Puolustusvoimien liikenne linjaliikenteeksi

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Kannanottoni koskee asevelvollisten bussikuljetuksia Puolustusvoimien yksiköihin eri puolilla maata. Nykyään näitä kuljetuksia on siirretty ilmeisesti joustavuuden nimissä yhä enemmän tilausbussiliikenteeksi.

Koska joukkoliikennevuoroja on Suomessa viime vuosina vähennetty tuntuvasti, olisi hyödyllistä, jos näitä vuoroja saataisiin myös muille matkustajille avoimeksi liikenteeksi jollain tavoin. Näin valtion rahoilla ostettavasta liikenteestä saataisiin kaikki hyöty irti ja syrjäseutujenkin kulkumahdollisuudet turvattua ainakin näiden vuorojen osalta, puolustusvoimien kuljetustarpeiden sivussa "samaan hintaan".
 
90-luvulla Lindholm Linesin kuljetukset Dragsvikin ja Pohjanmaan välillä olivat linjaliikennettä, mutta siitä sitten luovuttiin jossain vaiheessa kun todennäköisesti palvelulle ei ollut kysyntää. Ei sinänsä ihme kun kulkupäivät ja -ajat olivat aika hajanaisia ja yöpainotteisia. Joten vaikea nähdä kysyntää muillakaan reiteillä. Kenties jossain Oulun ja Sodankylän välisillä Eskelisbiileillä ajettavilla sotilaskuljetuksilla voisilla on pientä kysyntää. Muualla on kuitenkin jo varsin paljon muutakin linjaliikennettä tai väliä kuljetaan ennemmin junalla (esim. Helsinki-Kouvola, eli Vekarajärven kuljetukset).
 
Ei sinänsä ihme kun kulkupäivät ja -ajat olivat aika hajanaisia ja yöpainotteisia. Joten vaikea nähdä kysyntää muillakaan reiteillä.

Ennen tiedotus joukkoliikenteestä oli paljon heikompaa. Joutui soittelemaan Matkahuollot läpi ja etsimään eri liikennöitsijöiden aikatauluvihkoja. Nykyään nämä puolustusvoimien linjatkin integroituisivat hyvin osaksi matka.fi-reittiketjua tai Matkahuolto.info:n linjalistaa. Pidetäänhän maaseudun vakiovuoroverkkoakin toiminnassa, vaikka sille ei ole paljoa kysyntää. Näitä puolustusvoimien linjoja voitaisiin integroida jotenkin yöbussiverkostoon niin, että saataisiin kyytiin rahtia ja suurempien kaupunkien välisiä matkalaisia. Tuskinpa siitä mitään haittaakaan olisi, että säännöllisesti ajettava valtion rahoittama linja olisi kaikille avointa liikennettä. Jos esimerkiksi sinne Vekaranjärvelle säännöllisesti ajetaan, niin tällä palvelulla saataisiin ainakin lisätarjontaa myöhäisiltaan vt6:n varteen, jonka kysyntä ei riittäisi elättämään "tavallista" linjaa.
 
Ei kai nuo Puolustusvoimain kuljetukset kuitenkaan niin kovin yöpainotteisia ole? Lomille lähdetään yleensä perjantaina iltapäivällä tai alkuillasta ja palataan sunnuntaina ennen puoltayötä (jolloin lähtö on etäisyydestä riippuen yleensä klo 18-22 tienoilla). Itse asiassa nuo ajat lienevät normaalissakin liikenteessä ns. prime timea.

Joillakin reiteillä käytäntö tuntuisi tällä hetkellä olevan se, että reitillä kulkee rinnakkain sekä linjavuoro että tilausbusseja. Käsittääkseni näin toimitaan esimerkiksi Helsingin ja Vekaranjärven, Helsingin ja Haminan sekä Oulun ja Kajaanin välillä. Tilausbusseilla viedään etukäteen ilmoittautuneet varusmiehet ja busseja hankitaan tilausten perusteella tarpeellinen määrä. Ennakkoon ilmoittautumattomille ja muille kuin varusmiehille on tarjolla normaali linjavuoro.
 
