Muutama kysymys Helsingin kaukoliikenteestä

Liittynyt
10 Helmikuu 2017
Viestit
189
Hei! Tulipa tässä mieleen kaksi kysymystä liittyen Helsingin kaukoliikenteeseen.

Nro 1. Maksaako kaukoyhtiöille käyttää esim. Kampin tai Elielinaukion bussiterminaaleja?

Nro 2. Onko Helsingissä jotain hiljaista parkkipaikkaa mitä voisi käyttää (periaatteessa) kaukoliikenteen tai miksei vaikka lähiliikenteenkin terminaalina tai solmukohtana?

Kiitos!
 
Hei! Tulipa tässä mieleen kaksi kysymystä liittyen Helsingin kaukoliikenteeseen.

Nro 1. Maksaako kaukoyhtiöille käyttää esim. Kampin tai Elielinaukion bussiterminaaleja?

Vanhan vuodelta 2015 olevan Onnibusin Kiasmalta Kamppiin muuttoa käsittelevän Hesarin uutisen perusteella Kampin kaukoliikenneterminaalin käyttömaksu olisi ollut tuolloin pari euroa lähtöä kohden. Antaisikohan ELY-keskus edes lupaa aloittaa kaukoliikennettä Elielinaukiolta tai nykyään Kiasman tilausajopysäkiltä?
 
Kampin kaukoliikenneterminaali on Matkahuollon hallinnoima ja Matkahuolto päättää siksi sen maksuista.

Kaupunkiliikenteen terminaalit HSL-alueella (kuten Elielinaukio) kuuluvat sille kunnalle, kenen alueella ne ovat. HSL maksaa isompien terminaalien kustannukset kunnille infrasopimuksen mukaisesti (puolet pääomakuluista, hoitokulut kokonaan).

Liikennekaaren myötä markkinaehtoinen liikenne ei tarvitse enää reittiliikennelupaa, joten kuka tahansa henkilöliikenneluvan haltija voi aloittaa mitä tahansa liikennettä, ellei toimivaltainen viranomainen ole antanut yksinoikeutta ko. alueelle tai reitille. Aikaisemminkin olen kirjoittanut täällä, että jos esim. paikallisliikenteen terminaaleja alettaisiin käyttää kaukoliikenteeseen sopimatta siitä kunnan tai HSL:n kanssa, niin niihin ilmestyisi varmaan pian liikennemerkkejä, jotka kieltäisi muun kuin HSL-liikenteen.
 
Vanhan vuodelta 2015 olevan Onnibusin Kiasmalta Kamppiin muuttoa käsittelevän Hesarin uutisen perusteella Kampin kaukoliikenneterminaalin käyttömaksu olisi ollut tuolloin pari euroa lähtöä kohden. Antaisikohan ELY-keskus edes lupaa aloittaa kaukoliikennettä Elielinaukiolta tai nykyään Kiasman tilausajopysäkiltä?

Ei kaukoliikenteessä ole mitään lupia. Ilmoitus NAP-järjestelmään 60 päivää ennen aloitusta ja sitten radalle. Toki liikennöitsijän pitää huolehtia, että pysäkit ja terminaalit ovat käytettävissä. Eli tässä tapauksessa se on Helsingin kaupunki, joka voi todeta ettei Elielinaukiolle ole asiaa.

Vanhan lain aikaan ELY-keskukset päättivät reittiliikenneluvista ja tutkivat nämä pysäkkien käytettävyyaasiat hakemusvaiheessa.
 
Näin maallikkona epäilisin ettei bussilinjan ajaminen muuta kuin Kamppia päättärinä käyttäen olisi lopulta kovin järkevää. Asiakkaat löytävät parhaiten paikan, joka kaukobussiterminaalina tunnetaan.
Tosin Helsingissä saattaa olla viisasta muuttaa kaukoliikenteen pikavuorojen reittejä uuden Pasilan valmistuttua. Kampista lähdettäessä voitaisiin kaikki kaukoliikenne ohjata Mansku-Hesari (pysäkki Oopperalla)-Veturitie-reittiä Pasilaan, josta sitten haarauduttaisiin joko Hakamäentien kautta Turunväylälle, Veturitien ja Metsäläntien kautta Hämeenlinnanväylälle tai Koskelantien kautta Lahden/Porvoonväylälle. Näin käytännössä kaikilla kaukoliikenteen busseilla olisi hyvät vaihtoyhteydet joka puolelle seutua ja kenties päästäisiin eroon tilanteesta, jossa bussit jäävät aikatauluistaan juuttuessaan Helsingin ruuhkiin.
 
