Pikavuoroliikenteen vuorotarjonta

Allison

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
6 Heinäkuu 2005
Viestit
198
Kokeilen tällaista joukkoistamista. Laadin oheiset kartat pääyhteysvälien tarjonnasta nyt tiedossa olevien lakkautusten jälkeen. Luvut osaväleillä kuvaavat keskimääristä vuoroparimäärää per päivä. Lukujen laskennassa on siis huomioitu kulkupäivävaihtelut. Otan kiitollisuudella vastaan palautteen mahdollisista virheistä.Näyttökuva 2017-01-05 kello 17.21.08.jpgNäyttökuva 2017-01-05 kello 17.21.53.pngNäyttökuva 2017-01-05 kello 17.22.24.png
 
Äkkiseltään kaikki pikavuorot
Tre-Vammala-Tre
Tre-Huittinen-Tre
Tre-Turku-Tre (via Nokia, Vammala, Huittinen)
Tre-Hämeenkyrö-Tre jne
Tre-Ikaalinen-Tre
vaikuttaa kartasta puuttuvan kokonaan.
Niitä on kuitenkin kymmenittäin.

Toisaalta KA kartassa näkyy
Tre-Turku-Tre (via Loimaa jne) vuoroja, niitä
ei kaiketi enää ole ensimmäistäkään.
 
Koiviston Auton kartta on ylipäätään paljon harvempi kuin KA:n omilla sivuilla oleva. kalle.:n mainitsemien lisäksi KA:n omassa kartassa on mm. pikavuoroverkosto Lapissa, Turku - Hämeenlinna - Lahti, Tampere - Rauma, Kuopio - Oulu ja Sysmä - Lahti. Tämän ketjun aloitusviestin kartassa Helsinki - Jyväskylä -reitillä ei ole tehty eroa sillä, menevätkö vuorot Jämsän vain Heinolan kautta. KA:lla niitä menee molempia reittejä.

Muiden liikennöitsijöiden kartasta puuttuu Pekolan Hämeenlinna - Jyväskylä, Lahti - Hämeenlinna - Turku ja Lahti - Riihimäki - Turku. Soisalon Jyväskylä - Joensuu taas on haettu lopetettavaksi.
 
Länsilinjojen kartassa pääyhteysvälit ovat aivan väärin. Pääreittihän on Tampere–Ikaalinen, jota voidaan ajaa joka tunti tai useamminkin. Osa vuoroista jatkaa Helsinkiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:31 ----------

Sinänsä mielenkiintoinen analyysi kaikesta liikenteestä, ehkä parempi ettei tänne tuo enempiä puuttuvia reittejä esiin, sillä voin kuvitella, että tämäkin eistys on lopulta vain väliaikaraportti Souterille.

Monet merkittävät reitit ja paikkakunnat silti puuttuvat. ”Pääreitit” antaa tässä mielessä vähän vinoutuneen kuvan.
 
Toisaalta kun otsikkona on tuo onnibus-yhtiön reiteillä liikennöivät kilpailevien yhtiöiden reitit ja niiden vuorotarjonta, ei virheitä olekaan niin paljoa. Näistä kartoista kylläkin näkee sen, ettei onnibusia todellisuudessa paljoakaan kiinnosta muut reitit kuin ne, missä matkustajapotentiaali on ainakin teoriassa suurinta. Kyllähän noista kartoista näkee sen, missä päin Suomea väkeä liikkuu.
Mutta siltikin nuo kartat olisivat toki paljonkin mielenkiintoisempia, mikäli niissä olisi merkitty kaikkien yhtiöiden kaikki reitit tarkemmin, myös sen suhteen mitä kautta vuorot ajavat. Vaan vaikeaa se olisi kun perinteisemmillä yhtiöillä on pysäkkejä huomattavan paljon enemmän kuin onnibusilla - jos siis kaikki potentiaaliset pysähdyspaikat merkittäisiin karttaan.
 
Länsilinjojen kartassa pääyhteysvälit ovat aivan väärin. Pääreittihän on Tampere–Ikaalinen, jota voidaan ajaa joka tunti tai useamminkin. Osa vuoroista jatkaa Helsinkiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:31 ----------

Sinänsä mielenkiintoinen analyysi kaikesta liikenteestä, ehkä parempi ettei tänne tuo enempiä puuttuvia reittejä esiin, sillä voin kuvitella, että tämäkin eistys on lopulta vain väliaikaraportti Souterille.

Monet merkittävät reitit ja paikkakunnat silti puuttuvat. ”Pääreitit” antaa tässä mielessä vähän vinoutuneen kuvan.

Kun otsikkona on "...competition on OnniBus.com network", ei sieltä oikeastaan mitään puutu. Kahdessa eka kuvassahan on Onnibusin liikennöimät reitit, ja muissa kuvissa sitten samoilla reiteillä olevat kilpailijoiden vuorot. Joku voi toki olla sitä mieltä, että puuttuu merkittäviä reittejä, mutta OnniBusin nykyverkostossa niitä ei liene enempää.
 
Tosiaan kartoissa on huomioitava, että verkosto oli rajattu OB-verkostoon (ilman reittejä F10, F77 ja hiihtokeskuslinjat). Muuten olisi mennyt liian monisäikeiseksi verkosto, tosin Lappeenranta-Jyväskylä, Rauma-Tampere, Oulusta lähtevät poikittaislinjat sekä Lapin pääreitit olisivat toki merkittäviä. Mutta jos tarkasteluun otettaisiin reitit kuten Ikaalinen-Tampere niin loppuisi minun ekselistä laskentateho. Kuten Eppu totesikin, kaiken kattava kartta olisi mielenkiintoinen, mutta se ei sitten havainnollistaisi enää kaupunkien välistä pääreittien tarjontaa.

Turku-Säkylä-Pori oli otettava mukaan, koska merkittävä osa Turku-Pori-liikenteestä kulkee sen kautta.

Hain datan liikenneviraston avoimesta datasta, tarkemmin vallu-järjestelmän csv-tiedostosta (http://www.liikennevirasto.fi/avoindata/matka.fi#.WHEic33ceL0). On muuten aika hyvä aineisto siellä; kun vähän suodattelee niin hyvin vuoromäärät irti. Toki piti koodata nuo kulkupäivät ja ajokaudet. Ja syöttää kilometrit osaväleille, joita siis tuolla verkostolla on kolmisenkymmentä.
 
Takaisin
Ylös