Tilausbusseilla viedään etukäteen ilmoittautuneet varusmiehet ja busseja hankitaan tilausten perusteella tarpeellinen määrä. Ennakkoon ilmoittautumattomille ja muille kuin varusmiehille on tarjolla normaali linjavuoro.

Varusmiehillähän on niitä ilmaisia matkoja. Eli jos menee tilausbussilla, ne ilmaiset matkat eivät vähene, mutta jos menee linjavuorolla, niitä matkoja kuluu? Mikä näiden ilmaisten matkojen tarkoitus on, jos varusmiehet kuljetetaan pääosin tilureilla kotipaikkakunnilleen?
 
Jos minä oikein muistan, niin varusmiesten lomakuljetukset tilausautoilla eivät ole ilmaisia, vaan ne on varusmiehen maksettava joko litteralla taikka selvällä rahalla. Voin tietysti muistaa väärin ja voihan olla että käytäntö on muuttunut. Sitä paitsi lomakuljetukset eivät tiukasti ottaen ole puolustusvoimien järjestämiä vaan varusmiestoimikuntien. Käytäntöhän on niin, että yleensä varuskunnan varusmiehet tulevat suurelta osin muutamalta paikkakunnalta, jolloin niille on sitten oma kyyti. Varusmiesten kannalta tärkeää on, että järjestetty lomakyyti on nopein tapa kulkea kumpaankin suuntaan ja juuri oikeaan aikaan kulkeva, jolloin kallisarvoista loma-aikaa kuluu hukkaan mahdollisimman vähän matkustamiseen. Tältä kannalta linjaliikenteeseen siirtyminen olisi selvä huononnus.
 
Varusmiesten kannalta tärkeää on, että järjestetty lomakyyti on nopein tapa kulkea kumpaankin suuntaan ja juuri oikeaan aikaan kulkeva, jolloin kallisarvoista loma-aikaa kuluu hukkaan mahdollisimman vähän matkustamiseen. Tältä kannalta linjaliikenteeseen siirtyminen olisi selvä huononnus.

Mielessäni on Helsingin ja Vekaranjärven välinen kysyntä tässä päällimmäisenä, joka lienee melko suurta kun on iso kaupunkiseutu ja iso varuskunta kummassakin päässä. Voitaisiin varmasti tehdä yhteistyötä varuskunnan kanssa, jotta väki pääsisi lomille aina tiettyyn kellonaikaan sopivasti, jotta pääsevät melkein heti linjabiilin kyytiin. Tai sitten tämä tilausbussi voisi ottaa matkalta kyytiin halukkaita, joilla ei ole paljoa vuorotarjontaa muuten. Vt6:n varren pikkukyliltä Helsinkiin vaikkapa. Tässä tulevat tietysti vastaan nämä linjaliikennesäännökset, mutta lakejahan voi muuttaa tarvittaessa.

Toinen keino käyttää tehokkaammin resursseja olisi päättää Vekaranjärven bussit Kouvolan matkakeskukseen, josta kulkee tiheästi junia Helsinkiin ja matka-aika on bussia nopeampi. Saataisiin juniin helppoja matkustajia. Sama voitaisiin tehdä Kainuun prikaatin ja muiden kaukaisten yksikköjen ja pääkaupunkiseudun välillä. Näin pitkillä matkoilla junan nopeus pääsee oikeuksiinsa. Todella pitkillä matkoilla Helsingistä Lappiin taitaakin sitten varusmiehillä kuvioon astua jo lentokone?
 
Vekaranjärveltä lähetee linjabiili 17.50 Helsinkiin, muistaakseni 17.30 varusmiesten aikarauta näyttää kun kuuluu lomille lompsis. En näe siinä kovinkaan suurta ongelmaa, että ennakkoon tiedetyn matkustajamäärän mukaan ajetaan tilausajona Helsinkiin, ja perässä tulee linjabiili keräillen satunnaismatkustajat/yllärilomille pääseet varusmiehet kyytiin. Perin fiksua jopa. Ja ainakin muutama vuosi sitten toimittiin näin, tai muisti on pettänyt pahemman kerran =)
 
