Jokunen junakuva lauantailta 24.9.2011

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,471
Pääteemana oli kuvata Sm1-kalustoa, koska sehän on poistuva sarja. Kuvista voi päätellä, että kaikki yksilöt eivät ole enää kovin hyväkuntoisen näköisiä ulkoa päin katseltuna. Liikenteessä oli viikonvaihteesta huolimatta 43 vuoden ikäinen 6001:kin, joka pääsi käymään mm. Karjaalla.
 
Eräällä toisella sivustolla eli vaunut.org:ssa oli yhteen aikaan käytössä termi "rupinen kurppa", joka kuvasi eräitä saneeraamattomia Dv12 -vetureita. Pitäisiköhän tuo termi ottaa uudelleen käyttöön vaikkapa kuvamaan tiettyjä Sm1 -yksilöitä? Ainakin junayksiköt 6006, 6013, 6018 ja muistaakseni myös 6042 täyttävät määritelmän. ;)

Mutta joo, noita vanhimpia vempeleitä eli 6001:stä ja 6002:sta on viime aikoina näkynyt liikenteessä melkeinpä joka päivä. Kyseisille junayksiköille taitaa piakkoin tulla se 43 vuotta täyteen aktiiviliikenteessä. Todella kunniotettava saavutus sekin.
 
Mutta joo, noita vanhimpia vempeleitä eli 6001:stä ja 6002:sta on viime aikoina näkynyt liikenteessä melkeinpä joka päivä. Kyseisille junayksiköille taitaa piakkoin tulla se 43 vuotta täyteen aktiiviliikenteessä. Todella kunniotettava saavutus sekin.
Kyllä vain. Itse asiassa tässäkin kuvassa näkyvä 6002 on tätä kirjoitettaessa matkalla Kirkkonummelle L-tunnuksin. Huopalahden aika oli 23:56 keskiviikkoiltana myöhään.

6002 tuotiin Tampereelta Helsinkiin (Pasilaan) 6.8.1968. Maailmaa se on nähnyt sisarensa 6001 tavoin 43 vuotta. Kaupallinen liikenne Sm1-sarjalla alkoi toki vasta vuoden 1969 tammikuussa.

6001 ja 6002 aloittivat tuplanakulkemisharjoituksensa 14.8.1968. 6001 oli tullut Helsinkiin jo 12.6. samana vuonna ja koeajot olivat alkaneet pari päivää saapumisen jälkeen.
 
6001 ja 6002 aloittivat tuplanakulkemisharjoituksensa 14.8.1968. 6001 oli tullut Helsinkiin jo 12.6. samana vuonna ja koeajot olivat alkaneet pari päivää saapumisen jälkeen.
Ahaa...muistelin vain, että 6001:n ja 6002:n valmistajanlaatoissa taisi olla hieman myöhemmälle syksylle 1968 ajoittuneet päivämäärät...
 
Ahaa...muistelin vain, että 6001:n ja 6002:n valmistajanlaatoissa taisi olla hieman myöhemmälle syksylle 1968 ajoittuneet päivämäärät...
Yksiköiden 6001, 6002 ja 6003 valmistajakilvissä on marraskuun 1968 päiväykset. Mahdollisesti runkojen viralliset luovutukset on tehty tuolloin. 6001:llä ajettiin kuitenkin jo kesäkuun puolessa välissä testiajoja noin kolmen kilometrin mittaisella jännitteisellä osuudella Kilon ja Kauniaisten välillä.
 
Takaisin
Ylös