Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: Jyväskylää

  1. #1
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3473

    oletus Jyväskylää

    Pieni kuvapläjäys, pääasiassa Jyväskylästä löytyypi osoitteesta http://killerpop.irc.fi/bus/2005-11-26/

    Kuvastoon mahtuu myös muutama kuva Jyväskylän vanhasta "linkkiasemasta", joka on hiljattain murennettu pieneksi kasaksi.
    Jämsässäkin on paikallisella linja-autoasemalla laiturit vallan poissa käytöstä rakennustyömaan takia.
    Kertokoot kuvat enemmän, vaikka tauoton räntäsade haittasikin kuvien ottamista.
    Ja päivän "helmi" lienee tuo Tourusen Ajokki Express... lauantaina linjalla ja vieläpä J:kylässä.
    Meillä on ratikka!

    Nämä ovat vakioita.

  2. #2
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.07.2005
    Sijainti
    000
    Viestejä
    26

    oletus

    Aargh noita AA:n 120:n linjakilpiä, valkopohjaiset PIKA PORI-KANKAANPÄÄ-JYVÄSKYLÄ Rulais...
    Tosin Killeri saattaa tästä olla eri mieltä...
    Ainakin kaikki kilpiloisteputket sais palaa...

  3. #3

    Liittynyt
    11.08.2005
    Sijainti
    Tre
    Viestejä
    224

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TC6-Z3
    Aargh noita AA:n 120:n linjakilpiä, valkopohjaiset PIKA PORI-KANKAANPÄÄ-JYVÄSKYLÄ Rulais...
    Tosin Killeri saattaa tästä olla eri mieltä...
    Ainakin kaikki kilpiloisteputket sais palaa...
    Onko tuo nyt sitten Firman sisällä AA 120 , vanha lauttis-autohan tuo on alunperin ?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Ja sumuvalot loimuavat keskellä päivää...

    http://killerpop.irc.fi/bus/2005-11-26/6.html

    Ja tässä koko patteri käytössä:

    http://killerpop.irc.fi/bus/2005-11-26/28.html

    Eipä tuossakaan sää mitenkään toivottomalta näytä.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3473

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Ja sumuvalot loimuavat keskellä päivää...
    http://killerpop.irc.fi/bus/2005-11-26/6.html
    Ja tässä koko patteri käytössä:
    http://killerpop.irc.fi/bus/2005-11-26/28.html
    Eipä tuossakaan sää mitenkään toivottomalta näytä.
    Olivat ainoastaan kuvauksen aikana käytössä. Esim kaksi viimeistä kuvaa on otettu samassa paikassa muutaman sekunnin viiveellä, toisessa palaa, toisessa ei Pysähdyksissä ollessa kun noilla valoilla on hieman hankala häikäistäkään, niin mitään vahinkoahan ei ole tapahtunut.
    Meillä on ratikka!

    Nämä ovat vakioita.

  6. #6
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1267

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TC6-Z3
    Aargh noita AA:n 120:n linjakilpiä, valkopohjaiset PIKA PORI-KANKAANPÄÄ-JYVÄSKYLÄ Rulais...
    Enpä ole vielä yhdenkään matkustajan kuullut kehuvan valkopohjaisia kilpiä, joten kerro nyt meille kaikille mitä hyvää niissä on?

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.07.2005
    Sijainti
    000
    Viestejä
    26

    oletus

    Nii tiä sit kummat on paremmat, mutta uusissa valkopohjasissa on käytetty isompaa kirjainkokoa, ja niissä lukee myös se tästä puuttuva tärkeä väliasema KANKAANPÄÄ.

  8. #8
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    711

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Ja sumuvalot loimuavat keskellä päivää...

    http://killerpop.irc.fi/bus/2005-11-26/6.html

    Ja tässä koko patteri käytössä:

    http://killerpop.irc.fi/bus/2005-11-26/28.html

    Eipä tuossakaan sää mitenkään toivottomalta näytä.
    Melko huvittavaa, miten merkittävän asian TEP70 on löytänyt kuvakoosteesta poimittavaksi

    Olen silti ymmärtänyt, että sumuvaloja saa käyttää silloin, kun olosuhteet ovat sellaiset, että niiden käytöllä voi helpottaa toisten kykyä havaita oma ajoneuvo liikenteessä.

    Pidän melko kyseenalaisena lähteä arvioimaan näkyvyysolosuhteita valokuvan perusteella.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  9. #9
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J
    Olen silti ymmärtänyt, että sumuvaloja saa käyttää silloin, kun olosuhteet ovat sellaiset, että niiden käytöllä voi helpottaa toisten kykyä havaita oma ajoneuvo liikenteessä.
    Tässä lainaus Tieliikennelaista:

    "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin."

    Nykyään valitettavan suuri osa autoilijoista käyttää sumuvaloja aina pimeällä, osa jopa yötä päivää. Sumuvalojen käyttö on kielletty hyvän näkyvyyden vallitessa.

    Joku voisi kertoa, mitä hyötyä ylipäätään on, että viisi metriä auton keulasta eteenpäin on kirkasta kuin leikkaussalissa? Sumuvalojen käyttö pimeällä on ilmeisesti joidenkin mielestä "coolia" tai jotain, koska mitään todellista hyötyä niistä ei hyvällä kelillä ole. Kai niillä on sitten hauskaa häikäistä vastaantulijoita.