Jos minä oikein muistan, niin...
Omasta varusmiesajasta ja silloisesta varusmiesbussivuorosta:

Helsingistä Hankkijan-aukion paikkeilta lähti jonkin aikaa v. 1973-74 kaudella VMTK:n tilaama bussi Hyrylään HelItR:iin sunnuntai-iltaisin. Lähtö oli jotain 23:n jälkeen, sillä auton tulo kasarmille oli ajoitettu karvan verran ennen puoltayötä, eli viikonloppuvapaan loppumista. Ajo oli suoraa ajoa ilman välipysähdyksiä ja se tehtiin käyttäen suurinta nopeutta. (Autona taisi olla yleensä Satulin hieno MB.) Matka maksettiin autossa käteisellä VMTK:n asiamiehelle. Liikennettä ei ollut koko inttiaikaani, vaan "varusmiesbussi" perustui kulloistenkin vmtk:laisten aktiivisuuteen. Kuten tunnettua, sakkihan vaihtuu intissä tiheästi määrävälein.

- Satuli ei olisi varmaankaan saanut linjalupaa moiselle reitille
- Siviileillä ei ollut suurta tarvetta olla sunnuntai-iltana hieman ennen keskiyötä Hyrylän kasarmin pihassa
- Siviilit tuskin tuntisivat matkaansa miellyttäväksi tuollaisessa bussissa, turvallista se toki olisi ollut
- Välipysähdysten olemassaolo uhkaisi nopean kuriiriaikataulun toteutumista
- jne.

Hyrylän varuskunnan nettisivuilta löytyy tänäpäivänä tällainen tieto:
"VMTK on järjestänyt perjantaisin lomakuljetuksen Keravan rautatieasemalle klo 17.15 ja sunnuntaisin takaisin kasarmille Keravalta klo 23.15."
 
Vekaranjärveltä lähetee linjabiili 17.50 Helsinkiin, muistaakseni 17.30 varusmiesten aikarauta näyttää kun kuuluu lomille lompsis. En näe siinä kovinkaan suurta ongelmaa, että ennakkoon tiedetyn matkustajamäärän mukaan ajetaan tilausajona Helsinkiin, ja perässä tulee linjabiili keräillen satunnaismatkustajat/yllärilomille pääseet varusmiehet kyytiin. Perin fiksua jopa. Ja ainakin muutama vuosi sitten toimittiin näin, tai muisti on pettänyt pahemman kerran =)
Samanlainen muistikuva on minullakin (keväältä 2002). Parhaimmillaan tilausbusseja kymmenkunta, ja kaikki lähes täynnä. Eli ainakaan tuolla reitillä ei hirveän paljon paikkoja ole tarjolla muille kuin varusmiehille.
Takaisinpäin bussit lähtevät sunnuntaina (ja yleensä myös maanantaina) siinä puoli yhdeksän - yhdeksän aikaan, sitä mukaan kun autot täyttyvät.
 
Säkylässä oli syksyllä 2003 ja keväällä 2004 järjestetty tilausautot perjantaisin Turkuun ja sunnuntai/maanantai-iltaisin takaisin Säkylään, niin että oltiin perillä puolen yön aikoihin. Maanantaina siksi, että monesti oli yksikkökohtaisesti käsketty maanantaiksi HL. Lomaakyytiin osallistuminen perustui ennokkoilmoittautumiseen, mutta käytännössä sitä ei kovin tarkkaan valvottu. Jos meni lomaakyydillä, pääsi lomille puoli tuntia aiemmin. Siitä seurasi varusmiesten kova ralli päästä turkuun omalla autolla ennen bussia.
Muistaakseni myös Poriin ja Tampereelle oli ainakin lomakyytiautoja. Huovinrinteen tienhaarasta kulki ihan reittilinja-autoja monee suuntaan.
 
Suunta on ollut kyllä vallan toinen kuin kyytien muuttaminen linjaliikenteeksi. Edellä mainittiin Dragsvikin ja Pohjanmaan väliset kuljetukset. Puolustusvoimat alkoi hoitaa liikenteen tilausliikenteenä ja Pohjolan Liikenne lopetti reitin. Tuosta on jotain käräjöintiäkin kai ollut tai tulossa, kun kumminkin laki kieltää linjaliikenteen haittaamisen tilausajolla.

