Muutamia täydennyksiä omilta reissuiltani.
Joillakin isoimmilla ratikoiden pysäkeillä on ainakin ollut kioskeja metroasemien yhteydessä vielä viime syksynä. Yhtenä esimerkkinä Novocherkasskayan asema. Näitä oltiin kuitekin kieltämässä kansalliseen turvallisuuteen vedoten, joten ovat voineet kadota. Todellinen syy oli kaupallis-poliittinen, mutta en enää muista tarkemmin kuka hyötyy ja miten kioskien poistamisesta pysäkeiltä.Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Usein kyllä tuntui, että vaunut pysyvät raiteilla puhtaasti pyhällä hengellä. Rataverkko on mainitsemallasi tavalla kamalassa kunnossa. Olisi kiinnostavaa tietää milloin sitä on viimeksi hoidettu. Ainakin Bukarestista on kuulunut, että viimeksi 80-luvulla Neuvostotekniikalla peruskorjatut radat ovat nyt tuhoutuneet uusittavaan kuntoon.Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Pietarin politiikka tässä asiassa on ilmeisesti poukkoilevaa. Pitkää raitioteitä on poistettu autojen tieltä samaan tapaan kuin niin monessa länsikaupungissa aiemmin. Nyt on kuitenkin alkanut kuulua puhetta myös joidenkin linjojen peruskorjaamisesta pikaraitiotietasolle. Aikataulu on luonnollisesti täysin avoin. Venäjällä ei yleensä voi ennustaa mitään. Täytyy vain katsoa miten käy.Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Todella monessa entisessä neuvostokaupungissa olisi nyt tuhannen taalan paikka. Täytyy toivoa, että edes osa hyödyntää sen. Meille tutuin lienee Tallinna, mutta vielä parempi esimerkki on Bratislava, josta voisin yrittää ehtiä kirjoittaa kertomuksen.
Tarkasti ottaen OmniLinkit.Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Toisaalta järjestelmä tietysti palvelee hyvin kunhan halpaa työvoimaa on saatavilla. Ekologisesti reittitaksit ovat heikompia kuin muu joukkoliikenne, mutta kuitenkin henkilöautoja parempia.Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
En tietenkään suosittele reittitakseja laajamittaiseen käyttöön, mutta palvelulinjojen suunnittelussa kannattaisi ehkä käydä vilkaisemassa niitä. Palvelulinjoillahan täällä ei yleensä ole matkustajia mitenkään liikaa.