    Taidat itsekin ajella sumuvalot loimuten aina pimeällä, kun noin nopeasti älähdit.

  10. #10
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    711

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Joku voisi kertoa, mitä hyötyä ylipäätään on, että viisi metriä auton keulasta eteenpäin on kirkasta kuin leikkaussalissa? Sumuvalojen käyttö pimeällä on ilmeisesti joidenkin mielestä "coolia" tai jotain, koska mitään todellista hyötyä niistä ei hyvällä kelillä ole. Kai niillä on sitten hauskaa häikäistä vastaantulijoita.
    Ei siitä omaan näkemiseen juuri hyötyä olekaan. Lähinnä siihe, että matalalla oleva valokeila saattaa antaa muille tiellä liikkujille lisäaikaa havaita oma kulkuneuvoni. Toisekseen, oikein suunnattuna sumuvalot ei häikäise vastaantulijaa. Kolmanneksi, kuvan ottohetkellä keli oli kaikkea muuta kuin hyvä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Taidat itsekin ajella sumuvalot loimuten aina pimeällä, kun noin nopeasti älähdit.
    Ei, en viitsi suotta hankaloittaa omaa eteenpäin näkemistäni, mikäli keli on vain ja ainoastaan pimeä. Sumuvaloja käytän kyllä toisinaan, mutta syyn kerroin tuossa edellä.

    Ps. Takasumuvaloa tulee käytettyä kyllä paljon etusumuvaloja enemmän... Eli useammin.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  11. #11

    Liittynyt
    18.09.2005
    Viestejä
    4

    oletus

    Tuota mitenkä nuo sumuvalot auttavat vastaantulijoita, eli antavat lisäaikaa havaitsemiseesi? Eikö tämän "matalan" valokeilan tarkoitus ole auttaa omaa näkemistä ei muita...Eli sumuvalojen tarkoitus on kai valaista auton eteen tosi huonossa vaakanäkyvyydessä, eli kun on tosi sakea sumu tai sade. Siis silloin kun lähivalot valaisevat vain "harmaata massaa". Tällöin auton eteen ajovalot pois kytkemällä näkee edes jotakin. Liikutaan varmaan nopeusluokissa alle 50km/h. Eli kyllä nuo sumarit aika turhia koristeita on, niinkuin olivat aikanaan ojavalotkin ja nykyisin nuo isot lisäpitkäpatterit katoilla.

  12. #12
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    711

    oletus

    Niissä vauhdeissa, missä voit mitenkään turvallisesti ajaa pelkkien sumuvalojen näyttämän alueen turvin, ei puhuta juuri kävelyvauhtia suuremmasta nopeudesta. Varmasti joku muukin on huomannut, että sankassa lumisateessa tai sumussa voi vastaantulijan havaita paljon aiemmin, mikäli tällä on oikein suunnatut sumuvalot käytössä. Havaitseminen aiemmin onnistuu myös väärin suunnattujen sumuvalojen ansiosta, mutta tällöin havaitseminen aiheuttaa häikäisyn vuoksi lähinnä kiukkua.

    Ja mitä tulee "turhiin" koristevalopattereihin katolla... Ainakin kotimaisten koritehdaiden nykymalleissaan suosimien linssivalojen aikana jokainen pieninkin lisävalo on pelkkää iloa. Niin Volvo 9700 kuin Lahden Falcon/Eagle -malleissa vakiovarusteena tulevat H7 linssivalot ovat niin onnettomat valoteholtaan, että itku meinaa tulla. Tämän kirjoitushässäkän kirvoittamassa kuvassa vielä liikutaan wanhanaikaisilla isoilla H4 -umpioilla varustetulla Eagle 560 -lahtelaisella. Sellaisella liikkuessa jopa lähivaloilla näkee muutakin kuin viisi metriä auton eteen...
    Elämä on, mikset sinäkin?

  13. #13

    Liittynyt
    18.09.2005
    Viestejä
    4

    oletus

    Sumuvalothan valaisevat oikein suunnattuna vain muutama kymmentä metriä eteenpäin, eli jos ajat 80km/h niin noin puolentoista sekunnin matkan. Eli mitä hyötyä on valaista auton edessä oleva osa, mutta se mitä oikeasti pitäisi nähdä jää tämän kirkkaan alueen ulkopuolelle vielä huonommin havaittavaksi. Olen itse pari kertaa ollut tilanteessa, jossa lähivalot pois ja sumuvalot, siis alas sijoitetut olivat paras ratkaisu. Yksi kerroista oli Alpeilla sumussa ja yksi Lapissa lumisateessa. Nopeus oli tosiaankin reipasta kävelyvauhtia. Noista lisäpitkäpattereista voidaan olla myös ainakin kahta mieltä. Auttavathan ne näkemistä silloin kun voit pitää ne päällä, mutta vastaantulijan havaittuasi putoat pimeään, vaikka olisi ne sumuvalotkin päällä...Eli silmille iso muutos jolloin tuo tärkeä noin 200 metrin matka edestä jää "pimeään." Ennen oli sentään toista kun sai olla kahdennetut lähivalotkin, eli ei ollut niin suurta luximäärien eroa pitkät/lyhyet välillä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •