Pikavuorokyltit poistetaan kevään/kesän aikana

Liittynyt
19 Heinäkuu 2006
Viestit
410
https://www.is.fi/autot/art-2000006031035.html


Nämä liikennemerkit poistetaan nyt teiden varsilta kokonaan – viranomainen: ”Enemmän haittaa kuin hyötyä”

Pikavuorojen aikatauluja ja reittejä voi jatkossa tiedustella suoraan liikenteenharjoittajilta, liikenteenharjoittajien kotisivuilta sekä internetin matkahakupalveluista. Kuvan liikennemerkkeihin laskettavilla pikavuoro-ohjemerkeillä ei siis enää ole merkitystä.
Julkaistu: 11.3. 11:32


LIIKENNE Tieliikenneasetuksen mukaisiin liikennemerkkeihin kuuluvat pikavuorokyltit poistetaan muiden töiden ohessa kevään ja kesän aikana, tiedottaa ely-keskus.
Poistamisen taustalla on kylttien tarkoittaman pikavuoroliikenteen periaatteiden muuttuminen. Joukkoliikennelain mukaan pikavuorot ovat nykyään markkinaehtoista liikennettä eli liikennettä, jonka reitit, pysähtymispaikat ja aikataulut päättää liikenteenharjoittaja eikä enää lupaviranomainen.

Pikavuorot voivat toisin sanoen pysähtyä nykyään millä tahansa pysäkillä, joka on linja-autoliikenteen käyttöön osoitettu ja jossa on tilaa pysähtyä aikataulun mukaisena aikana.
Lue lisää: Haluatko liikennemerkin tien tai kadun varteen – näin se onnistuu
”Pikavuoron pysäkillä ei siis tarvitse olla pikavuorokylttiä eikä pikavuorojen tarvitse pysähtyä kaikilla pysäkeillä, joilla on pikavuorokyltti. Lisäkilpien säilyttäminen voikin johtaa matkustajia harhaan ja niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä”, ely-keskuksen aiheesta lähettämä tiedote summaa.


Kylttien poistamisesta huolimatta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ilmoittaa kuitenkin panostavansa erityisesti maantieverkolla sijaitsevien solmupysäkkien palvelutasoon.
Käytännössä kyseinen panostaminen tarkoittaa odotuskatoksien, kevyen liikenteen yhteyksien sekä saatto-, pyörä- ja liityntäpysäköintipaikkojen parantamista ja rakentamista.
Tommi Lempinen
 
Vs: Pikavuorokyltit poistetaan kevään/kesän aikana.

Toivottavasti ainakin kaupunkialueille merkitään vaikka liikennöitsijän tunnuksilla pysäkit sitten. Asian toinen puoli on sitten että nyt pystyy joustavammin pikavuorot pysähtymään oikeastaan ihan missä vain.
 
Vs: Pikavuorokyltit poistetaan kevään/kesän aikana.

Toivottavasti ainakin kaupunkialueille merkitään vaikka liikennöitsijän tunnuksilla pysäkit sitten. Asian toinen puoli on sitten että nyt pystyy joustavammin pikavuorot pysähtymään oikeastaan ihan missä vain.

Aivan turhaa ryhtyä poistamaan niitä.

Jo 1970-luvulla kun otettiin käyttöön "erikoispikavuorot" Hki-Turku välillä, niin eivät nekään pysähtyneet kaikilla pikavuoropysäkeillä. Kumminkin normaalit pikavuorot pysähtyivät ja olisi ollut hyvä säilyttää ne kyltit koska suurin osa nykyisistä kaukobusseista (jos eivät ole ns punaisia busseja) pysähtyvät pikavuoropysäkeillä. Nimenomaan kaupunkien ulosmenoteiden bussipysäkeillä tulee oleman jatkossa aikamoinen hässäkkä ja ihmisiä jää ilman kyytejä kun eivät tiedä mille pysäkille pitää mennä.

t. Rainer
 
Vs: Pikavuorokyltit poistetaan kevään/kesän aikana.

Aivan turhaa ryhtyä poistamaan niitä.

Jo 1970-luvulla kun otettiin käyttöön "erikoispikavuorot" Hki-Turku välillä, niin eivät nekään pysähtyneet kaikilla pikavuoropysäkeillä. Kumminkin normaalit pikavuorot pysähtyivät ja olisi ollut hyvä säilyttää ne kyltit koska suurin osa nykyisistä kaukobusseista (jos eivät ole ns punaisia busseja) pysähtyvät pikavuoropysäkeillä. Nimenomaan kaupunkien ulosmenoteiden bussipysäkeillä tulee oleman jatkossa aikamoinen hässäkkä ja ihmisiä jää ilman kyytejä kun eivät tiedä mille pysäkille pitää mennä.

t. Rainer

Siperia opettaa. Matkustavaisten on oltava entistäkin huolellisempia, etteivät jää pysäkille kuin nallit kalliolle. Mutta sattuipa sitä ennenkin, tuli kiire Turkuun joskus 90-luvulla ja katsoin Matka-Autot Oy:n aikataulun puhelinluettelon kannesta (!) ja sitten äkkiä nykyisin Ikean pysäkkinä tunnetulle pysäkille, josta Matka-Auto ajoikin sitten ohi motaria pitkin. Oli kai jokin erikoispika, jonka kuitenkin luulin pysähtyvän pikavuoropysäkeillä kehäkolmosen sisäpuolella. No, Siperia opetti.
 
Todennäköisesti tästä on kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä.

Sen lisäksi, että asiakkaille saattaa tulla käsitys ”ai eikö ne pikavuorot enää pysähdykään tässä”, koetaan varmasti mielenkiintoisia tilanteita, kun uusia kuljettajia tulee tuuraamaan vaikkapa kesälomasijaisuuksina. Jossain Hämeenkyrössä ja Ikaalisissa saattaa olla oikeasti haastavaa Nyssekuskille tietää, miltä tolpalta poimitaan kyytiin ja kun stoppia on painettu, millehän tolpalle se asiakas pitäisi oikeasti jättää.

Varsinkin painetuissa aikatauluissa tuo pysäkkien sijaintien selvittäminen voi olla todella haastavaa jatkossa.
 
Jos ja kun pikavuoro"päreet" poistetaan, soisin edes niiden tilalle jotain muuta informatiivista. Esim. mikäli expressbussit pysähtyvät niin päreessä voisi olla asiasta kertova logo nuolikuvioineen. Tietysti tässä tapauksessa jokainen firma joutuisi laittamaan omat tietonsa pysäkkipäreisiin. Yksi skenaario tässä onkin se että mennään varsin sekavaan tilanteeseen jossa informaatio pysäkeillä käy villimmäksi ja sekavammaksi tai sitten se puuttuu kokonaan liikennemerkkiä lukuunottamatta.
 
No mihin niitä muka tarvitaan? Yleensä pysäkille tullessa asiakas yleensä tietää mihin vuoroon on menossa ja on ottanut selvää etukäteen että pysäkki on oikea. Tämä suomalainen holhousyhteiskunta on vähän sellainen että kaikki pitäisi tulla kertomaan kotiin eikä ihmisten ottaa vastuuta itse yhtään. Nykyään kun vuorot ei läheskään aina pysähdy " kaikilla pikavuorotpysäkeillä" niin informatiivisempaa olisi sitten laittaa pysäkkiin firmojen nimet.
 
No mihin niitä muka tarvitaan? Yleensä pysäkille tullessa asiakas yleensä tietää mihin vuoroon on menossa ja on ottanut selvää etukäteen että pysäkki on oikea. Tämä suomalainen holhousyhteiskunta on vähän sellainen että kaikki pitäisi tulla kertomaan kotiin eikä ihmisten ottaa vastuuta itse yhtään. Nykyään kun vuorot ei läheskään aina pysähdy " kaikilla pikavuorotpysäkeillä" niin informatiivisempaa olisi sitten laittaa pysäkkiin firmojen nimet.
Toki Suomessa monesti holhotaan hieman liikaa ja epäolennaisissa asioissa. Näkisin kuitenkin että kyse on palvelusta. Selkeä informaatio on vain yksi hyvän palvelun osa-alue. Tässä mielessä en soisi Suomen luisuvan vallan itäeurooppalaiseksi maaksi, jossa pysäkeiltä ei löydy mitään muuta kuin asiasta kertova liikennemerkki.
 
No mihin niitä muka tarvitaan? Yleensä pysäkille tullessa asiakas yleensä tietää mihin vuoroon on menossa ja on ottanut selvää etukäteen että pysäkki on oikea. Tämä suomalainen holhousyhteiskunta on vähän sellainen että kaikki pitäisi tulla kertomaan kotiin eikä ihmisten ottaa vastuuta itse yhtään. Nykyään kun vuorot ei läheskään aina pysähdy " kaikilla pikavuorotpysäkeillä" niin informatiivisempaa olisi sitten laittaa pysäkkiin firmojen nimet.
Ja puhelinumeron, jossa joku joka tietää, että pysähtyykö heidän bussinsa tässä ja suunnilleen koska ja puhelimeen vastataan 24/7/365?

