nanoBus

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Elokuun puolivälin tienoilla Nanobus ( Taksiväylä Oy) aloittamassa kolmella kierroksella. Ajetaan tehokkaasti yhdellä autolla, siten että ensimmäinen lähtö 7:00 Helsingistä ja Turusta 9:45. Ja pari kierrosta perään. Autona huhun mukaan tuplakerros-Setra!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lähdöt näkyy jo Matkahuollon verkkokaupassa. 17.8. Helsinki - Turku lippujen hinta on 5,99 e. OB myy samana päivänä omassa verkkokaupassaan tuon välin lähtöjä 6,90 e, paitsi parille lähdölle on vielä euron liput tarjolla. Tässä voidaan vielä nähdä hintasota. Jos ei nanoBusilla ole paljoa pääomaa taustalla, niin ei ole vaikea arvata, kuka hintasodan voittaa. Tosin hintasodassa suurin häviäjä voisi olla Vainio.
 
Nyt nanoBusin lippuja on oikeasti ostettavissakin Matkahuollon verkkokaupassa. 13.8. Helsinki - Turku (ja toisinpäin) hintaan 2,99 e myynnissä 5 paikkaa, sitä seuraavat 5,99 e.
 
Siinä luvataan aggressiivista hintakilpailua.

Jutun mukaan aluksi lippujen keskihinta Helsinki - Turku -välillä on 4 euroa ja tavoite on saada nostettua se 5 euroon.

Sitten pientä matematiikkaa sillä oletuksella, että nanoBusilla tuotantokustannus kaksikerrosbussilla on sama kuin OnniBusin aikanaan julkisuudessa esittämä 1,50 e/km:
yhden lähdön pituus on n. 170 km, joten tuotantokustannus on 170 km x 1,50 e/km = 255 e
4 euron keskimääräisestä lipunhinnasta jää ALV:n jälkeen 3,60 e. Yhtä lähtöä kohden pitäisi olla siis keskimäärin 71 matkustajaa, ettei jäädä tappiolle
5 euron keskimääräisestä lipunhinnasta jää ALV:n jälkeen 4,50 e. Yhtä lähtöä kohden pitäisi olla keskimäärin 57 matkustajaa, ettei jäädä tappiolle

Varsin kovia keskikuormia ottaen huomioon, että linja liikennöi myös hiljaisempina vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä.
 
HInnoista kun puhutaan pakko aina kysyä, mikä oikeasti on halpa ja järkevä hinta millekin.
 
Lehtijutun mukaan Setra on tuotu Puolasta käytettynä. Varmasti oikein kelpo peli, mutta kertoo karua kieltään Suomen joukkoliikennemarkkinoista. Bussit tuodaan nykyään käytettyinä Itä-Euroopasta eikä enää Ruotsista tai Norjasta edes.
 
Lehtijutun mukaan Setra on tuotu Puolasta käytettynä. Varmasti oikein kelpo peli, mutta kertoo karua kieltään Suomen joukkoliikennemarkkinoista. Bussit tuodaan nykyään käytettyinä Itä-Euroopasta eikä enää Ruotsista tai Norjasta edes.

En tunne tätä tapausta, mutta yleisellä tasolla puhuttaessa on selvää, että koronaepidemian vuoksi nyt on käytetyillä busseilla ostajan markkinat.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:54 ----------

HInnoista kun puhutaan pakko aina kysyä, mikä oikeasti on halpa ja järkevä hinta millekin.

Niin, mihin vertaisimme? Lähin vertailukohde on tietenkin OB. Mutta jos ajatellaan kysymystä mennäkö Turkuun ja takaisin, niin mitä muuta tuolla rahalla saa? Jos edestakainen matka maksaa saman tai vähemmän kuin huoltiksen puffetlounas, niin onhan se halpaa.
 
Niin, mihin vertaisimme? Lähin vertailukohde on tietenkin OB. Mutta jos ajatellaan kysymystä mennäkö Turkuun ja takaisin, niin mitä muuta tuolla rahalla saa? Jos edestakainen matka maksaa saman tai vähemmän kuin huoltiksen puffetlounas, niin onhan se halpaa.

Pääseehän tuolla melkein Helsingistä Espooseen HSL-bussilla! :D Jättääköhän Nanobus matkustajia Nihtisillassa kyydistä myös suunnassa länteen?
 
Lehtijutun mukaan Setra on tuotu Puolasta käytettynä. Varmasti oikein kelpo peli, mutta kertoo karua kieltään Suomen joukkoliikennemarkkinoista. Bussit tuodaan nykyään käytettyinä Itä-Euroopasta eikä enää Ruotsista tai Norjasta edes.
Kyllä vaikuttaa siltä, että Suomeen tuodaan selvästi eniten käytettyjä isoja busseja juuri muista Pohjoismaista. Nämä Itä-Euroopan tuliaiset ovat vielä yksittäistapauksia.
 