Näin maallikkona epäilisin ettei bussilinjan ajaminen muuta kuin Kamppia päättärinä käyttäen olisi lopulta kovin järkevää. Asiakkaat löytävät parhaiten paikan, joka kaukobussiterminaalina tunnetaan.

Periaatteessa seiskatietä ajaville busseille hyvä lähtöpaikka voisi olla Itäkeskus. Se on helposti saavutettavissa ja siitä pääsisi näppärästi motarille. En ole tosin tällä hetkellä ihan tarkkaan tietoinen siitä, ajaako esim Kotkan suunnan pikavuorot edelleen kaikki Itiksen kautta, mutta aiemmin ajoivat kaikki. Ja matkaan Kamppi-Itäkeskus meni aikaa enemmän taikka vielä enemmän vähän riippuen viikonpäivästä ja kellonajasta. Lisäksi sieltä tuli varsin paljon matkustajia kyytiin.
 
Periaatteessa seiskatietä ajaville busseille hyvä lähtöpaikka voisi olla Itäkeskus. Se on helposti saavutettavissa ja siitä pääsisi näppärästi motarille. En ole tosin tällä hetkellä ihan tarkkaan tietoinen siitä, ajaako esim Kotkan suunnan pikavuorot edelleen kaikki Itiksen kautta, mutta aiemmin ajoivat kaikki. Ja matkaan Kamppi-Itäkeskus meni aikaa enemmän taikka vielä enemmän vähän riippuen viikonpäivästä ja kellonajasta. Lisäksi sieltä tuli varsin paljon matkustajia kyytiin.

Rahti kuormataan Kampissa, joten sinne ajetaan, vaikka se ei olisikaan suurimmalle osalle matkustajista järkevää.
 
Rahti kuormataan Kampissa, joten sinne ajetaan, vaikka se ei olisikaan suurimmalle osalle matkustajista järkevää.
Minkä verran muuten rahtia kuljettavia busseja on idän suunnan reiteillä? Onnibusin kaksikerroksisissa busseissa ei taida rahtia kulkea, Pohjolan Liikenne ei enää aja pikavuoroja, Savonlinja on ilmeisesti vähentänyt rahdin kuljettamista paljon...
 
Minkä verran muuten rahtia kuljettavia busseja on idän suunnan reiteillä? Onnibusin kaksikerroksisissa busseissa ei taida rahtia kulkea, Pohjolan Liikenne ei enää aja pikavuoroja, Savonlinja on ilmeisesti vähentänyt rahdin kuljettamista paljon...

Olisikin positiivista, jos rahti olisi siirtynyt sinne minne se kuuluu eli kuorma-autoihin. Epäilen silti MH:n Kotkan ja Haminan rahdin kulkevan edelleen busseilla.
 
Rahti kuormataan Kampissa, joten sinne ajetaan, vaikka se ei olisikaan suurimmalle osalle matkustajista järkevää.

Osa busseista voisi edelleen ajaa Kampista, mutta esimerkiksi pendelöintiliikenteessä normaaleihin työmatka-aikoihin voisi olla mielekästä ajaa Itiksestä. Saisi Helsinki-Kotka-linjan ajoajan puristettua aika pieneen. Toki esim. Kotkasta tuleva bussi voisi edelleenkin ajaa Kamppiin asti, mutta paluulähtö olisikin Itiksestä. Ja samalla kun on Kampissa, voisi ottaa rahdin kyytiin.
 
