Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/32

Viestiketju: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

  1. #16
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1660

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    En halua kommentoida kovin merkittävästi itse aihetta, mutta jotain sanottavaa kuitenkin...
    Selkeästi isojakin virheitä ja vääryyksiä on tehty, mutta voidaanko matkahuoltoa ja mainittuja keskeisiä yrityksiä pitää ainoina syypäinä tapahtuneeseen? Olisiko jossain ministeriössä tai muualla myös peiliin katsomista?

    Toki matkustajana iloitsen suuresti nykyisestä kaukoliikenteen hintatasosta. Kun vuorotarjonta on lisääntynyt ja osin nopeutunutkin, on nykyään ihan oikeasti varaa valita minkä kyydin ottaa. Tämä on pelkästään positiivista ja siitä saamme kiittää enimmäkseen isoja punaisia busseja. Ilman niitä ei tällaista varmaan olisi tapahtunut.

    Mutta asioilla on myös kääntöpuolensa. Jos ajatellaan tilannetta noin 5-10 vuotta taaksepäin ja lasketaan kuinka monta liikennöitsijää on niistä ajoista tähän päivään mennessä laittanut pillit pussiin, voidaan päätellä mikä on vallitseva kehityssuunta. Uskallan väittää, että seuraava vaihe lähitulevaisuudessa on sellainen, että edelleen näitä pienempiä firmoja lopettaa. Mutta tässä tapauksessa onkin kyse jo siitä, että näiden liikennöitsijöiden reiteille ei enää olekaan jatkajaa. Toki tämä seikka koskettaa vain ja ainoastaan niillä harvemmin asutuilla seuduilla asuvaa väestöä, mutta silti.
    Sinänsä on erikoista, että valtio kovasti puhuu kehittävänsä joukkoliikennettä, mutta rahahanat ovat viime aikoina vain ja ainoastaan tiukentuneet, ja toisaalta varoja syydetään monenlaisiin hukkahankkeisiin. Ja nyt kun on tätä aitoa kilpailua, niin en näe että se elättäisi muita kuin näitä isoimpia jäljelle jääviä yrityksiä, ja niitäkin vain pääasiassa tuottoisimmilla reiteillä eli siellä missä on asiakkaita...
    Viimeisin muokkaaja Eppu; 26.01.2016 kello 16:42.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Tämä kartelli oli viimeinen vaihe taistelussa estää bussimarkkinoiden avautuminen. Tein liitteenä olevan kalvon kolmesta eri vaiheesta.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Lauri Helke

  3. #18
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    KKV:n sivuilta löytyvässä seuraamusmaksuesityksessä on kerrottu yksityiskohtaisesti perustelut seuraamusmaksulle sekä eritelty maksun suuruus myös yrityksittäin (summat löytyvät vaan hankalasti tekstin seasta). Pumaskasta selviää, että Matkahuollon silloinen toimitusjohtaja ei olisi halunnut käyttää Matkahuollon palveluja uusien reittien perustamisen esteenä, mutta omistajan ääntä käyttäneiden suurten bussiyhtöiden konserni- ja toimitusjohtajat määräsivät Matkahuollon toimimaan toisin. Nämä johtajat olivat antaneet määräykset sähköpostilla, joten KKV:n tekemässä ratsiassa asiasta jäi kirjalliset todisteet.

    Kauppalehti on analysoinut, että vaikka seuraamusmaksut menisivät lopulta maksuun tuon suuruisina, niin suurin osa niiden kohteena olevista firmoista selviäisi niistä. Vain Vainion Liikenteellä, jonka toiminta on muutenkin ollut alamäessä viime vuosina, seuraamusmaksu voisi olla kohtalokas. Käynee siis niin, että jos oikeus toteaa näiden firmojen toimineen väärin, ne saavat maksun joka kirpaisee, mutta muuten välttämättä oikein mikään ei muutu. Pakettien kuljetus varmasti avautuu, mutta kilpailu kaukobussiliikenteessä on nyt kuitenkin keskittynyt enemmän matkustajilta kuin paketeista saataviin tuloihin, joten se ei muuta enää kaukoliikennekilpailun suurta kuvaa.

  4. #19

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    286

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Pakettien kuljetus varmasti avautuu, mutta kilpailu kaukobussiliikenteessä on nyt kuitenkin keskittynyt enemmän matkustajilta kuin paketeista saataviin tuloihin, joten se ei muuta enää kaukoliikennekilpailun suurta kuvaa.
    Matkustajiin perustuva malli onkin terveempi kehityssuunta busseille.

