Bussiliikennettä Helsingborgissa ja Lundissa

Näkyvätpä Etelä-Ruotsissa luottavan enemmän saksalaiseen kaasuosaamiseen kuin oman maansa tuotteisiin. :)
 
Rattivaunu sanoi:
Näkyvätpä Etelä-Ruotsissa luottavan enemmän saksalaiseen kaasuosaamiseen kuin oman maansa tuotteisiin.
Molemmat yritykset, Arriva ja Bergkvarabuss, ovat hankkineet dieselautonsa Scanialta jo pitkään, joten siinä lienee syy hankkia saksalaisia busseja. Toki Arrivalla oli Lundin edellisenä liikennöitsijänä Vantaalla valmistettuja kaasu-Volvoja Carruksen korilla, liekö niistäkin kokemusta karttunut vaikuttamaan tähän päätökseen.
 
KjaO-K sanoi:
Missä vaiheessa Arriva hävisi Lundin paikallisliikenteen?
Bergkvarabuss aloitti liikennöinnin Lundissa 1.5.2005 ja Arriva Helsingborgissa 12.6.2005. Kesäkuussa 2005 otettiin Helsingborgissa käyttöön myös uusi bussivarikko, Busspunkten. Varikon omistaa Skånetrafiken ja sieltä operoivat tällä hetkellä Arriva ja Swebus.

Idea tilaajavetoisesta varikosta on ilmeisesti Tukholman ulkopuolella harvinainen. Perusajatuksena on kuitenkin mahdollistaa tasapuoliset lähtökohdat liikennöitsijöille kilpailutettaessa kaasubussiliikennettä ja antaa liikennöitsijöille paremmat mahdollisuudet yhteistyöhön ja toiminnan tehostamiseen. Sitä myöten uskotaan liikenteen laadun paranevan ja kustannustason pysyvän kurissa.
 
Takaisin
Ylös