Kööpenhaminassa alkoi raitioliikenne 150 v sitten

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
573
Tiistaina 22.10.2013 tuli kuluneeksi tasan 150 vuotta raitioliikenteen aloituksesta Kööpenhaminassa. Berlingske -lehti on julkaissut aiheeseen liittyvän 44 kuvan sarjan. Koska tanskan kieli ei aivan kaikille taida avautua, niin tässä Piirkan pieni vapaakäännöskavalkadi.

Kuva (päivämäärä tai vuosiluku)
1) aloituskuvassa kutoslinjan ratikka
2) piirrustus hevosraitiovaunusta (1863)
3) piirrustus: raitiovaunuja Vesterbrogadella (1900)
4) Tanskassa raitiovaunuja oli Köpiksessä, Odensessa sekä Århusissa. Kuvassa Köpiksen Rådhuspladsen (1941)
5) ilmahälyytys - matkustajat ja henkilökunta ovat siirtyneet pommisuojaan Vester Voldgadella (1943)
6) ihmiset ovat kokoontuneet rahanvaihtopisteelle päästääkseen eroon vanhoiksi menevistä seteleistä (1945)
7) uusi yölinja (kansan suussa "Lyntoglinjen" - "pikajunalinja") aloittaa liikennöinnin (1945)
8) kansa juhlii vapautusta (saksalaisten maastapoistumista) (4.5.1945)
9) pyöräilijä sekä raitiovaunu Århusin Clements Brolla. Kaupungissa oli raitioliikennettä 1884-1971 (?)
10) raitioteiden kiskonpuhdistusvaunu R1 Pumpehusvejllä Sydhavnissa (1950)
11) kolarista kaaokseen Lyngbyvejllä (1950)
12) linjan 18 vuoro lähtee Toftegaards Pladsilta suuntana Østerbro (1951)
13) Kööpenhamina verhoutuu sumuvaippaan. Kutonen ohittaa Raadhuspladsenin (1951)
14) kiskot peiteteään piellä Bernstorffsvejllä (1953)
15) raitiotieyhtiö kokeilee valomainontaa ratikoiden katonrajassa (1953)
16) linja 14 Strandvejenillä lähellä Skovshovedia (1953)
17) matkustajia raitiovaunussa (1954)
18) linja 16 Kongens Nytorvilla, taustalla tavaratalo Magasin (1954)
19) raitiovaunuja hallissa (1955)
20) henkilökunta tarkastaa raiteistoa vitosen ratikan kiskoiltasuistumisen johdosta (1955)
21) Rådhusplatsen on saanut lumipeitteen (1956)
22) sadepäivä Vesterbrogadella (1958)
23) kolarin jälkiä siivotaan. Linjojen 2 ja 9 vaunut kolaroivat (1958)
24) henkilökunta tuuppaa linjan 1 vaunun takaisin kiskoille kolarin jälkeen (1958)
25) kolarin jälkiä siivotaan. Linjan 9 vaunu kolaroi olutkuljetusauton kanssa (1959)
26) linja 16 lumisohjoisella Rådshuspladsenilla (1951)
27) rahastajattaret saavuttivat suuren suosion (1960)
28) raitiovaunu työntää lumenaurausvaunua (1960)
29) kuvatekstin mukaan hevosraitiovaunu. Kuvassa näkyy pikemminkin hevosomnibussi (1960)
30) 30 uuden raitiovaunun Köpiksen valloitus (1960)
31) Valbyn halli puolitäynnä vanhoja ratikoita (1961)
32) kolmosen ratikka voimakkaan sadekuuron synnyttämässä jättilätäkössä (1963)
33) linjan 15 lakkautuksesta tiedotetaan pysäkillä (1963)
34) linjan 15 viimeinen vuoro (1963)
35) kakkosen telivaunujuna Thorvaldsenin museon luona (1964)
36) ihmiset tungeksivat päästäkseen mukaan kasin viimeiselle vuorolle (1965)
37) kasi pyörien ja autojen seassa (1965)
38) ysi Amagerbrogadella (1965)
39) sama kuvan 37 kasi, suuntana Bellahøj (1965)
40) neiti Düsseldorf lastataan laivaan, kokka kohti Egyptiä (1969)
41) vitonen (Amager - Husum Torv) kulki viimeisen kerran 22.4.1972. Seuraavana päivänä järjestettiin ratikoiden jäähyväiskulkue (23.4.1972)
42) kuningatar Margareeta puolisoineen matkasivat (kuvatekstin mukaan) hevosratikalla (kun po. hevosomnibussilla) Bornholmissa (2005)
43) museonjohtaja / Sporvejshistorisk Selskabin puheenjohtaja Mikael Lund esittelee restauroidun NESA -ratikan 929 (Skjoldenæsholmissa) (2009)
44) Melbournessa on maailman laajin ratikkaverkosto pituudeltaan 250 km. Kuvassa kuitenkin toinen klassinen raitiojärjestelmä: San Fransisco (?)
 
Takaisin
Ylös