Valokuvia Jönköpingin bussiliikenteestä

Lauri Räty

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
477
Osoitteista (1) ja (2) löytyy valokuvia Jönköpingin busseista. Saa katsoa ja kommentit ovat tervetulleita.

Taustatiedoksi kerrottakoon, että Jönköping on noin 120000 asukkaan kaupunki. Kaupungin bussiliikenne perustuu kolmee runkolinjaa (punainen, keltainen ja vihreä linja) sekä runkolinjoja täydentäviin esikaupunkilinjoihin. Esikaupunkilinjojen ja runkolinjojen välillä on useilla pysäkeillä suunniteltuja vaihtoyhteyksiä ja liikkuminen bussilla on kaupungissa nopeaa.

Nopeuden, vaihtoyhteyksien toimivuuden ja aikataulussa pysymisen takaavat tasatahtinen aikataulu yhdistettynä joukkoliikenteen saamiin etuuksiin liikennevaloissa ja risteyksissä. Kaupungissa on lisäksi runsaasti joukkoliikennekatuja, joilla on voitu varmistaa joidenkin alueiden toimiva joukkoliikenne (esim. A6 Center -kauppakeskus, Gamla Råslätt).

Busseja on mukava käyttää sillä melkein jokaisella runkolinjojen pysäkillä on reaaliaikainen aikataulunäyttö joka kertoo seuraavan bussin saapumisen. Taustatekniikka on sama Thorebin Kom fram ja ITradio kuin Helsingin Helmi-järjestelmässä.

Kaupungin rakenne muistuttaa jossain määrin Jyväskylää ja asukaslukukin on samaa luokkaa kun Jyväskylään lasketaan maalaiskunta mukaan. Jönköpingin kaupunki maksaa joukkoliikenteestä noin 5,7 miljoonaa euroa vuodessa (v. 2004) kun Jyväskylän kaupungin maksama lipputuki oli 2,1 miljoonaa euroa (v. 2003).
 
Todella kivoja talvikuvia Laurilta.
Jönköpingissä on harrastettu "oikeata" kaupunkibussiliikennettä jo ihan kalustonkin puolesta yli puoli vuosisataa. Sinne hankittiin amerikkalaisesikuvan mukainen Metropol-bussi ja useita Capitol-busseja samaan aikaan kun Tukholmaankin. Suomessa elettiin nokkakonebussien valtakautta vielä silloin sekä siitä ainakin 10 vuotta eteenkin päin suurimpiakin kaupunkeja myöten. Jönköping ei ole kaupunkiliikenneharrastuksen kannalta lainkaan "mikä tahansa paikka" :)
 
Eikö Jönköpingissä ollut raitiovaunujakin vielä muutama vuosi ennen H-päivää (=Högertrafikomläggning, siis siirtyminen oikeanpuoliseen liikenteeseen)?
 
Hape sanoi:
Eikö Jönköpingissä ollut raitiovaunujakin vielä muutama vuosi ennen H-päivää (=Högertrafikomläggning, siis siirtyminen oikeanpuoliseen liikenteeseen)?
Ruotsin ratikkaseuran ratikka-atlas: "stängd: 1958-06-07 ". Raitiotie lakkautettiin tosiaan jo "muutama vuosi" ennen oikealla siirtymistä (Dagen H oli syyskuun alkupäivinä 1967). Olennaista tosiaan on, että Jönköping oli ratikkapaikkakuntakin.
 
Rattivaunu sanoi:
Olennaista tosiaan on, että Jönköping oli ratikkapaikkakuntakin.
Vanhat raitiovaunuhallitkin ovat kaupungissa vielä tallella. Hallit on remontoitu opiskelija-asunnoiksi.
 
Yksi kuva lauantai-iltapäivältä 28.1.2006. Arriva 6422 saapumassa Juneportenin pysäkille. Auto on Volvo B10BLE / Carrus CityL vuodelta 1997 ja poikkeuksellinen vieras linjalla 10 lauantaisin.

Kuvalinkki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Valokuvia Jönköpingistä pilviseltä perjantailta 24.3.2006 löytyy osoitteesta (1). Päivän kuvakierroksen tarkoitus oli vangita Swebusin Neoplan-nivelbussi kuvaan, mutta sen sijaan löytyi paljon muuta mukavaa ja vähän erikoistakin.

Erikoisuuksista mainittakoon Swebusin Scania MaxCi linjalla 26 (normaalisti teli- tai nivelautoja) ja Arrivan 2-akselisia autoja runkolinjalla 2 (normaalisti Omnicity-niveliä).
 
Komeita kuvia ovat. Mutta mallit kiinnostavat enemmän. Omnicity-nivelet ja Scalat on toki jo Tampereella nähty, mutta että Citaro-nivel ja Volvon 8700-teli! Kyllä selkeästi on Linköpingissä panostettu myös autojen ulkoiseen olemukseen. Olisiko linjakarttaa saatavilla mistään?
 
Razer sanoi:
Omnicity-nivelet ja Scalat on toki jo Tampereella nähty, mutta että Citaro-nivel ja Volvon 8700-teli!
Omnicity-nivelet on toki lähes samanlaisia kuin Tampereella, mutta Scalat ovat puhtaasti pitkien seutulinjojen autoja pehmeillä penkeillä. Niissä on muuten fiilis kuin pikavuoroautossa, mutta istuimet ovat matalammalla. Autoissahan on tavaratilaakin keskioven ja taka-akselin välissä. Volvo 8700 -telit ovat samanlaisia seutuautoja kuin nuo Scalat. Mukavia pelejä.
 
Tällä kertaa kuvia löytyy Huskvarnan taajamasta Jönköpingin itäpuolelta. Huskvarna sijoittuu useiden melko jyrkkäreunaisten jokilaaksojen suulle ja osa asutuksesta on näiden laakson rinteillä. Maisemat ovat paikoin todella komeita. Kooltaan Huskvarna on hieman Vaajakosken taajamaa isompi, tehden koko Jönköpingistä kuitenkin Jyväskylän kokoisen (maalaiskunta mukaan laskettuna).
 
Takaisin
Ylös