HelB 217:n pysäkkinäyttö

juhanahi

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
348
Tänään matkustin HelB:in bussilla #217 linjalla 66A. Linjurissa oli tällainen pysäkkinäyttö:

Kuvalinkki

Näyttö on siis sijoitettu oikean puolen ensimmäisen penkkiparin yläpuolelle. Näytön mustassa yläosassa kiersi linjan pääteasema suomeksi ja ruotsiksi, sekä kello (kuvassa). Keltaisessa osassa näkyi isolla seuraava pysäkki ja pienemmällä siitä seuraava. Tekstit vaihtuivat suomen ja ruotsin välillä. Laitteen varsinaisen näytön vasemmalla puolella (kuvassa tolppien takana) oli melko pienikokoinen "STOPPING" -merkkivalo.

Onko kuinka laaja kokeilu (?) vai onko näitä jo tulossa/tullut laajemminkin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
juhanahi sanoi:
Näyttö on siis sijoitettu oikean puolen ensimmäisen penkkiparin yläpuolelle. Näytön mustassa yläosassa kiersi linjan pääteasema suomeksi ja ruotsiksi, sekä kello (kuvassa). Keltaisessa osassa näkyi isolla seuraava pysäkki ja pienemmällä siitä seuraava. Tekstit vaihtuivat suomen ja ruotsin välillä. Laitteen varsinaisen näytön vasemmalla puolella (kuvassa tolppien takana) oli melko pienikokoinen "STOPPING" -merkkivalo.

Onko kuinka laaja kokeilu (?) vai onko näitä jo tulossa/tullut laajemminkin?
Siit tulee jo about vuosi aikaa kun itse bongasin muutamissa Helsingin Bussiliikenteen teli-Säffleissä näitä Tryggitin näyttöjä. Niiden toimivuus oli silloin mitä oli, ne oli joko kokonaan pimeenä, tai niiden kertomalla informaatiolla ei ollut mitään arvoa. Tässä yksi kuvaa melkein vuoden takaa:

http://killerpop.irc.fi/bus/week14-2005/89.html - linja 65, ilman A-tunnusta ;)

Pienellä etsimisellä löytyisi yhtä informatiivista sisältöä kertova näyttö, joka oli olevinaan linjalla 21. Ilmeisesti kirjaimet eivät kuulu kaupunkiliikenteeseen ;)
 
Eikös nuo sisänäytöt löydy jo ainakin suurimmasta osasta linjojen 65A/66A kalustosta, noissa Volvo 8500LE maakaasubusseissa taitaa olla tuollaiset isommat näytöt ja vuoden -98 City L-teliautoissa taitaa olla kapeat ja pitkulaiset näytöt. Olen nähnyt tuollaisen isomman näytön myös jossain Scalassa Itä-Helsingissä linjalla 95, auton numero oli jokin väliltä 233-248
 
Tänään menin aamulla linjan h66A autolla HelB 220, jonka Tryggit näytti jotain konekielistä sepustusta (saattoi olla "komentotilassa" tjsp). Tummalla taustalla oli useita rivejä erittäin pientä piiperrystä.
 
Näytöt liittyvät Helmi-järjestelmään, eli toimittavat samaa virkaa kuin erilaiset näytöt vaikkapa ratikoissa. Tämän mallisia Tryggitin DV12-näyttöjä löytyy loppupään teli-Säffleistä sekä 210:sta. Uudempiin asennuksiin käytetään nykyään pienempää ledinäyttöä.

killerpopin mainitsemat kirjainongelmat liittyvät aikaan jolloin Helmi-järjestelmän tietoja ei vielä linjoille 65A ja 66A ollut tai kun autot ovat Helmittömällä linjalla ja kuljettajat pistävät linjatunnuksen ajotietokoneelle käsin. Ongelma johtuu ohjelmassa olevasta virheestä: kirjaimia ei yksinkertaisesti linjatunnukseen saa vaikka ohjekin väittää sen onnistuvan. :)

akin 233:ssa bongaama näyttö taas oli aluksi käytössä polttoaineen kulutuksen seurantaan (tiedä sitten miksi matkustamon puolelle piti näyttö asentaa), ja myöhemmin siihen vaihdettiin karttaohjelma joka näytti bussin sijainnin gps-paikannuksen perusteella.
 
Takaisin
Ylös