KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

Kilpailuvirasto vaatii bussikartellille 38 miljoonan euron seuraamusmaksua

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote:

http://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tie...htiolle-linja-autoliitolle-ja-matkahuollolle/

Tässä on kyse siis Linja-autoliiton ja Matkahuollon seitsemän avainyhtiön toimista, joilla ne yrittivät estää uusien toimijoiden alalletulon sulkemalla ne bussiasemien, Matkahuollon nettisivujen, lipunmyynnin sekä rahtijärjestelmän ulkopuolelle. Esimerkiksi 1.1.2012, kun Tilausliikenne Lauri Möttö Ky aloitti ainoana bussiliikennöitsijänä Tampereen ja Porin välillä, laittoi Matkahuolto paketit kulkemaan kiertoreittiä vaihdollisella yhteydellä Huittisten kautta. Tämä lienee yksi härskeimmistä esimerkeistä likaisista tempuista.

38 miljoonan euron seuraamusmaksu menee valtiolle. Tämän päälle tulevat vahingonkorvaukset vahinkoa kärsineille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kilpailuvirasto vaatii bussikartellille 38 miljoonan euron seuraamusmaksua

Ja seuraavassa muutama linkki tiedotusvälineiden uutisointiin tästä asiasta (mm. P. Mötön kommentti ”...olen tyytyväinen jos pöytä saadaan nyt putsattua”):

http://www.hs.fi/talous/a1453694895...utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage
http://www.taloussanomat.fi/yrityks...iljoonan-euron-sakkoja-kartellista/2016918/12
http://yle.fi/uutiset/bussiyhtioita_uhkaavat_jattisakot_kartellista/8622600
http://yle.fi/uutiset/onnibusin_toi...asioita_jotka_eivat_kesta_paivanvaloa/8623392
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kilpailuvirasto vaatii bussikartellille 38 miljoonan euron seuraamusmaksua

Alan perinteiset toimijat puhuvat kyllä sekavia. Kovasti vedotaan ristiriitaisiin viesteihin viranomaisilta, mutta asia olisi hyvä kertoa konkreettisesti, mikä on ollut epäselvää? Jotenkin tulee se olo, että ainoa epäselvä asia on ollut se, miksi palveluiden rajaton hinnan korottelu ei ole enää mahdollista. Toivottavasti alan toimintatavat tervehtyy tämön myötä ja loputkin toimijat ymmärtävät kilpailun kiistattomat hyödyt. Vaan eipä sillä, ei ihme että Suomella menee huonosti, kosja näitä Maan Tapoja meillä riittää...
 
Vs: Kilpailuvirasto vaatii bussikartellille 38 miljoonan euron seuraamusmaksua

Hauskoja nuo kilpailun "kiistattomat hyödyt", valitettavasti mennään vain toiseen suuntaan yhtä pahasti metsään, case Uber.
 
Kun nuo linkit tuppaavat vanhenemaan, niin listaan tähän ne 7 linja-autoyhtiötä, joille KKV esittää seuraamusmaksuja:
  • J. Vainion Liikenne Oy
  • Koiviston Auto -Yhtymä (Jyväskylän Liikenne Oy, Koiviston Auto Oy, Koskilinjat Oy, Kuopion Liikenne Oy, Porvoon Liikenne Oy - Borgå Trafik Ab, Satakunnan Liikenne Oy ja Metsäpietilä Oy)
  • Länsilinjat Oy
  • Oy Pohjolan Liikenne Ab (ja VR-Yhtymä Oy)
  • Pohjolan Matka (Pohjolan Turistiauto Oy, Koillismaan Turistiauto Oy, Antti Kangas Oy ja Savon Turistiauto Oy)
  • Savonlinja-yhtiöt (Savonlinja Oy, Linja-Karjala Oy ja Vauhti-Vaunu Oy, Autolinjat Oy ja Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy sekä SL-Autoyhtymä Oy)
  • Väinö Paunu Oy
 
Vs: Kilpailuvirasto vaatii bussikartellille 38 miljoonan euron seuraamusmaksua

Esimerkiksi 1.1.2012, kun Tilausliikenne Lauri Möttö Ky aloitti ainoana bussiliikennöitsijänä Tampereen ja Porin välillä, laittoi Matkahuolto paketit kulkemaan kiertoreittiä vaihdollisella yhteydellä Huittisten kautta. Tämä lienee yksi härskeimmistä esimerkeistä likaisista tempuista.

Olenpa näköjään minäkin syyllistynyt likaisiin temppuihin kun olen vienyt Jyväskylästä Tampereelle paketteja vaihdollisella yhteydellä Keuruun kautta vaikka suorakin yhteys olisi ollut olemassa... Jospa rikos olisi jo vanhentunut.
 