Bussiliikenne ei aina toimi kuin junan vessa, vaikka kuinka olisi ottanut asioista etukäteen selvää. Tekninen häiriö tai liikenneonnettomuus voi katkaista bussin matkan ja myöhästymisiä voi tulla muistakin syistä. Kiireinen matkustaja voi singahtaa pysäkille viime tipassa, eikä tiedä on bussi jo ohittanut pysäkin hetkeä aikaisemmin.

Selkeä parannus olisi pysäkkinäyttö, jossa näkyisi lähiaikoina pysäkille tarvittaessa pysähtyvät bussit, kuten osalla HSL-pysäkeillä on nykyisin ja tietenkin infoa poikkeustilanteista. Tämän voisi ehkä toteuttaa mainosrahoitteisesti. Tämä toisi selkeää lisäarvoa ilman älylaitetta tai ilman virtaa sen akussa liikkeellä olevalle matkustajalle. Oman bussivuoron pysäkkinäytössä näkyvä ja koko ajan pienenevä minuuttilukema olisi mukavaa katseltavaa stressaantunelle tai pienten lasten kanssa liikkeellä olevalle matkustajalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Varsinkin painetuissa aikatauluissa tuo pysäkkien sijaintien selvittäminen voi olla todella haastavaa jatkossa.
Ei sillä paljon informaatioarvoa ole että aikataulussa lukee "pysähtyy pikavuoro-pysäkeillä" tms. jos pitää sitten vielä erikseen mennä pysäkille katsomaan onko siinä pysäkissä pikavuoro-kyltti.
Kaupunkien keskustoissa useasta vierekkäisestä pysäkistä se toki helpottaa, mutta jos seuraavalle pysäkille on parinkin kilometrin matka tieto olisi kiva saada jo ennen pysäkkitolpan näkemistä. Usean lähekkäin sijaitsevan pysäkin tapauksessa taas joku yksilöivämpi tunnus tyyliin HSL-alueen pysäkkinumerot antaa paremman varmuuden että on oikeassa paikassa, ja oikealla puolella tietä. Aina ei nimittäin kaikilla ole edes varmuutta kumpaan suuntaan bussi on menossa - varsinkaan taajama-alueiden mutkaisemmilla reiteillä.
 
Sekä KA & SL ovat poistaneet "pika" tekstin linjakilvistä. Siellä on enää pelkkä kirjain ja numero.
Onko pikavuoroja enää olemassa ?
 
Sekä KA & SL ovat poistaneet "pika" tekstin linjakilvistä. Siellä on enää pelkkä kirjain ja numero.
Onko pikavuoroja enää olemassa ?

Ei pikavuoroja ole ollut olemassa enää vuosiin ainakaan juridisesti. Kaikki bussivuorot ovat periaatteessa vain tavallisia bussivuoroja. Jos jossain lukee että kyseinen bussi on pikavuoro, kyseessä on tällöin vain markkinointi.
 
Ei pikavuoroja ole ollut olemassa enää vuosiin ainakaan juridisesti. Kaikki bussivuorot ovat periaatteessa vain tavallisia bussivuoroja. Jos jossain lukee että kyseinen bussi on pikavuoro, kyseessä on tällöin vain markkinointi.

Juuri markkinoinnin ja asiakaspalvelun vuoksi tarvitaan pysäkki-informaatiota. Ja markkinointia tarvitaan, koska pääkilpailija on henkilöauto.
 
Minun mielestäni on hyvä parannus, että bussit saavat pysähtyä missä vain.
Kuitenkin esim. Pysäkkinäytöt eivät olisi pahitteeksi, etenkään suuremmille pysäkeille.
Välillä tuntuu että muiden ihmisten suhtautuminen joukkoliikenteeseen ylipäätään on, että en halua tuota käyttää (jos omistan auton). Syyt siihen taas ovat aivan eri asia.

Mielestäni kuitenkin valtion pitäisi satsata kaukoliikenteeseen, sillä sen puuttuminen tai vajaus on osasyy kaupungistumiseen ja auton käytön lisäämiseen. Miten olla käyttämättä autoa jos lähin bussi on +20km matkan päässä?
 
Takaisin
Ylös