Kuvia Turusta

Waltsu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
780
Toisen lakkopäivän 7.3. kuvasatoa nähtävissä täällä. Joitakin linjoja ajettiin tavallista isommilla busseilla, osa linjoista ajoi vain toista puolikastaan, ja vuorovälejä oli harvennettu. Liikennelaitoksen linjoilla oli normaalit vuorovälit - harvennus olikin iskenyt linjanumeroihin...
 
Waltsu sanoi:
Toisen lakkopäivän 7.3. kuvasatoa nähtävissä täällä. Joitakin linjoja ajettiin tavallista isommilla busseilla, osa linjoista ajoi vain toista puolikastaan, ja vuorovälejä oli harvennettu. Liikennelaitoksen linjoilla oli normaalit vuorovälit - harvennus olikin iskenyt linjanumeroihin...
Miten noihin lakkokuviin yleensä suhtaudutaan, onko täysin luvallista julkaista kuvia ja mitä niissä saa olla? Siis nyt tarkoitan lakko-ajan kuvia, en kuvia normaalitilanteen liikenteestä. Luin jostain että lakko-ajan kuvista voi tulla juridisia ongelmia. Tosin se taitaa liittyä pikemmin kai lakkovahtien ottamiin kuviin matkustajista tms.

Mainittakoon selvennykseksi etten itse ole minkään bussifirman palveluksessa ja kuvauksissani en yleensä edes huoli matkustajia enkä kuskeja kuviini ;) . Kuvailen vain busseja.
 
Tietysti saa kuvata! Kysymys on täysin outo.

Lisäksi toivoisin, että kuvissa näkyisi myös ihmisiä. Niitä vartenhan ne bussitkin kulkevat. Ei täällä "vielä" ole Pohjois-Korean meininkiä eikä neutronipommiakaan ole tiputettu. Että kaikki elollinen kuolee ja vain esineet jäävät paikoilleen.

Pientä vaivaa tietenkin kuvaajan pitää nähdä, että ne pahuksen haitat eli ns. matkustajat ovat jossain muualla, kuin kuvan kohteen edessä, mutta ihmisiä sivulle, taakse ja vaunun sisälle - kiitos!
 
Compact sanoi:
Tietysti saa kuvata! Kysymys on täysin outo.

Lisäksi toivoisin, että kuvissa näkyisi myös ihmisiä. Niitä vartenhan ne bussitkin kulkevat. Ei täällä "vielä" ole Pohjois-Korean meininkiä eikä neutronipommiakaan ole tiputettu. Että kaikki elollinen kuolee ja vain esineet jäävät paikoilleen.

Pientä vaivaa tietenkin kuvaajan pitää nähdä, että ne pahuksen haitat eli ns. matkustajat ovat jossain muualla, kuin kuvan kohteen edessä, mutta ihmisiä sivulle, taakse ja vaunun sisälle - kiitos!
Syy miksi itse jätän matkustajat ja kuskin mieluiten pois kuvista tai vähintäänkin retusoin tunnistamattomaksi on yksinkertaisesti vain se ettei varmasti kukaan tule verenimijälakimiehen kanssa syyttämään yksityisyytensä menettämisestä. Minä kun en ala jokaiselta lupia kysymään, siksi on helpompi ettei kuvissa ole kenenkään naamaa. :D

Mitä sitten lakkovahtien ottamiin kuviin tulee niin tosiaan joku toisaalla esitti väitettä että heidän ottamista kuvista saattaisi tulla ongelmia. Mene ja tiedä, ite en tosiaan ole bussifirmojen kanssa muussa tekemisissä kuin vaan penkkiä kuluttamassa persauksillani.
 
Ilmeisesti kansalaisten keskuudessa on epäselvää se, missä ja mitä saa kuvata ja miten niitä kuvia saa julkaista. Kamera-lehdessä 2/2004 julkaistu artikkeli kertoo seikkaperäisesti kuvaamisen pelisäännöistä. Bussiin nousevia ihmisiä saa siis vapaasti kuvata, eikä hankaluuksia tule kuvaajalle edes silloin, kun kuvaa jonkun herran ns. väärän leidin seurassa.

Ja täytyy niiden matkustajien joskus olla kuvaajan ja bussin välissäkin, muuten jälkipolvet jäävät ihmettelemään, että miten ne ihmiset sinne bussin sisään oikein pääsivät... Toiset kuvaavat busseja varikolla ilman haittatekijöitä, toiset toreilla matkustajineen, kolmannet bussin kiitäessä pitkin katuja, neljännet milloin mitenkin...
 