Vs: Kilpailuvirasto vaatii bussikartellille 38 miljoonan euron seuraamusmaksua

Olenpa näköjään minäkin syyllistynyt likaisiin temppuihin kun olen vienyt Jyväskylästä Tampereelle paketteja vaihdollisella yhteydellä Keuruun kautta vaikka suorakin yhteys olisi ollut olemassa... Jospa rikos olisi jo vanhentunut.

On ihan turha yrittää sotkea asiaa. Vaihdollinen yhteys vie, jos se on nopeampi tai jos se on vaikka säännöllisempi (suoraa yhteyttä ei liikennöidä kaikkina viikon päivinä). Tampere-Pori -välillä tämä ei todellakaan ollut case. 3 vuoroparia päivässä, ainoat suorat yhteydet ja vieläpä ainoa iltayhteys Porista.

On kyllä ihmeteltävä tuota jukuripäisyyttä. Ajatelkaapa, kun nämä bussifirmat neuvottelevat pankkien kanssa autojen tai muiden investointien rahoituksesta. Pankin luottokomitealla on hirveät riskipreemiot arvioitavana rahoituksen hinnassa, kun tällaisten firmojen asiakkuuksia mietitään. Jollekin Paunulle voi hyvin pamahtaa 3-6 miljoonaa euroa tai Länsilinjoille 2 miljoonaa euroa. Päälle tulevat vielä vahingonkorvaukset. Firmojen kannattavuus on romahtanut halpojen paikallisliikennetarjousten vuoksi ja nyt leijuu päällä miljoonasakot ja -korvaukset.

Olen yrittänyt näitä neuvoa matkan aikana.
 
Joissain uutisissa mainittiin, että korvausvelvollisiksi saatettavia firmoja olisi peräti 21 -ja niin onkin, jos kaikki Savonlinjan, Pohjolan Matkan ja Koiviston aputoiminimet lasketaan erikseen.
Onko arvioita, miten korvausvelvollisuudet jakautuisivat yhtiöiden kesken ja olisiko Matkahuollon kohdalla korvausvelvollisuuksia muillakin kuin mainituilla yhtiöillä? Lasketaanko aputoiminimet jokainen omaksi korvausvelvolliseksi yhtiökseen? Yhdellä nimellä pelanneiden kannalta se olisi varmsti helpotus, 1/7 on aika lailla rajumpi kertakorvauksena maksettava kuin 1/21, olipa loppusumma mikä tahansa.
 
Joissain uutisissa mainittiin, että korvausvelvollisiksi saatettavia firmoja olisi peräti 21 -ja niin onkin, jos kaikki Savonlinjan, Pohjolan Matkan ja Koiviston aputoiminimet lasketaan erikseen.
Onko arvioita, miten korvausvelvollisuudet jakautuisivat yhtiöiden kesken ja olisiko Matkahuollon kohdalla korvausvelvollisuuksia muillakin kuin mainituilla yhtiöillä? Lasketaanko aputoiminimet jokainen omaksi korvausvelvolliseksi yhtiökseen? Yhdellä nimellä pelanneiden kannalta se olisi varmsti helpotus, 1/7 on aika lailla rajumpi kertakorvauksena maksettava kuin 1/21, olipa loppusumma mikä tahansa.

Seurausmaksupotin allokaatio on vielä vain asianosaisjulkinen, ei siis kaikille julkinen. Se kuitenkin tiedetään, että seurausmaksut jakaantuvat liikevaihdon JA osallisuuden mukaan.
 
Joissain uutisissa mainittiin, että korvausvelvollisiksi saatettavia firmoja olisi peräti 21 -ja niin onkin, jos kaikki Savonlinjan, Pohjolan Matkan ja Koiviston aputoiminimet lasketaan erikseen.
Onko arvioita, miten korvausvelvollisuudet jakautuisivat yhtiöiden kesken ja olisiko Matkahuollon kohdalla korvausvelvollisuuksia muillakin kuin mainituilla yhtiöillä? Lasketaanko aputoiminimet jokainen omaksi korvausvelvolliseksi yhtiökseen? Yhdellä nimellä pelanneiden kannalta se olisi varmsti helpotus, 1/7 on aika lailla rajumpi kertakorvauksena maksettava kuin 1/21, olipa loppusumma mikä tahansa.

