Onkos toi Golden dragon jokin "matalalattiabussi"? Laskinko oikein, että auton takaovella pääsee hämmästyttävällä viidellä askelmalla vasta ulos... Varsin korkealattiainen on!
Tässä löytyy kuvia tämänpäiväisestä tapahtumasta Narinkkatorilla, Kampissa. Kuvissa HelBin ja WL:n uusimmat linja-autot.
Onkos toi Golden dragon jokin "matalalattiabussi"? Laskinko oikein, että auton takaovella pääsee hämmästyttävällä viidellä askelmalla vasta ulos... Varsin korkealattiainen on!
Kai niissä kuitenkin on "low entry", eli etu- ja keskiovet täysmatalia? Se, että perä on korkea alkaa olla Suomessa ihan normikäytäntö, oletettavasti mm. paremman kelisietoisuuden takia.
Sakari Kestinen
Täysmataluuden vaatiminen on suurin piirtein samalla tasolla olevaa valitusta kuin istumapaikkojen vaatiminen: onhan se ihan kiva, mutta suurimmalla osalla matkustajista on toimivat jalat eikä toimiva liikenne edellytä täyttä esteettömyyttä muille kuin esteettömyyttä tosiasiassa vaativille.
Täysmataluudesta ja isoista ovista on toisaalta hyötyä seisomapaikkoja lisätessä, kun ruuhkaisilla linjoilla konkreettista etua tulee sekä matkustajakapasiteetista (tiiviitä seisomapaikkoja) että kätevyydestä pysäkillä (vähemmän kapeita käytäviä, vähemmän hidastavia portaita).
Viimeisin muokkaaja hylje; 23.09.2011 kello 18:36.