Ei liity säikeen hienoihin kuviin millään muotoa vaan vain Onnibussin tekstiin:

Tyyppikuva vs. linjakuva

Tyyppikuva otetaan kalustosta matalassa yleisvalaistuksessa niin että alakertakin näkyy hyvin. Kun sellainen hyvä on kerran otettu, ei sellaista tarvitse toiste ottaa, jos kohde ei ole miksikään muuttunut.

Linjakuva on sitten ihan eri asia: sehän kuvaa kalustoa käyttöliikenteessä eri maisemissa ja erilaisessa kaupunki- yms. miljöössä. Jos ei siinä yhteydessä näy eloa niin sehän vain osoittaa, että turhaa on sillä vehkeellä liikennöidä, kun ei se matkustajiakaan kiinnosta. Aivan liian harvoin, jos tuskin koskaan, näkee kalustoa kuvatun pysäkillä, jossa siihen on menossa ns. matkustajia. Kuvat ovat kyllä lähes täysin neutronityylisiä. Yksi vihje: kuvaa pysäkiltä liikkeelle lähtenyt kalusto niin että pysäkki ja sinne jääneet (muita vuoroja odottava sakki) näkyy kaluston peräpään jälkeen. Ei tule siis kaluston eteen, mutta näkee, että miksi sitä liikennöidään. Ja lisäksi enemmän kuvia ovipuolelta, ei aina sileältä sivulta!

Olen huomannut tämän omia kuvia jälkikäteen arvioidessani.
 
onnibussi sanoi:
Miten noihin lakkokuviin yleensä suhtaudutaan, onko täysin luvallista julkaista kuvia ja mitä niissä saa olla? Siis nyt tarkoitan lakko-ajan kuvia, en kuvia normaalitilanteen liikenteestä. Luin jostain että lakko-ajan kuvista voi tulla juridisia ongelmia. Tosin se taitaa liittyä pikemmin kai lakkovahtien ottamiin kuviin matkustajista tms.
Mainittakoon selvennykseksi etten itse ole minkään bussifirman palveluksessa ja kuvauksissani en yleensä edes huoli matkustajia enkä kuskeja kuviini ;) . Kuvailen vain busseja.
Onnibussi varmaan tarkoittaa lakonaikaisia kuvia, joista kuljettaja on tunnistettavissa. Eräissä tapuksissa jotkut foorumilla satunnaisesti surffailevat saattavat tehdä tiettyjä johtopäätöksiä. Tietysti lakon aikana voi ottaa bussikuvia, ja kannattaakin ottaa erikoistilanteesta, mutta mahdollisten turhien jälkipuheiden välttämiseksi kannattaa ottaa kuvat niin, ettei kuljettaja näy ja ole tunnistettavissa. (peittyy tuulilasin heijastuksiin ym.).
 
Lisää kuvia esillä Pääskyvuoren linkkitornin vaiheilta 12.4. sekä mm. Kakskerran koululta 19.4.

Tulipa vihdoin kuvattua Kakskerran koululaislinja 72 SL:n väreissä, vaikken saanutkaan linjakuvaa Kaivoisista kuten olin suunnitellut. Kas kun 12.10-lähtö vastoin aikataulukirjan tietoa ei ajakaan Erikvallaan, vaan linja 14 käy hakemassa lapset koulusta. Eikä kamera tietenkään ollut valmiina kuvaamaan 14:n spesiaalia... Seuraavaa 72:n kierrosta en sitten jäänyt odottelemaan.

Mutta onpahan sitten syytä käydä Kakskerrassa uudemman kerran!
 
Komealta tuo ex. Jyrkilä näyttää seitsikon/TLO:n väreissä. Linjakilvet sopivat minusta mahtavasti tuohon autoon ja näyttää siinä olevan myös asianmukaiset penkit. :)

Hienot kuvat!
 
Pari kuvakoostetta lisää - 18.5.2006 ja 25.5.2006. Jälkimmäisessä on kuvia Turun matkustajakäyttöisestä joukkoliikennevälineestä: kampiföristä.
 
Pyhäehtoon 28.5.2006 kuvasatsista löytyy myös Julinin uusi teli-Scala, jonka väritys poikkeaa hieman aiemmista TLO-värisistä Scaloista.
 
Takaisin
Ylös