Puolustusvoimat laskee saavansa suuren osan kuljetuksista halvemmalla tilausajona kuin maksamalla varusmiesten matkaliput. Samaten tilausajo on tuntuvasti linjaliikennettä joustavampaa. Voidaan esim. tarvittaessa poiketa jossain ja reitit kaupungeissakin voidaan suunnitella tarpeen mukaan. Eihän linjaliikennelupia kaupunkien ympäristöön oikein yleensä myönnetä, joten joku H:ki-Parolannummi-Parola ilman jättöoikeutta ennen Parolannummea ei varmaan kovinkaan monta muuta matkustajaa kuin varusmiestä keräisi.

Onneksi monet yritykset ovat järjestäneen jokapäiväisen yhteyden varuskuntiin. Suurin joukko menee tietysti tilausajolla, mutta monilla lomat ajoittuvat niillekin päiville, kun tilausajo ei kulje.

Nykyisten tilausvuorojen muuttaminen linjaliikenteeksi edellyttäisi aivan uudenlaisen vuorotyypin luomista. Linjavuoro, jonka aikataulu voi muuttua viikoittain, olisi mahdollista luoda, muttei istu tämän hetken systeemiin.
 
Puolustusvoimat laskee saavansa suuren osan kuljetuksista halvemmalla tilausajona kuin maksamalla varusmiesten matkaliput.

Eli on halvempaa valtiolle kuljettaa väki yksityisillä tilausbusseilla kuin valtion VR:llä tai Pohjolan Liikenteellä? Tähänkö on tultu valtion sisäisillä budjeteilla, kun rahaa siirretään taskusta taskuun ja yksityinen liikennöitsijä näyttää halvemmalta kuin valtion oma bussi- tai junayhtiö.

Nykyisten tilausvuorojen muuttaminen linjaliikenteeksi edellyttäisi aivan uudenlaisen vuorotyypin luomista. Linjavuoro, jonka aikataulu voi muuttua viikoittain, olisi mahdollista luoda, muttei istu tämän hetken systeemiin.

Nykysysteemissä on paljon muutakin mätää, kuten varmaan tiedätkin. Lähtökohta tulisi olla yhteiskunnan maksamien kuljetusten mahdollisimman tehokas yhdistely ja avaaminen kaikille matkustajille, sisältäen myös puolustusvoimien kuljetukset. Näin saadaan (tarkoituksella supistetuista) julkisen puolen kuljetuksien määrärahoista paras hyöty, vaikka taksiyrittäjät varmasti vastustaisivat joustavan yhdistelyn yleistymistä, jos liikennöitsijöinä olisivat muut kuin taksit.

Viikottain muuttuva aikataulu on nykyisin realistisempaa kuin vuosikymmen sitten, koska netistä voi tarkistaa viimeisimmät muutokset ja kännyköissäkin alkaa olla valmiuksia reaaliaikaisen aikataulutiedon esittämiseen. Alkuvaiheessa tätä mahdollisuutta käyttänevät lähinnä tekniikasta kiinnostuneet, mutta voisi se saada laajempaakin suosiota.

Itse voisin ainakin kerran tuota Parolan reittiä kokeilla jos sellainen olisi, käydä katsomassa sen Irwinin hulppean Ryysyrannan :)
 
Viimeksi muokattu:
Eli on halvempaa valtiolle kuljettaa väki yksityisillä tilausbusseilla kuin valtion VR:llä tai Pohjolan Liikenteellä? Tähänkö on tultu valtion sisäisillä budjeteilla, kun rahaa siirretään taskusta taskuun ja yksityinen liikennöitsijä näyttää halvemmalta kuin valtion oma bussi- tai junayhtiö.
Kuriositeettina mainittakoon, että ainakin keväällä 2002 sekä tilausajobussit että linjaliikenne välillä Helsinki-Vekaranjärvi oli Pohjolan liikenteen ajamaa.
 
Takaisin
Ylös