Joukkoliikennefoorumi aukeaa

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Bussi-, juna-, raitiovaunu- ja metroharrastajille suunnattu suomalainen keskustelufoorumi "Joukkoliikennefoorumi" aukesi tänään osoitteessa http://jlf.fi (myös helpommin muistettava http://joukkoliikenne.net). Foorumi helpottaa harrastajien keskinäistä tiedonvaihtoa ja mahdollistaa niin uutisten kuin mielipiteidenkin vaihdon reaaliajassa.

Aikaisemmin ei ole ollut suomenkielistä keskustelupalstaa, jossa olisi ollut mahdollista keskustella raitiovaunuista ja metroista. Keskustelua on käyty kömpelösti mm. Suomen Raitiotieseuran sähköpostiringissä ja ruotsinkielisillä foorumeilla. Joukkoliikennefoorumilla keskustelu on paljon helpompaa ja se tavoittaa enemmän harrastajia.

Joitakin bussiaiheisia foorumeita on ollut ennestään. Joukkoliikennefoorumi eroaa niistä pitämällä tiukempaa linjaa viestien tasossa. Moderaattorit pitävät huolen siitä, että foorumi pysyy asiallisena tiedonvaihtopalstana. Tämän vuoksi käyttäjien on myös ilmoitettava oma nimensä käyttäjätiedoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onnitteluni ja kiitokseni niille, jotka ovat tämän pystyyn laittaneet. Onhan se fiksua - joskaan ei kansainvälistä - että voimme keskustella Suomen joukkoliikenteestä suomeksi suomalaisella foorumilla.

Antero
 

Liitetiedostot

  • WP_20160319_004.jpg
    WP_20160319_004.jpg
    39.7 KB · Lukukerrat: 2
  • WP_20160319_005.jpg
    WP_20160319_005.jpg
    40.4 KB · Lukukerrat: 2
  • WP_20160319_006.jpg
    WP_20160319_006.jpg
    38.8 KB · Lukukerrat: 2
  • WP_20160319_007.jpg
    WP_20160319_007.jpg
    39.9 KB · Lukukerrat: 2
  • WP_20160319_008.jpg
    WP_20160319_008.jpg
    37.9 KB · Lukukerrat: 2
  • WP_20160319_009.jpg
    WP_20160319_009.jpg
    40.5 KB · Lukukerrat: 2
  • WP_20160319_010.jpg
    WP_20160319_010.jpg
    43.9 KB · Lukukerrat: 2
  • WP_20160319_011.jpg
    WP_20160319_011.jpg
    44.6 KB · Lukukerrat: 1
Kiitos ylläpidolle ja muillekkin osaanottajille, jotka tämän aikaan saivat. Tällaista oon odottanutkin. :wink:
 
Hienoa, että tällainenkin foorumi on saatu aikaiseksi. Nyt vain sana leviämään eri kanavia pitkin, jotta tänne saadaan mahdollisimman paljon keskustelijoita. Itse pistin jo merenkulkufoorumille tämän pienen mainoksen tästä foorumista, sillä tiedän kyseiseltä foorumilta löytyvän ainakin muutaman potentiaalisen kirjoittelijan. Toivottavasti he nielevät syötin... :wink:
 
No onhan esimerkiksi Suokinlautta osa HKL:n joukkoliikennejärjestelmää. Tuo maininta vesijoukkoliikenteen puuttumisesta tuossa mainostopicissa oli lähinnä vain puolivakavissaan tehty heitto, vakavasti puhuen tuollainen alue tuskin saisi kovinkaan suurta suosiota.
 
Isot kiitokset minultakin niille, jotka ovat tämän Joukkoliikennefoorumin pystyyn pykänneet. Tällaista olen hissukseen haikaillut. :D
 
738 sanoi:
vakavasti puhuen tuollainen alue tuskin saisi kovinkaan suurta suosiota.
Eipä sitä kokeilematta tiedä. Eikö voisi avata vesiliikenteellekin oman osionsa? Sittenpä sen näkisi.
 
Taisi tulla tyylikkäät viisi vuotta täyteen (ainakin 28.6.). Vaan mistä mahdamme kirjoitella kesällä 2015? Eivätköhän tutut jutut hallitse keskustelua silloinkin... :)
 
Taisi tulla tyylikkäät viisi vuotta täyteen (ainakin 28.6.). Vaan mistä mahdamme kirjoitella kesällä 2015? Eivätköhän tutut jutut hallitse keskustelua silloinkin... :)

Optimistisesti veikkaan että tuolloin jännitetään Bergenin raitiotien avajaisten sijaan Tampereen raitiotien avajaisia ja pohditaan linjojen 2-3 reittien yksityiskohtia. Luonnollisesti jäljelle jäävät Tampereen bussilinjat olisi strukturoitu runko- ja täydentäviksi linjoiksi, kenties brändätty fiksusti ja niistä olisi selkeä diagrammikartta olemassa. Varmaan 1-2 runkobussilinjaa olisi päätetty toteuttaa trollikkana ja ilmajohtojen pystytys olisi kovaa vauhtia käynnissä.