  5. #20

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1277

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Pakettien kuljetus varmasti avautuu, mutta kilpailu kaukobussiliikenteessä on nyt kuitenkin keskittynyt enemmän matkustajilta kuin paketeista saataviin tuloihin, joten se ei muuta enää kaukoliikennekilpailun suurta kuvaa.
    Suuri kuva ei varmastikaan muutu, mutta monelle pienelle toimijalle tämä voi olla ratkaiseva asia, kannattaako heidän lähteä kisaamaan kaukoliikenteeseen vai ei. Varsinkin syrjäisemmillä seuduilla pakettien kuljetusmahdollisuus voi saada uusia yrittäjiä kokeilemaan markkinaehtoista liikennettä, joka pelkillä matkustajilla ei kannattaisi. Tämä on oikea askel siihen suuntaan, että pelikenttä pysyy tulevaisuudessakin avoinna ja alalle pääsee muutenkin kuin mullistamalla koko alan.
    Ville

  6. #21
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Tänään ilmestynyt Talouselämä kirjoitti aukeaman verran bussikartellista otsikolla "Itku pitkästä sovusta".

    Jutussa on mainittu muutamia nostoja todistusmateriaalista.


    "Satasivuisessa esityksessään KKV vyöryttää kymmeniä sivuja raskauttavaa todistusaineistoa. Raskauttavimpia ovat otteet pöytäkirjoista tai sähköposteista. "Milloin Matkahuollon käyttö toimialan edunvalvonnan välikappaleena lakkaa? Meillä menee maine tätä rataa viranomaisten silmissä", kysyi Matkahuollon tuolloinen toimitusjohtaja Pekka Hongisto sähköpostiviestillään Linja-autoliitolta vuonna 2011. Samana vuonna Matkahuollon toimitusjohtaja vaihtuikin.

    "Johonkin kohtaan meidän on uskallettava laittaa tämä maininta, että saamme toimimaan tämän sääntelymekanismin", lisäsi puolestaan Pohjolan Matkan toimitusjohtaja Johanna Lehtonen kommenttina sopimusluonnokseen, jonka tarkoitus oli sulkea reittiliikennelupavuorot Matkahuollon järjestelmistä.

    Kilpallua rajoittava toiminta oli siis kyseenalaista ja vaati "uskallusta". Nyt tämä uskallus uhkaa käydä alan yhtiöille todella kalliiksi, joillekin jopa kohtalokkaaksi."


    Jossain toisessa talouslehden analyysissä arvioitiin tällä viikolla, että J. Vainion Liikenne olisi kartellifirmoista ensimmäisenä kyykähtämässä valmiiksi tappiollisen toiminnan vuoksi.
    Lauri Helke

  7. #22

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Viitannet tähän analyysiin?
    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/li...oista/LPafW3s3

    Itse uskon kaikkien kyllä selviävän, mutta kaiken markkinaehtoisena operoidun, ei-voitollisen liikenteen karsiutuvan. Vaikka sitä on toki toivottukin, ei tämä ole mitenkään kadehdittava tilanne niiden kannalta, jotka tuota liikennettä oikeasti tarvitsisivat, sillä jollei yhteiskunta jostain revi pääomaa kilpailutusten järjestämiseen, voi liikenne oikeasti loppua -bussifirman konkurssiin viimeistään silloin, kun pikavuorot ja tilausajot on siirretty uuteen yhtiöön.
    Tieto isohkon kartellisakon mahdollisesta tulosta ja tuloksen heikkenemisestä selittää osaltaan myös sen, miksi Vainion tarjous Paraisten ja saariston linjoista oli niin korkea -ja sen, että siitä eroon pääseminen osaltaan helpottaa yhtiön kuvioita, kun saadaan aikaan sekä henkilöstösäästöjä että mahdollisia kaluston myyntituloja, vaikkei jälkimmäisissä mistään isoista rahoista lienekään kyse.
    Viimeisin muokkaaja moxu; 30.01.2016 kello 01:23.

  8. #23

    Liittynyt
    13.07.2008
    Sijainti
    Porvoo - Borgå
    Viestejä
    113

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    KKV harkitsee pitäisikö tutkia Sipoo-Porvoon alueen liikennemarkkinoiden "siivoaminen". Pohjolan Liikenne ja Koivisto/Porvoon Liikenne vetäytyivät toistensa markkinoilta lähes 100-prosenttisesti. Pohjolalle jäi HSL-Sipoo, Koivistolle Porvoo, Pohjolalle nopeutettu pikatarjonta Loviisa-Kotka. Helposti syntyy kuva, että vanhat konsernit näin muurittivat markkinat tulokkailta kuten mm. Onnibusilta.

    Östnyland-lehden uutisjuttu tässä ja pääkirjoitus tässä.

  9. #24

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    286

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    KKV:llä tuntuu energiaa riittävän. Kohta varmaan tarkastelevat liikennealueita katukohtaisesti. Ja eikö KKV huomannut, että HSL sosialisoi Sipoon liikennealueen. Vaikka HSL:n Sipoon pakettia saivat tarjota kaikki halukkaat, niin ei kai KKV luule, että esim Porvoon Liikenteen olisi ollut pakko tarjota?

