Kivoja vanhoja Hesan kuvia

Tukholman ratikkamuseon kuvakokoelmastakin löytyy Helsinkiin liittyvää aineistoa.

HKL:n kevät/syysvirkapukumallistoa vuodelta 1946:
Kuljettajan asu, hieman koristeellisempi asu (päällystön?) sekä naisrahastajan asu. Taisikohan olla kyseessä Stockholms Spårvägarin eräänlainen "Finlandshjälp" vaatepulasta kärsivälle HKL:lle?

Vuonna 1948 SLTF (Svenska Lokaltrafikföreningen, nykyisin Svensk Kollektivtrafik) järjesti vuosikokouksensa Helsingissä 10.-12. kesäkuuta. Jäsenistö saapui Helsinkiin Kastelholm nimisellä laivalla. Vastaanottokomitea satamassa. Aluksi paikallistin kuvan virheellisesti Hietalahteen, taustalla Kalevankatu. Mutta löytyihän oikea kuvauspaikka - nykyisen vanhan kauppahallin ja Makasiiniterminaalin välinen laiturialue. Taustalla Eteläinen Makasiinikatu ja sen oikella puolella Etelärannan varrella vielä pystyssä Palacea edeltänyt rakennus. Kastelholm ankkuroitiin kokouspäivien ajaksi rakenteilla olevan Olympialaiturin kohdalle.

Pari ratikkakuvaakin löytyy. Tilausajovaunu (?) - kokous/juhlapaikkoina ainakin Kalastajatorppa, Kaivohuone sekä Kulosaaren kasino. NWF-vaunu 97 Erottajalla linjalla H. Bussipuolen kuvastoa HKL 57 Erottajalla linjalla 15. Erottajalla sijaitsi vielä HKL:n konttuuri.

HKL:n johtaja hyvästelee lapsenlapsensa kanssa kokoustajia. Kaupunginjohtaja v. Franke II (po. v. Frenckell) klähm... siis halii naisedustajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Hienoja kuvia menneen ajan Helsingistä ja toki vähän Espoosta ja Vantaaltakin. Miten noista vanhoista kuvista välittyy aina jotenkin kiireetön tunnelma vaikka arkikiireet oli varmaan samanlaista hulabaloota kuin nykyäänkin.:lol: Tuossa näyttää olevan myös joitain kuvia 1980-luvun alusta ja omat ekat muistikuvani kaupungista on myöskin siltä ajalta. Meininki aika samantyylistä kyllä kuin hatarissa muistikuvissani..Tuolta ajalta on mieleen jäänyt tunnelma Kaisaniemenkadun varrelta. Nimittäin muistan Kaisaniemenkadun pakokaasukäyhäisen hengitysilman viel' tänäänkin kun Rautatientorilta painoi jatkuvalla syötöllä busseja kohti Hämeentietä. Taisi siis olla ennen metroa. Kyllä tekniikan kehitys on jossain mielessä ollut ihan hyvä asia!
Pari huomiota:
kuva 31: Johdinauto mallia CCCP. Oli nähtävästi jonkin koekäytön takia täällä, mutta oliko käytössä yksi vai useampi yksilö?
kuva 20: meni "hetki", ennenkuin tajusin kuvan olevan Simonkadulta:lol:
Kuva 82: Oy Liikenne Ab:n Wiima(?)-korinen bussi. Noita oli ajossa vielä 1980-luvun lopullakin, jos muistiani on uskominen. Ainakin tuo pyöreä perä on jäänyt mieleen.
Kuva 111-116 Siljan Svea Regina. Teki myöhemmin 1990-luvulla paluun maailmalta Helsinkiin alkuperäisenä M/S Tallinkina. Taitaa nykyään olla jo nauloina?
Kuva 11: Oldsmobile 442 Intercontinentalin edustalla. Todellinen muskelikauden tuotos, tosin öljykriisi taisi viedä suurimman hohdon. Pienempi konevaihtoehto tuohon oli 6,6 litrainen kasi ja se suurempi 7,5 litrainen.. Tuo AYP-7-yksilöhän on nykyäänkin hyvissä voimissa!

Taitaa mennä ilta rattoisasti kun katsoo nuo muutkin kansiot läpi..:cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
kuva 31: Johdinauto mallia CCCP. Oli nähtävästi jonkin koekäytön takia täällä, mutta oliko käytössä yksi vai useampi yksilö?

Kolme yksilöä oli vuokralla puoli vuotta vuonna 1973. Lisää niistä SRS:n trollisivustolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vuonna 1948 SLTF (Svenska Lokaltrafikföreningen, nykyisin Svensk Kollektivtrafik) järjesti vuosikokouksensa Helsingissä 10.-12. kesäkuuta. Jäsenistö saapui Helsinkiin Kastelholm nimisellä laivalla.

Kastelholm lienee ollut tämä myöhemmin Höyrylaivaosakeyhtiö Boren liikenteessä kulkenut laiva. Vaikuttaisi siltä, että kyseinen alus ei vuonna 1948 ollut normaalisti Helsingin ja Tukholman välisessä liikenteessä, joten veikkaisin sen olleen erikseen tätä matkaa varten vuokratun.
 
Takaisin
Ylös