Bussit tuodaan nykyään käytettyinä Itä-Euroopasta eikä enää Ruotsista tai Norjasta edes.

Kunhan vaan ovat varusteltuja pohjoisiin lämpötiloihin sopivasti, niin ihan samoja busseja Itä-Euroopasta saa kuin Ruotsista tai Norjasta. Muista kuin Pohjoismaista tuodessa tuo meikäläiseen talveen varustelu ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys.
 
Kunhan vaan ovat varusteltuja pohjoisiin lämpötiloihin sopivasti, niin ihan samoja busseja Itä-Euroopasta saa kuin Ruotsista tai Norjasta. Muista kuin Pohjoismaista tuodessa tuo meikäläiseen talveen varustelu ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys.

Puolan vuoristoseuduilla on talvella yhtä kylmää kuin Suomessa. Viime talvena oli jopa kylmempää.

Muuuten tuo Nihtsillan pysähdyksen voisi korvata Lommilalla, koska Nihtisilta huonommin saavutettavissa eikä pysäköintimahdollisuutta saattoliikenteelle ole. VR on syöttänyt tosi tehokkaasti bussiyhtiöiden lapaan kun vaihtoi Turun junien Espoon keskuksen pysähdykset Leppävaaraksi. Nyt vetolaukut kolisevat yhtenään Lommilassa moottoritietä ylittävällä sillalla kun ei junat enää pysähdy. :lol:

t. Rainer
 
^ Nihtisillalla on kummallakin puolella Turunväylää parkkipaikat bussipysäkkien vieressä, joten mistä puhut? Lommilassa ei ole?

Saavutettavuushöpinöitäkään en oikein ymmärrä: Nihtisilta on kuitenkin erittäin hyvin saavutettavissa myös kehä2n kummastakin päästä siinä kun Lommila on lähinnä Turunväylän Ikeapysäkki. Väkimäärä Nihtisillan ympäristössä on osapuilleen kaksinkertainen Lommilaan nähden, ihan sama millä säteellä mitataan.

Itse yrityksestä sen verran, että melko riskitöntä se on lähteä hintasotimaan yrittäjäveljeksinä yhdellä bussilla, jos itse ajavat. Ei siinä mahdottomia tappioita ehdi liikennöinnillä tekemään ja homman pitäisi toimia niin kauan kuin kalusto pysyy ajokunnossa. Se on sitten toinen asia, että tuntipalkoille ei luultavasti helpolla pääse ja riskinkantokykyä ei ehkä ole. Eli jos/kun dösä leviää, niin vuoroja mahdollisesti jää ajamatta ja mainetappiota syntyy.
 
Pääseehän tuolla melkein Helsingistä Espooseen HSL-bussilla! :D Jättääköhän Nanobus matkustajia Nihtisillassa kyydistä myös suunnassa länteen?

Joo oma kysymykseni oli lähinnä retorinen, itseäni riepoo kun jotain tietää siitä millä se raha tehdään ja sitten hihkutaan halpoja hintoja. Jonkun on sitten kuitenkin se lasku maksettava, loppujen lopuksi jossain paikoissa yhteiskunnan.

Pojat voivat omasta kaivaa varmaan, tai ajaa itse jos ei muuten. Aiemmin oli riskisijoittajat tuhoamassa, vaikkakin ratsastivat perusuomalaisella sotisovalla että ei kukaan liikaa kysellyt mistä rahat.
 
^ Nihtisillalla on kummallakin puolella Turunväylää parkkipaikat bussipysäkkien vieressä, joten mistä puhut? Lommilassa ei ole?

Saavutettavuushöpinöitäkään en oikein ymmärrä: Nihtisilta on kuitenkin erittäin hyvin saavutettavissa myös kehä2n kummastakin päästä siinä kun Lommila on lähinnä Turunväylän Ikeapysäkki. Väkimäärä Nihtisillan ympäristössä on osapuilleen kaksinkertainen Lommilaan nähden, ihan sama millä säteellä mitataan.

Ehkä mun pitäisi tutustua paremmin Nihtisillan saattopysäköintiin sitten. Lommilassa se on golf-kentän parkkipaikka joka toimii epävirallisesti siinä tehtävässä. Ei optimaalisin mutta ainoa mahdollinen keski-Espooon asukkaliille päästä Turun suuntaan julkisilla sen jälkeen kun junat eivät enää pysähdy Espoon asemalla.

Onko se muuten niin että Onnibus ajaa kehäkakkosta pitkin Länskäriltä Turun motarille, koska kehäykköstä pitkin se jäisi auttamattomasti myöhään työmaiden takia?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös