Gallerian säännöistä

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Saako mustavalkokuvia laittaa?
Avainsanoista sellaista, että raitiovaunujen mallisarja (eli tyyppi) on ok
HM IV:hen asti. Mutta entä vanhemmat vaunut? Niistä on vain "lempinimiä", jotka HKL:nkin sivuilla kirjoitetaan lainausmerkkeihin (vaikka: "jenkki, amerikkalainen"). Sitten on esim. vaunut 163-174 ja 175-180. Näillä rassukoilla ei ole edes lempinimeä.
 
Mustavalkokuvia saa laittaa (olettaen, että kuvat on alun perinkin kuvattu mustavalkofilmille eikä esim. digikuvia, jotka on jälkikäteen muokattu mustavalkoisiksi).

Niin vanhoista raitiovaunuista, joille ei ole virallista mallisarjan nimeä, ei tarvitse laittaa mitään mallisarjasta avainsanoihin.
 
Niin vanhoista raitiovaunuista, joille ei ole virallista mallisarjan nimeä, ei tarvitse laittaa mitään mallisarjasta avainsanoihin.
'
1.11.1944 inventaariossa HRO ilmoitti kalustolleen seuraavat sarjatunnukset (Littera)

A1 A1-A4/T1-T4 (työvaunuja Kummer & ASEA)
A2 46, 47, 112
A3 48-111
A4 151-170
A5 171-180
A6 181-200
A7 121-150
A8 401-412
A9 113, 114
A10 413-424
A11 425-430
A12 431-436
B1 251-289
B2 22-26, 28-34
B3 1-10
B4 301-320
B5 321-350
B6 351-374
C1 244, 245
C2 217-243
C3 501-531
D1 1-3 (lumiauroja)
D2 4, 32 (lumiauroja)
D3 5, 6, 11-16, 20-31 (lumiauroja)
D4 7-10 (lumiauroja)
E1 lumivaunuja 6 kpl
E2 jäähöyliä 2 kpl
E3 raiteenpuhdistusvaunu ja hitsausaggregaattivaunu 2 kpl
F1 torniautoja (Fiat ja Republic) 2 kpl
F2 kuorma-autoja 5 kpl
F3 henkilöautoja 3 kpl

---
SAT:n tyyppiluokitus on tässä:
Suomen Autoteollisuuden ja tytäryhtiönsä Karian vaunut, numerot HKL-muodossa.
H: Helsinki, M: moottorivaunu, P: perävaunu
HM I 163-180
HM II 187-202
HM III 203-218
HM IV 301-330
HM V 1-15
HM VI 31-70 (esiintyy telivalmistustiedoissa)
HP I 765-780
HP II 501-530
[Turussa vastaava TM/TP systeemi!]

---
Valmetin vastaava tyyppiluokitus:
R: raitiovaunu, M: moottorivaunu
RM1 331-375
[RM2 TKL 48-55]
RM3 16-30

---
HRO:n litterointi jäi tuohon hetkeen, HKL ei ikinä käyttänyt tällaisia. Mutta saavathan halukkaat näitä nyt myöhemmin tietysti hyödyntää mielin määrin. Ihan hieno systeemi!
 
HRO:n litterointi jäi tuohon hetkeen, HKL ei ikinä käyttänyt tällaisia. Mutta saavathan halukkaat näitä nyt myöhemmin tietysti hyödyntää mielin määrin. Ihan hieno systeemi!
Perin mielenkiintoista. Nimittäin autoliikenneosasto (bussipuoli) käytti litteroita / sarjatunnuksia - toki vain sisäisessä kirjanpidossa - aina jonnekin 1990-luvun alkupuoliskolle saakka. Minun HKL-työharjoitteluaikanani bussien tunnukset menivät karkeasti siihen malliin, että 50-sarjassa oli hankintaerittäin ensin Scania BR110:iä, sitten BR111M:iä (sarja 59 muistaakseni kattoi kuitenkin autot 960 - 965; nämä jo BR112:ia), 60-sarjassa ensin Volvo B59:iä, sen jälkeen 1980-luvun mahureita, joiden kanssa luku 70 ylitettiin, 80-sarja oli kokonaan useanlaisille Sisu BT-69:ille.
Useilla ulkomaisilla raitiotieyhtiöillä tai -laitoksilla litterat ovat olleet itsestäänselvyyksiä, myös heidän kumipyöräyksiköillään.
 
Compactilta tulikin mukavasti uutta tietoa. (Sama Turusta kiitos.)
Itse kyllä jätän HRO:n litterat herran huomaan tässä yhteydessä. Enpä ehtinyt HRO-aikaan ottaa kuvan kuvaa :) .
 
Linja-autoliikenteen Kategoriat

Linja-auto osiossa on tällähetkellä nämä 3 osiota
Kaupunkiliikenteen bussit Suomessa
Kauko- ja tilausliikenteen bussit Suomessa
Bussit ulkomaillaaa

Kaupunkiliikenne käsittää Kaupunkiliikenteen
Kauko- ja tilausliikenteen osio on taas pitkän matkan bussit
mutta mihin osioon kuuluu n.s. lähiliikenne/Maaseutuliikenne esim Helsingistä Sipooseen, kirkkonummelle tai Nurmijärvelle menevät bussit, ne ei ole kaupunkiliikennettä mutta ei myöskään kaukoliikennettä vai onko :?:
 
Vs: Linja-autoliikenteen Kategoriat

Kauko- ja tilausliikenteen osio on taas pitkän matkan bussit
mutta mihin osioon kuuluu n.s. lähiliikenne/Maaseutuliikenne esim Sipooseen, kirkkonummelle tai Nurmijärvelle menevät bussit, ne ei ole kaupunkiliikennettä mutta ei myöskään kaukoliikennettä vai onko :?:
Tässä yhteydessä ne ovat kaukoliikennettä.
 
Itse hahmottaisin kaupunkiliikenteen sellaiseksi, että bussissa käytetään linjanumeroa.
Silloin tosin tuo seutuliikenne siirtyisi kaukoliikenteestä kaupunkiliikenteeksi.

Pitäisikö ulkomaan kiskoliikenne jakaa nyt myös kaupunkiliikenteeseen (raitiotiet, metrot, lähijunat) ja kaukoliikenteeseen (perinteiset rautatiet ja pikajunat)? Helpompi tehdä nyt jako, kuin sitten tuhansien kuvien jälkeen, kun sporat ja tuffet ovat kaikki sekaisin.
 
Itse hahmottaisin kaupunkiliikenteen sellaiseksi, että bussissa käytetään linjanumeroa.
Tuon ajattelutavan mukaan Tampereelta linjanumerolla 85 ajettava bussivuoro 234 km:n päähän Alajärvelle olisi kaupunkiliikennettä (Helsingistä lähdetään tunnuksilla 485 vastaavalla tavoin 179 km:n päähän Aitooseen). Eiköhän se jako kannata tehdä sen mukaan, että sinisillä pysäkeillä pysähtyvät linjavaunut ovat kaukoliikennettä, keltaisilla taas kaupunki-, paikallis- tai seutuliikennettä. Tiedän kyllä, että tuokaan jaottelu ei ole kaikissa tilanteissa aukoton, paikkansapitävä tai edes looginen. Usein kuitenkin terve järki sanoo jotain, kuuluuko tarkasteltava liikenne kauko- vai paikallisliikenteeseen. Jos on epävarma, voi kysyä asiantuntijoilta. Foorumin jäsenkunnassa on heitäkin.
 
Eiköhän se jako kannata tehdä sen mukaan, että sinisillä pysäkeillä pysähtyvät linjavaunut ovat kaukoliikennettä, keltaisilla taas kaupunki-, paikallis- tai seutuliikennettä. Tiedän kyllä, että tuokaan jaottelu ei ole kaikissa tilanteissa aukoton, paikkansapitävä tai edes looginen.

Tuo pysäkkikilven väri onkin aika hyvä jaotteluperuste ihan oikeasti. Tosin se ei anna tosiaan vaunun ominaisuuksista varmaa tietoa (kaupunki/maaseutuvaunu), mutta tukee jaotteluajatusta.

"Nimimerkki yhdellä etusaranaovellisella vaunulla Helsingin kaupunkiliikenteessä joskus matkustanut."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sama Turusta kiitos.

SAT:n tyyppiluokitus Turkuun olisi lyhykäisesti tässä:
Suomen Autoteollisuuden ja tytäryhtiönsä Karian vaunut.
T: Turku, M: moottorivaunu, P: perävaunu
TM I 24-33
TM II 34-37
TM III 38-47
TP I 116-130

Valmetin tyyppi
RM2 48-55
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
1.11.1944 inventaariossa HRO ilmoitti kalustolleen seuraavat sarjatunnukset (Littera)

Mainitsematta jäi perusmoodi, eli

A = moottorivaunut
B = katetut perävaunut
C = avoperävaunut
D = lumiaurat
E = erikoisvaunut (lumenkuljetusvaunut, jäähöylät)
F = maantieajoneuvot

Moottorivaunujen tarkempi alasarjojen muodostus perustuu ratamoottoreiden tyyppiin eli vaunun moottoritehoon, eikä korin ulkomuotoon. Modernisoidut vaunut ovat siten jo toista sarjaa kuin alkuperäiset vaunut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
"Ylläpito tai moderaattorit hyväksyvät kuvat, ennen kuin ne ovat julkisesti nähtävillä."

Miksi näin tiukka sääntö?
 
"Ylläpito tai moderaattorit hyväksyvät kuvat, ennen kuin ne ovat julkisesti nähtävillä."

Miksi näin tiukka sääntö?
Ihan hyvä sääntö. Vaunut.org:ssa tilanne meni jo joku aika sitten siihen suuntaan, että sivustolle suurin piirtein tyhjennettiin koko muistikortti kotiin palatessa. Nyt tilanne on sentään vähän rauhoittunut. Jos lisääjällä ei ole yhtään itsekritiikkiä, niin olkoon se sitten ulkoistettu moderaattoreille.
 
Takaisin
Ylös