Ainakin tämän ESS:n artikkelin mukaan Koiviston Auto -konsernin yhtiöiltä olisi vaadittu yhteensä lähes 8,5 miljoonan euron seuraamusmaksua. Saman artikkelin mukaan suurin maksaja olisi Matkahuolto, jolta vaaditaan 10,8 miljoonaa euroa. Muita euromäärällisiä osuuksia ei pikaisella etsiskelyllä löytynyt. Veikkaamaan en uskalla lähteä, sakkojen määrään vaikuttavia tekijöitä on luultavasti useita :)

Yleisesti ottaen suomalaisissa kartellitapauksissa markkinaoikeus on määrännyt maksettavaksi huomattavasti vaadittua pienemmän summan. Markkinaoikeuden päätöksistä saa valittaa, ja seuraava oikeusaste onkin usein määrännyt maksettavaksi markkinaoikeutta suuremmat sakot, mutta ei välttämättä kilpailuviraston alun perin vaatimaa määrää.

Edit: Kilpailulain 13 - 17 pykälät käsittelevät maksujen suuruutta ja niistä vapautumista tai niiden alentamista tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Edellä mainitun Tampere - Pori Mötön vuoroilla tosin pakettikuljetus olisi ollut aika mahdotonta, kun Porissa oli joka kerta viiden minuutin kääntö. Siis mikäli aiotaan kuljettaa vuorot jämptisti aikataulun mukaan. Mutta ainahan sitä voi keksiä riidan aihetta.
 
Edellä mainitun Tampere - Pori Mötön vuoroilla tosin pakettikuljetus olisi ollut aika mahdotonta, kun Porissa oli joka kerta viiden minuutin kääntö. Siis mikäli aiotaan kuljettaa vuorot jämptisti aikataulun mukaan. Mutta ainahan sitä voi keksiä riidan aihetta.

Kumpi mahtaa olla syy ja kumpi seuraus. Jos reitillä olisi kuljetettu rahtia, varmaan aikataulu olisi laadittu sen mukaan.
 
Kumpi mahtaa olla syy ja kumpi seuraus. Jos reitillä olisi kuljetettu rahtia, varmaan aikataulu olisi laadittu sen mukaan.

Juuri näin. Sitä paitsi kuudesta käännöstä vain kaksi oli nopeita.

Nyt ihan oikeasti: Rahdin reititys Huittisten kautta oli vain ja ainoastaan kilpailunestotoimenpide Matkahuollolta. Rahtia vaadittiin niin kirjallisesti kuin suullisesti, mutta Matkahuollon toimitusjohtaja ja rahtiliikenteestä vastannut päällikkö vain kiemurtelivat. Tuskin he logistiikkapomoina halusivat tuollaista älytöntä ratkaisua edes kiusallaan. Matkahuoltohan kilpailee muita paketinkuljetuspalveluja vastaan ja näillä muilla toimijoilla ei ole samanlaisia jääriä käyttämässä valtaa. Matkahuollon johdolle antoi joku käskyn ja se ei voi olla muu kuin hallitus ja Linja-autoliitto.

Samanlailla tänäkin päivänä Matkahuollon johdolle joku antaa käskyn olla näyttämättä Kampissa OB:n linjanumeroita ja yritystunnuksia. Tai aiemmin kieltää käyttämästä rullakkoja matkustajien matkatavaroiden purkamiseen.

Muihin liikennemuotoihin ja paketinkuljetusmuotoihin nähden bussiala saa tällaisesta paronien hölmöilystä takamatkaa.

Kun näihin tahoihin ei puhe auta, on äärimmäisen tärkeä laittaa nämä paronit polvilleen seuraamusmaksuilla ja vahingonkorvauksilla, jotta jääräily saadaan loppumaan.
 
Vs: Kilpailuvirasto vaatii bussikartellille 38 miljoonan euron seuraamusmaksua

Hauskoja nuo kilpailun "kiistattomat hyödyt", valitettavasti mennään vain toiseen suuntaan yhtä pahasti metsään, case Uber.

Millä tavalla? Haja-asutusalueella on volyymit niin pienet, että liikenne tarvitsee vahvaa tukea. Ja tuen maksun syntyisi omalaatuinen tilanne, että miten valita ne yksityiset liikennöitsijät, joiden taloutta tuetaan jos niitä ei kilpailuteta.

Sama tilanne on toki myös kaupunkiliikenteessä, kilpailuttaminen säästää yhteiskunnan varoja samalla kun palvelutaso pysyy yhteiskunnan päätösvallan alla.

Kaukoliikenne ei tarvitse minkäänlaista sääntelyä. Sääntelyn avulla tukahdutettiin koko toiminta, koska lippuhinnat karkasivat käsistä eikä toiminta kehittynyt. Toista se on nyt.

Ilman kilpailua ei synny tehokkuutta. Ja voisiko joku kilpailua vastustava pitävästi vastata, miksi bussiala on sellainen, missä yksityiset firmat ei saisi kohdata kilpailua kuten muilla aloilla?
 
Takaisin
Ylös