Osa mutkista olisi kieltämättä näin saatu pois. Ei tosin ole tältä istumalta selvää voisiko jalkakäytävä olla koko matkalla saman levyinen, jotta kiskot todella olisivat suorat. Jalkakäytävän leveys määräytyisi silloin kapeimmasta poikkileikkauksesta eli leveälläkin kohdalla jalankulkijat ja jalkakäytävän puoleinen ratikkapysäkki saattaisivat kärsiä kapeimman kohdan tarpeista.
Lähtökohtaisesti näin. Kun kuitenkin valmiilla kadulla on seinät vastassa molemmilla puolilla, on sovittaminen aloitettava seinistä. Pysäkkien, suojatiekorokkeiden ja kääntymiskaistojen tilaa ei voida ottaa siirtämällä taloja. Ruoholahdenkadulla bussien kääntymiskaista on Länsimetron valmistumiseen asti käytännössä välttämätön. Nyt toteutettavalla ratkaisulla bussien ei tarvitse mennä raitiotien kanssa ristiin. Minusta tämä on tarvittavista mutkista huolimatta parempi vaihtoehto kuin risteäminen, joka asettaisi koko Länsiväylän bussiliikenteen ja Jätkäsaaren raitiolinjan vastakkain. Länsimetron valmistumisen jälkeen pitää miettiä onko järjestelyä syytä muuttaa, kun kiskot seuraavan kerran uusitaan.
Asiaan liittyen: Monilla periaatteessa suorillakin kaduilla talojen julkisivulinja ja sitä myöten katualueen leveys vaihtelevat. Esimerkiksi paljon parjatulla Fredrikinkadulla länsipuolen talot ovat eri linjassa Rautatiekatujen pohjois- ja eteläpuolella.