Olisikin positiivista, jos rahti olisi siirtynyt sinne minne se kuuluu eli kuorma-autoihin.
Olisi ehdottomasti parempi, että kuorma-auto ja bussi ajaisivat samaa reittiä peräkkäin ja kumpikin vajaakuormalla. :lol:
Bussiyhtiö voi rahdin kuljettamisesta saaduilla lisätuloilla ajaa vaikka vuoroja, jotka ei pelkillä matkustajilla kannattaisi. Matkahuolto pystyy toimittamaan minulle paketin oulusta tampereelle alle vuorokaudessa. Posti ei pysty.
 
Olisi ehdottomasti parempi, että kuorma-auto ja bussi ajaisivat samaa reittiä peräkkäin ja kumpikin vajaakuormalla. :lol:
Bussiyhtiö voi rahdin kuljettamisesta saaduilla lisätuloilla ajaa vaikka vuoroja, jotka ei pelkillä matkustajilla kannattaisi. Matkahuolto pystyy toimittamaan minulle paketin oulusta tampereelle alle vuorokaudessa. Posti ei pysty.

Muu kuin yhteiskunnan tilaama reittibussiliikenne on supistumassa ja supistuu edelleen. Markkinaehtoisessa liikenteessä tuskin on jatkossa enää juurikaan muita kuin kaupunkikeskusten välillä ajavia pikavuoroja. MH:n kyky kuljettaa paketti bussin mukana joka niemeen ja notkoon on siis täysin romahtamassa. Siispä jatkossa MH:n busseissa kulkeva rahti kulkee vain kaupunkikeskusten välillä. Nämä tavaravirrat kuuluisivat mielestäni jo kuorma-autoihin. (En tienaa leipääni kappaletavaran kuljettamisella, joten oma lehmä ei ole ojassa.) Nopeus voi olla MH:n etu, mutta ei maanlaajuisesti. Postni toiminta taas menee jatkuvasti surulliseenpaan suuntaan.
 
Muu kuin yhteiskunnan tilaama reittibussiliikenne on supistumassa ja supistuu edelleen. Markkinaehtoisessa liikenteessä tuskin on jatkossa enää juurikaan muita kuin kaupunkikeskusten välillä ajavia pikavuoroja. MH:n kyky kuljettaa paketti bussin mukana joka niemeen ja notkoon on siis täysin romahtamassa. Siispä jatkossa MH:n busseissa kulkeva rahti kulkee vain kaupunkikeskusten välillä. Nämä tavaravirrat kuuluisivat mielestäni jo kuorma-autoihin. (En tienaa leipääni kappaletavaran kuljettamisella, joten oma lehmä ei ole ojassa.) Nopeus voi olla MH:n etu, mutta ei maanlaajuisesti. Postni toiminta taas menee jatkuvasti surulliseenpaan suuntaan.

Kyllä se rahti kulkee yhtä lailla elyn tilaamassa/kilpailuttamassa liikenteessä pienempäänkin niemennotkoon. ja kun liikennöitsijä saa lisätuloa rahdista se voi tehdä halvemman tarjouksen liikenteestä, joka taas säästää yhteiskunnan varoja.
 
Kyllä se rahti kulkee yhtä lailla elyn tilaamassa/kilpailuttamassa liikenteessä pienempäänkin niemennotkoon. ja kun liikennöitsijä saa lisätuloa rahdista se voi tehdä halvemman tarjouksen liikenteestä, joka taas säästää yhteiskunnan varoja.

Ja tämähän oli myös syynä eteläpohjalaisen Jari Kaaren konkurssissa. Matkahuolto siirsi rahdit rekkaan ja Kaarella oli nimenomaan rahtituloilla halpuutettu tarjous.
 
Kyllä se rahti kulkee yhtä lailla elyn tilaamassa/kilpailuttamassa liikenteessä pienempäänkin niemennotkoon. ja kun liikennöitsijä saa lisätuloa rahdista se voi tehdä halvemman tarjouksen liikenteestä, joka taas säästää yhteiskunnan varoja.

Eli esim ELY tilaa liikennettä ja liikennöitsijä saa samalla tehdä omia sivubisneksiään. Näppärää, mutta ei taida aina toimia.
 
Takaisin
Ylös