Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Pyromaaniveturi

  1. #1
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Pyromaaniveturi

    Onneksi suomessa ei ole tällaisia veturia. Taitais olla Suomen metsät entisiä. Ihmettelen kuinka noita voi käyttää. Voiko joku enemmän tietävä kertoa tosta veturista. Paikka on Balkanin alueilla. Taitaa olla luonnossa pelottava näky.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  2. #2
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Heh, kyseessä on bulgarialainen 07-sarjan veturi, joita löytyy myös Saksasta, runsaslukuisimpana tyyppinä BR 232 (Ljudmila). Venäjälläkin noita on joitakin ollut tyypillä TE109.

    Sitä en kyllä tiedä, mistä noin komeat lieskat ovat syntyneet. Palaako polttoaine pakoputkistossa vai onko tulipalo itse moottoritilassa? Poikkeustilannehan tuo kyllä on.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Isäni kertoi aikanaan, että joskus "muinaisina" höyryveturiaikakausina myös Suomessa paloi metsää aika-ajoin VR:n "toimesta". Näin siis ainakin Haapamäki-Jyväskylä välisellä rataosuudella Keuruun Viinalahden kohdalla, jossa on sukumme kesämökki ollut jo vuodesta 1947. Ko. paikalla on melkoinen nousu (siis suuntaan Keuruu-Haapamäki) ja molemmilla puolilla rataa sankka havupuumetsä. Kuiva kesä ja höyryverurista pari sopivaa kipinää rutikuivien havujen sekaan eikä muuta tarvitakaan. Myös isäni on ollut noita paloja sammuttamassa yhdessä sisarustensa kanssa (palokunta tietysti päävastuullinen tuossa hommassa).

    Ko. rataosuus oli muuten hyvin vilkas ennen uuden "oikoradan" eli Jämsä-Jyväskylä rataosuuden käyttöönottoa ja minäkin olen nähnyt upeiden Dm8/9-runkojen eli "Pokkanoiden" kulkevan mökkimme ohi. Tuolloin toki vielä VR:n pikajunakaluston parhaimmistona (vrt. Pendolino nykyään). Dr12-veturit eli Hurut olivat vielä 80-luvun puoliväliin tavarajunien vakiovetojuhtia tuolla osuudella. "Lättähatut" eli Dm7:t olivat aivan itsestäänselvyys siellä ja nythän kiskobussiliikenne on palautumassa tuolle rataosuudelle Dm12-moottorijunien myötä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •