Helsinki - Hiittinen

J_J

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
717
Facebookissa liikkui huhuja kesäksi alkavasta bussiliikenteestä Helsingistä Salon, Kemiön ja Taalintehtaan kautta Hiittisiin. Onkohan kyseessä reittiliikenneluvan mukainen linjaliikenne, vai tilausliikenne?

Liikennöitsijäksi julistautui Helsingin Turistibussi Oy Ab. Ennakkoaikataulu, joka vielä eilen löytyi internetistä, vaikutti ajo- ja lepoaika-asetuksen noudattamisen kannalta hieman haasteelliselta (ainakin ajettaessa yhdellä kuljettajalla koko matka).
 
Itse asiassa huhujen perustaksi myös Visit Kemiön sivuilla on aikataulu. Oli sitten tiluria tai reittiliikennettä niin avaus on joka tapauksessa kokeilun arvoinen.
 
Ennakkoaikataulu, joka vielä eilen löytyi internetistä, vaikutti ajo- ja lepoaika-asetuksen noudattamisen kannalta hieman haasteelliselta (ainakin ajettaessa yhdellä kuljettajalla koko matka).

Kyllä se minusta näyttää yhdellä kuljettajalla ajettavalta. Vaikka kokonaismatka-aikaa onkin menomatkalla 5 h 20 min ja paluumatkalla 5 h, niin matka sisältää sekä kahvitauon että 25 min mittaisen autolauttamatkan. Menomatkalla kahvitauko on 30 min pitkä, joten siihen saa ihan kunnon tauonkin katkaisemaan ajoajan.
 
Kyllä se minusta näyttää yhdellä kuljettajalla ajettavalta. Vaikka kokonaismatka-aikaa onkin menomatkalla 5 h 20 min ja paluumatkalla 5 h, niin matka sisältää sekä kahvitauon että 25 min mittaisen autolauttamatkan. Menomatkalla kahvitauko on 30 min pitkä, joten siihen saa ihan kunnon tauonkin katkaisemaan ajoajan.
Jaetun tauon jälkimmäisen osan pitää olla min. 30 minuuttia, jota lauttamatka ei täyttäne. Auto on siirrettävä lauttaan ja lautasta, eikä ko. tauon aikana saa tehdä muutakaan työtä (kuin ajaa).

Lautalle/-lta ajon saa suorittaa vuorokausilevon aikana tietyin edellytyksin, mutta tämä myönnytys ei käsittääkseni koske "45-minuuttista"?
 
Ei muuta kuin rikosilmoitusta kehiin niin saadaan tämäkin ilo loppumaan ennen kuin ehti alkaakaan.

Tosin TES:iä lukemalla selviää, että tauot saa jakaa 10 minuutin pätkiin kunhan tässä yli 7 tunnin rupeamassa on yksi 30 min tauko. Kuten Kuukankon mukaan on. Joten olisko paljon melua tyhjästä?

Linja-autohenkilökunnan työehtosopimus: "Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään 5,5 tuntia. Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettava vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä. Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 10 minuutin mittainen.
1.6.2014 lukien lisätään seuraava kappale:
Mikäli työaika on 7 tuntia pidempi, yksi edellä mainituista 30 minuutin tauoista tulee antaa yhtäjaksoisena."
 
Työehtosopimus ei kävele lain tai ajo- ja lepoaika-asetuksen yli. Sillä voidaan muutenkin sopia vain lakia "paremmista" ehdoista (työntekijän kannalta). Joten asiaa kannattaa tarkastella hieman eri näkökulmasta, TES ei ole tässä ollenkaan avainasemassa. Eikä se, onko liikenne tilaus- vai linjaliikennettä.
 
Työehtosopimus ei kävele lain tai ajo- ja lepoaika-asetuksen yli. Sillä voidaan muutenkin sopia vain lakia "paremmista" ehdoista (työntekijän kannalta). Joten asiaa kannattaa tarkastella hieman eri näkökulmasta, TES ei ole tässä ollenkaan avainasemassa. Eikä se, onko liikenne tilaus- vai linjaliikennettä.

Lisää tarkennuksia löytyy täältä http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan-tyoaika/ajoaika-ja-tauot

Lainaus:
Tauko 45 minuuttia (7 artikla)

Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko, jollei hänen vuorokausi- tai viikkolepoaikansa ala.

Tauko voidaan pitää myös kahdessa osassa. Tällöin ensimmäisen osan pitää olla vähintään 15 minuuttia ja toisen osan vähintään 30 minuuttia. Toinen osa pitää sijoittaa siten, että yhteenlaskettu ajoaika ei ylitä neljää ja puolta tuntia ennen tauon toisen osan alkamista.

Muun työn tekeminen tauon aikana on kielletty. Tauko on tarkoitettu lepäämiseen. Monimiehitystilanteessa tauon voi pitää liikkuvassa ajoneuvossa.

Yhdessä tai kahdessa osassa pidetyn vähintään 45 minuutin tauon jälkeen alkaa aina uusi ajoaikakertymä eikä aikaisempia ajo- ja taukoaikoja oteta huomioon.

Huomioi, että Suomen työaikalain mukaan moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista viiden tunnin ja 30 minuutin työjaksoa kohti vähintään 30 minuutin tauko yhdessä tai kahdessa erässä. Työjakso koostuu sekä ajoajasta että muusta työstä.
 
Jaetun tauon jälkimmäisen osan pitää olla min. 30 minuuttia, jota lauttamatka ei täyttäne. Auto on siirrettävä lauttaan ja lautasta, eikä ko. tauon aikana saa tehdä muutakaan työtä (kuin ajaa).
30 min tauko tuleekin menomatkalla kahvitauolla. Jos kuljettaja pitää ennen lastausta Kiasmalla 15 min tauon, täyttyy asetuksen vaatima 15 + 30 min.

Lauttamatkan merkitys tässä on, ettei silloin kerry ajoaikaa. Yhdensuuntaisessa matkassa on sen ansiosta ajoaikaa alle 4 h 30 min, joten sen voi ajaa ilman taukoa.

Tuolla aikataululla kuljettajan keskiviikon työpäivä voisi vaikka olla:
Aloitus varikolla 6.30
Siirtoajo Kiasmalle
Lastaus 6.50 - 7.00
Ajoa 7.00 - 9.35
Odotusaikaa 9.35 - 10.05
Ajoa 10.05 - 11.15
Lautan odotusta (työaikaa, ei ajoa) 11.15 - 11.30
Palkallinen tauko 11.30 - 11.55
Ajoa 11.55 - 12.20
Purku ja bussin pysäköinti 12.20 - 12.30
Palkaton tauko 12.30 - 13.30
Lastaus 13.30 - 13.45
Ajoa 13.45 - 14.15
Lautan odotusta 14.15 - 14.30
Palkallinen tauko 14.30 - 14.55
Bussin siirto pois lautasta 14.55 - 15.00
Ajoa 15.00 - 16.05
Palkallinen tauko 16.05 - 16.15
Ajoa 16.15 - 18.45
Purku 18.45 - 18.50
Siirtoajo varikolle 18.50 - 19.10
Bussin siivous ym. 19.10 - 19.30

Ajoa toiseen suuntaan tasan 4 h 30 min ja toiseen suuntaan 4 h 25 min
 
Tässä kuunkon esimerkissä sitä 15 minuutin taukoa Kiasmalla ei kyllä ole. Puolen tunnin valmisteluaika ei siihen anna mahdollisuutta.
 
Tässä kuunkon esimerkissä sitä 15 minuutin taukoa Kiasmalla ei kyllä ole. Puolen tunnin valmisteluaika ei siihen anna mahdollisuutta.

En laittanut tuohon esimerkkiin, koska päivästä saa laillisen ilmankin. Jos siihen haluaa tauon, niin sehän onnistuu helposti aloittamalla päivä 15 min aiemmin.
 
Eihän tuo paljoakaan eroa Vainion taannoisesta Helsingin ja Kasnäsin välisestä keikasta, joka sekin oli yhden kuskin yksi työpäivä.
 
Eihän tuo paljoakaan eroa Vainion taannoisesta Helsingin ja Kasnäsin välisestä keikasta, joka sekin oli yhden kuskin yksi työpäivä.

Eroaa siten oleellisesti, että matka-aika oli 4:25. Siitä voi vielä vähentää 15 minuutin tauon Toijan Nesteellä, sekä 5-10 minuutin pysähdykset Perniössä, Kemiössä ja Taalintehtaalla.
Paluumatkalla matka-aika oli vain 3:55.
 
Tänään on ajettu ensimmäinen vuoro taas Hiittisiin. Liikennöitsijänä on tällä kertaa Miodex Oy.
 
Takaisin
Ylös