  10. #25

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    471

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Ei KKV nyt täysin innostuneelta kuulosta:
    "– Det kan hända att vi inte granskar saken närmare. Men det är intressant med information som detta, fall där ett par aktörer beter sig på ett visst vis. I det här fallet har jag ännu inte sett tillräckligt för att vi ska börja misstänka något problematiskt ur konkurrenslagstiftningens synvinkel."
    (- Voi olla että emme aloita tutkintaa. Mutta informaatio kuten tämä, jossa pari yritystä käyttäytyvät tietyllä tavalla on mielenkiintoista. Tässä tapauksessa en ole vielä nähnyt tarpeeksi, jotta olisi syytä epäillä mitään ongelmallista kilpailulainsäädännön kannalta katsottuna.)
    Ja tuohon kommenttiin nojaten, voi myös ihmetellä artikkelin otsikkoa, jonka perusteella saa käsityksen että KKV aloittaa tutkinnan välittömästi.

  11. #26
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Pakettien kuljetus varmasti avautuu
    Matkahuolto ei vielä avannutkaan pakettien kuljetusta, vaan vaati markkinaoikeutta kieltämään KKV:n päätöksen täytäntöönpanon, kunnes markkinaoikeus on käsitellyt Matkahuollon siitä tekemän valituksen. Markkinaoikeus määräsi 17.6. Matkahuollon kuitenkin noudattamaan KKV:n päätöstä, perusteena mm. kilpailun toimivuuden turvaaminen.

  12. #27

    Liittynyt
    04.11.2010
    Viestejä
    139

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Nämä kartelliasiat kielivät kyllä tylysti vain ja ainoastaan siitä, kuinka epäterveestä alasta on ollut kysymys. Palvelukehitys oli mitään sanomatonta ja hinnat laukkasivat ylös kiihtyvään tahtiin. Alalla olematon kilpailu laiskisti eri toimijoita ja kilpailu on vienyt koko toimialaa eteenpäin, samalla tervehdyttäen sitä.

    Paikallisella tasolla on myös kartellitutkintaa ja nämä toivon mukaan kuten tuo kaukoliikenteen kartellitutkinta johtavat toimintatapojen siistiytymiseen. Kuten hyvin tiedämme, kova kilpailu on pelkästään posutiivinen asia.

  13. #28
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Pohjolan Matka ja Pohjolan Liikenne valittivat molemmat KKV:n päätöksestä Markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus jätti tutkimatta molemmat valitukset, koska KKV:n päätös kohdistui ainoastaan Matkahuoltoon eivätkä Pohjolan Matka ja Pohjolan Liikenne olleet siten asianosaisia.
    Markkinaoikeuden päätös Pohjolan Liikenteen valituksesta
    Markkinaoikeuden päätös Pohjolan Matkan valituksesta

  14. #29
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Markkinaoikeuden päätös tuli vihdoin tänään.

    Seuraamusmaksut jäivät huomattavasti pienemmiksi kuin mitä KKV vaati. Jokainen bussifirma, Linja-autoliitto ja Matkahuolto saavat kukin 100 000 euron seuraamusmaksun. Aika pikkurahoja siis verrattuna KKV:n 38 miljoonan vaatimukseen.

  15. #30

    Liittynyt
    01.10.2012
    Sijainti
    Helsinki-Vesala
    Viestejä
    118

    oletus Vs: KKV esittää 38 miljoonan seuraamusmaksuja kartellista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Markkinaoikeuden päätös tuli vihdoin tänään.

    Seuraamusmaksut jäivät huomattavasti pienemmiksi kuin mitä KKV vaati. Jokainen bussifirma, Linja-autoliitto ja Matkahuolto saavat kukin 100 000 euron seuraamusmaksun. Aika pikkurahoja siis verrattuna KKV:n 38 miljoonan vaatimukseen.
    Takavuosien asfalttikartellissa (1994 - 2002) silloinen Kilpailuvirasto (sittemmin KKV) vaati myös hurjia summia, mm. Lemminkäiseltä 68 miljoonaa, NCC Roadsille 4,6 miljoonaa ja Skanska Asfaltille 11 miljoonaa.

    Markkinaoikeus pudotti seuraamusmaksuja siten, että Lemminkäiselle tuli maksettavaa 14 miljoonaa, NCC Roadsille 1,4 miljoonaa ja Skanska Asfaltille 1,4 miljoonaa.

    Muitakin asfalttiurakoitsijoita oli mukana, mutta vaaditut summat olivat murto-osia.

    Asia eteni KHO:hon, joka korotti vuonna 2009 seuraamusmaksuja ja määräsi Lemminkäiselle Kilpailuviraston vaatimat 68 miljoonaa, NCC Roadsille myös Kilpailuviraston vaatimat 4,6 miljoonaa ja Skanska Asfaltille 4,5 miljoonaa.

    Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, mutta todennäköisesti bussifirmat, Matkahuolto ja Linja-autoliitto valittavat Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.04.2015, 12:20
  2. HSL: HSL:n matkakorttikampanja toi kesän aikana puolen miljoonan euron lipunmyynnin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.09.2013, 11:00
  3. HSL: HSL esittää täsmennyksiä liikennepolittiseen selontekoon
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 19.03.2012, 16:00
  4. HSL: HSL esittää kunnille lukuisia joukkoliikenteen pienrakennushankkeita
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.03.2012, 08:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •