Lauri Räty
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 477
Osoitteista (1) ja (2) löytyy valokuvia Jönköpingin busseista. Saa katsoa ja kommentit ovat tervetulleita.
Taustatiedoksi kerrottakoon, että Jönköping on noin 120000 asukkaan kaupunki. Kaupungin bussiliikenne perustuu kolmee runkolinjaa (punainen, keltainen ja vihreä linja) sekä runkolinjoja täydentäviin esikaupunkilinjoihin. Esikaupunkilinjojen ja runkolinjojen välillä on useilla pysäkeillä suunniteltuja vaihtoyhteyksiä ja liikkuminen bussilla on kaupungissa nopeaa.
Nopeuden, vaihtoyhteyksien toimivuuden ja aikataulussa pysymisen takaavat tasatahtinen aikataulu yhdistettynä joukkoliikenteen saamiin etuuksiin liikennevaloissa ja risteyksissä. Kaupungissa on lisäksi runsaasti joukkoliikennekatuja, joilla on voitu varmistaa joidenkin alueiden toimiva joukkoliikenne (esim. A6 Center -kauppakeskus, Gamla Råslätt).
Busseja on mukava käyttää sillä melkein jokaisella runkolinjojen pysäkillä on reaaliaikainen aikataulunäyttö joka kertoo seuraavan bussin saapumisen. Taustatekniikka on sama Thorebin Kom fram ja ITradio kuin Helsingin Helmi-järjestelmässä.
Kaupungin rakenne muistuttaa jossain määrin Jyväskylää ja asukaslukukin on samaa luokkaa kun Jyväskylään lasketaan maalaiskunta mukaan. Jönköpingin kaupunki maksaa joukkoliikenteestä noin 5,7 miljoonaa euroa vuodessa (v. 2004) kun Jyväskylän kaupungin maksama lipputuki oli 2,1 miljoonaa euroa (v. 2003).
Taustatiedoksi kerrottakoon, että Jönköping on noin 120000 asukkaan kaupunki. Kaupungin bussiliikenne perustuu kolmee runkolinjaa (punainen, keltainen ja vihreä linja) sekä runkolinjoja täydentäviin esikaupunkilinjoihin. Esikaupunkilinjojen ja runkolinjojen välillä on useilla pysäkeillä suunniteltuja vaihtoyhteyksiä ja liikkuminen bussilla on kaupungissa nopeaa.
Nopeuden, vaihtoyhteyksien toimivuuden ja aikataulussa pysymisen takaavat tasatahtinen aikataulu yhdistettynä joukkoliikenteen saamiin etuuksiin liikennevaloissa ja risteyksissä. Kaupungissa on lisäksi runsaasti joukkoliikennekatuja, joilla on voitu varmistaa joidenkin alueiden toimiva joukkoliikenne (esim. A6 Center -kauppakeskus, Gamla Råslätt).
Busseja on mukava käyttää sillä melkein jokaisella runkolinjojen pysäkillä on reaaliaikainen aikataulunäyttö joka kertoo seuraavan bussin saapumisen. Taustatekniikka on sama Thorebin Kom fram ja ITradio kuin Helsingin Helmi-järjestelmässä.
Kaupungin rakenne muistuttaa jossain määrin Jyväskylää ja asukaslukukin on samaa luokkaa kun Jyväskylään lasketaan maalaiskunta mukaan. Jönköpingin kaupunki maksaa joukkoliikenteestä noin 5,7 miljoonaa euroa vuodessa (v. 2004) kun Jyväskylän kaupungin maksama lipputuki oli 2,1 miljoonaa euroa (v. 2003).