuja löytyy muuten myös Katajanokalta vanhan päättärilenkin varrelta.
    Lapinlahden-Kalevankadun koukkuja, joista aiemmin oli puhe, näkyy muuten myös Annankadulla ja Kalevankadulla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Tervehdys JNo-foton osastolta. Toistaiseksi tuoreimpien kuvien osuus alkaa tästä kuvasta.

  13. #28
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    http://jno.1g.fi/kuvat/Busholmen/190910+016A.jpg

    Tässä kuvassa tuo kahden kiskon liitoskohta näyttää aika hurjalta, ikään kuin siinä olisi kaksi suoraa kiskoa, jotka on hitsattu toisiinsa yhteen vinosti. Ei kaarretta ollenkaan. Näyttikö tuo siltä myös paikanpäällä? Ei kai tämä sentään ole lopullinen kiinnitys? Tulee aikamoinen heitto sivusuunnassa, jos vaunu tuosta menee.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #29
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    http://jno.1g.fi/kuvat/Busholmen/190910+016A.jpg

    Tässä kuvassa tuo kahden kiskon liitoskohta näyttää aika hurjalta, ikään kuin siinä olisi kaksi suoraa kiskoa, jotka on hitsattu toisiinsa yhteen vinosti. Ei kaarretta ollenkaan. Näyttikö tuo siltä myös paikanpäällä? Ei kai tämä sentään ole lopullinen kiinnitys? Tulee aikamoinen heitto sivusuunnassa, jos vaunu tuosta menee.
    Toivottavasti lopullinen ratkaisu on parempi. Kuvassa raide näyttää vähän "valmiimmalta" kuin livenä paikan päällä. Olisi aikamoinen kokemus mennä tuosta nykyisenlaisesta Variolla vaikkapa sellaisella 55 km/h nopeudella...

  15. #30
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Pienen tauon jälkeen on käyty kameran kanssa katsastamassa ratatyömaita. Toistaiseksi tuoreimmat kuvat alkaen tästä kuvasta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Jätkäsaaren raitiotie
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1000
    Viimeisin viesti: 17.09.2014, 14:10
  2. Anna nimet Jätkäsaaren raitiovaunupysäkeille!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 12.09.2011, 23:33
  3. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  4. Sm5-kuvia
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 31.12.2008, 14:43
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •