Foorumilla on keskusteltu ainakin vaihtoehtoisista joukkoliikenneskenaarioista: jos metroa ei olisi rakennettu, olisi noudatettu Castrenin suunnitelmaa jne. Skarpimpi kaveri pystyy päättelemään, että tuollaisissa aihepiireissä päädytään helposti keskustelemaan yleisestä yhteiskunnallisesta, taloudellisesta ja teollisesta kehityksestä. Mikä seikka mihinkin on johtanut, missä ovat juuret.
Helsingin metro esimerkiksi on loistava esimerkki joukkoliikennehankkeesta, jonka taustalla oli yhtä sun toista intressiä, jotka liittyivät laajempiin yhteiskunnallisiin kuvioihin, eivät vain joukkoliikenteeseen. Joku voisi sanoa, etteivät ollenkaan joukkoliikenteeseen.
edit: Itse asiassa tuo mainitsemasi ketju on jaettu ketjusta "Millainen olisi Suomen rataverkko ilman alueluovutuksia..."