Kuvia Oslosta

Kiitos kuvista!

Sikäli toki hyvä että nykyisin 50% verkosta ei enää ole lakkautusuhan alla kuten vuonna 2002.

Erityisesti huomiota kiinnittivät Solli plassin ja Nationaltheatret - pysäkin suuret ympäristötaideteokset liikennympyröissä. Onko tämä se 1990-luvun puolivälissä rakennettu uusi osuus Oslon keskustassa?
 
Kiitokset kuvista minunkin puolestani. Tuossahan on enemmän kuvia kuin norjalaisten harrastajien sivuilla yleensä! Nähtävästi nuo uudet kahdeksanakseliset nivelvaunutkin ovat jo melko täydellisesti liikenteessä. Linjastoakin on rationalisoitu viime vuosina. Ongelmat liittyvät lähinnä joukkoliikenteen etuisuuksien puutteeseen ja joiltakin osin pintaliikenteen lakkauttamiseen tietyillä osuuksilla metron kannattavuuden parantamiseksi.
 
Kiitoksia kommenteistanne.

JE sanoi:
Ongelmat liittyvät lähinnä joukkoliikenteen etuisuuksien puutteeseen ja joiltakin osin pintaliikenteen lakkauttamiseen tietyillä osuuksilla metron kannattavuuden parantamiseksi.
Minä en havainnut mitään kovin suuria ongelmia Oslon joukkoliikennejärjestelmässä. Kokonaisuudessaan eri liikennemuotojen verkosto oli kattava ja liikkuminen oli selkeää, johdonmukaista ja ylättävän ripeää. Oslossa kaduilla ja teillä kulkeva joukkoliikenne ei havaintojeni mukaan kärsi muun liikenteen aiheuttamista ruuhkista. Lisäksi liikennevaloetuisuusjärjestelmä näytti olevan käytössä raitiovaunulinjoilla sekä osalla keskustan läpi ajavilla runkolinjoilla (ainakin linjoilla 30-33 sekä 37). Lisäksi joukkoliikenteellä on runsaasti fyysisiä etuuksia kuten kuvaamani kiertoliittymiä halkovat raitiotiet.

Hieman jäin kaipaamaan laajempaa raitiotieverkostoa. Raitiovaunu tuntui olevan oslolaisten tapa kulkea ja moniin, etenkin itäisiin kaupunginosiin voisi kuvitella kuljettavan raitiovaunulla nykyisen kevyen metron sijaan. Nykyinen metro oli hienoinen pettymys kun vuoroväli haaroilla oli tiheimmillään 15 minuuttia. Lisäksi melko suurena heikkoutena pidin pysäkkien ja bussiterminaalien huonoa suunnittelua. Ehkäpä bussiliikenteen kehittäminen on jäänyt hieman jälkeen raitiovaunujen ja metron vuoksi.

Oslossa ollaan yhä kehittämässä raitioteitä ja vahvistamassa Jernbanetorgetin asemaa raitioteiden solmukohtana. Oslo Sporveienin verkkosivuilla on runsaasti tietoa kaupungin joukkoliikenteen kehittämiskohteista ja asiat ovat valjenneet paremmin kaupungissa vierailun päätteeksi.
 
Lauri Räty sanoi:
Minä en havainnut mitään kovin suuria ongelmia Oslon joukkoliikennejärjestelmässä. Kokonaisuudessaan eri liikennemuotojen verkosto oli kattava ja liikkuminen oli selkeää, johdonmukaista ja ylättävän ripeää. Oslossa kaduilla ja teillä kulkeva joukkoliikenne ei havaintojeni mukaan kärsi muun liikenteen aiheuttamista ruuhkista.
Kiintoisaa kuulla! Muistelen vain sitä vuoden 2002 tilannetta, jolloin raitiotietä vastaan puhui mm. juuri linjojen tukkoisuus, lakkautusuhkahan koski ensi sijassa juuri linjoja, joilla omia kaistoja oli vähiten.
 
Oslon trikke-verkko on ollut melko laaja, mutta sattuneista syistä siitä on lakkautettu vuosien saatossa pätkä sieltä, pätkä täältä. :( Osin nykyisen runkolinjan 37 reitillä kulki aikoinaan mm. Sagene ring -ratikkalinja. Nykyisellään 37:aa ajetaan ruuhkassa 5 min välein ja päivällä 7,5 min välein, joten se olisi muunnettavissa ratikkalinjaksi. Toinen linja, jonka voisi muuttaa ratikkalinjaksi olisi ent. bussipuolen lippulaiva linja 20 Skøyen-Galgeberg. Linja on entinen johdinautolinja ja nykyisellään sitä ajetaan ruuhkassa 6 min välein. Kiskojakin on Skøyenin ja Majorstuan välillä melkein koko matkalla.

Jatkan tätä säiettä kahdessa uudessa säikeessä metro- ja ratikkaosastoilla.

Piirka
 
Tässä vaiheessa minulla on esittää pienehkö määrä (vain 97 kpl) T-bane-aiheisia kuvia Oslosta. Kuvat on otettu 21. - 23.4.2008.
Metrokuvat ovat täällä. Raitiovaunu- yms. kuvat esittelen hieman myöhemmin.
 
Tässä vaiheessa minulla on esittää pienehkö määrä (vain 97 kpl) T-bane-aiheisia kuvia Oslosta. Kuvat on otettu 21. - 23.4.2008.
Metrokuvat ovat täällä. Raitiovaunu- yms. kuvat esittelen hieman myöhemmin.
Kiitos hienoista kuvista, Rattivaunu. On kiintoisaa nähdä, miten simppelejä ja toimivia asemaratkaisuja voi sivuvirtakiskolla varustetussa metrojärjestelmässäkin olla. Puhumattakaan Holmenkollenin radan ilmajohtoradoista.
 
Kiitos hienoista kuvista, Rattivaunu.
Kiitos kiitoksista. Seuraavaksi tutustutaan kuvien avulla raitiovaunuliikenteeseen. Kuvissa on myös jotain johdinautoihin liittyvää tai niiden (samoin raitiovaunujen) korvaajia. Aivan aluksi esitetään muutama kuva raitiovaunumuseosta. Kuvat
 
Takaisin
Ylös