Jos vielä lentoradasta olisi päätös tehty ja kenties jo hanke työn alla, niin sitten olisin oikein tyytyväinen. :D
 
Haluaako joku veikata, mikä on bensan litrahinta Suomessa vuonna 2015?
Vaan mitäs veikkaisitte bensan hinnan kipurajaksi, joka alkaa aiheuttaa selkeätä siirtymää joukkoliikenteeseen? Vinkkinä todettakoon, että seudun keskimääräinen noin 13 km:n edestakainen työmatka-autoilu maksaa tänään noin 55 euroa ja seutulippu noin 80 €. Hinnat olisivat ”samat” (autoilijathan eivät maksa mitään autonsa huollosta, pesettämisestä, vakuuttamisesta eikä ostamisesta), jos bensa maksaisi noin 44 % enemmän. Mutta paljonko enemmän pitää maksaa, jotta autoilija suostuu kaksinkertaiseen matka-aikaan ja pariin vaihtoon? Liikenne-ennusteissa käytetään autoilijan ajan arvona noin 8 €/h.

Jos otetaan ajan hinta mukaan ja ajatellaan, että autoilija menettää joka päivä tunnin enenmmän vapaa-aikaansa metron ja bussien mukavuudessa (esikaupunkeihin ei ratikalla pääse), joukkoliikenteen käyttö maksaa 80 € + 21 x 8 € = 248 €/kk. Se on 4,5 kertaa nykyinen bensa, eli noin 6,3 €/l. Tuntuisko uskottavalta kipurajalta?

Antero
 
Optimistisesti veikkaan että tuolloin jännitetään Bergenin raitiotien avajaisten sijaan Tampereen raitiotien avajaisia ja pohditaan linjojen 2-3 reittien yksityiskohtia.
En enää usko, että ratikka saataisiin täällä oikeasti avattua vielä kesällä 2015. Rakenteilla se lienee jo. Jokeri saatetaan hyvinkin avata tuolloin, samoin Laajis-ratikka. Jos viisi vuotta kaupungin byrokratian rattaissa ollut aloite saadaan vihdoinkin rullaamaan, voidaan myös Turussa juhlia museoraitiotien avajaisia. Joten Mikko L, nyt kun kaimasi lähtee kiskojarrun päältä pois elinkeinoelämää palvelemaan, olisi tilaisuus laittaa seuraavan kaupunginjohtajan kautta asia uudestaan rullaamaan! ;)

Mitä tulee Tampereen ratikkaan, veikkaan nyt seuraavanlaisen kronologian:

  • 2010: Ratikan alustava yleissuunnitelman teko käynnistyy
  • 2011: Alustava yleissuunnitelma valmistuu, varsinaiseen yleissuunnitelmavaiheeseen saumattomasti
  • 2012: Yleissuunnitelma valmistuu, rakentamispäätös valtuustossa, hankesuunnittelu alkaa
  • 2013: Hankesuunnittelu päättyy, kaavamuutoksia
  • 2014: Vaunutilauksen tarjouspyyntö, radanrakentaminen alkaa, kaavamuutokset enimmäkseen valmiita
  • 2015: Radanrakentaminen hyvässä vaiheessa, vaunut tilataan ja niitä aletaan valmistaa
  • 2016: Kesällä koeliikennettä, rata keskustasta Hervantaan valmistuu jouluksi
  • 2017: Radanrakentaminen jatkuu kohti Vuoresta ja Lentävänniemeä.
29.6.2015 nähdään siis paria viimeistä vuotta lukuunottamatta, menikö ennustukseni syteen vai saveen.
 
Yritin etsiä inflaatiokorjattua käppyrää bensan hinnasta Suomessa 2005-2010 enkä löytänyt. Tällä hetkellä maailman finanssikriisi on siinä tilassa, että näin maallikkona en juuri uskalla veikata euromääräisiä hintoja vuonna 2015. Kouvon hintaveikkaus saattaisi jopa olla lähellä nykyeuroissa, mutta ainakin dollari ja varsin mahdollisesti myös euro ovat menettämässä arvoaan rajusti. Toisaalta jos vaikka Irak pystyy vähitellen lisäämään tuotantoaan, niin se lieventänee maailman öljytuotannon supistumista merkittävästi.

Anteron laskelmaan lisäisin polkupyörän. 13 km matka vaatii reipasta annosta harrastuneisuutta, mutta ajassa ja rahassa laskien taitaisi olla aika hyvä diili.
 
Takaisin
Ylös